Som jag förstått det så är det vid byggsamrådsmötet som är första tillfället KA skall vara med.

Vi kommer nog inte heller bygga garage/carport förän vi sett mer i detalj vart ekonomin tar vägen. Vi siktar dock på att söka býgglov även för garage i samband med bygglovet för huset. Förhoppning är att vi skall ha bestämt oss och fixat bygglovsritningar när nybyggnadskartan kommer så att det bara är att klistra in hus och garage på kartan och ansöka om bygglov. Men det är mycket annat som måste hinnas med på kvällarna också (och nu har jag fastnat här ;-) )
 
Vi kommer att bygga ett Eksjöhus ur deras Egna Hemserie som heter Balans. Det huset är nytt och inte tidigare byggt. Det är ett 2 planshus. 155 kvm. Till det kommer en carport modell lite större med ca 15 kvm föråd till. Carporten kommer ligga till höger och 6-7 meter från gatan....


Just nu står ganska många stora tallar på tomten... om det är möjligt så skall vi försöka spara ett antal... det blir så kalt annars....
 
Ahh det är lite av samma öppna planlösning mellan kök och vardagsrum som vårat. Man slipper slösa utrymme på korridorer.

Då är det iallafall fler som gör samma misstag som vi då utifall det skulle visa sig vara ett dåligt val i längden ;-).

Pratade med damen jag beställde nybyggnadskartan av idag. Hon hade noterat att roslagsvattens kartor haft felaktiga djup pga olika koordinatsystem och gett dem bakläxa. Nu hade hon iallafall levererat första nybyggnadskartan längs boänsåsen etapp II så nu börde följande gå fortare menade hon. Jag ligger nummer 3-4 i pipen av dem i Alsike och sedan är det några som skall före mig från Uppsala också. Nästa vecka skulle hon ha semester och hon gissade att jag skulle ha min nybyggnadskarta under veckan efter långhelgen. För mig blir nog det rätt lagom då jag först i det läget nog har själva huset och garaget färdigritat.
 
När la du in beställningen av nybyggnadskartan???
 
Jag kommer faktiskt inte ihåg med någon större precision. Typ 3-4 veckor sedan.
 
ok....

Det är väl bara att invänta.....
 
Senaste beskeden:

Kommunen påstår att nybyggnadskartan ligger hos Roslagsvatten sedan länge.
Handläggaren på Roslagsvatten säger att kommunen ännu inte skickat in beställningen. Snacka om att ingen vill ta ansvar.....Fortsättning följer.
 
Vilken kommun har du pratat med?

Jag pratade med damen på Uppsala kommun som gör nybyggnadskartorna här om dagen. Enligt henne har det varit strul med roslagsvattens input till henne, men det skulle vara löst när jag pratade med henne den 9/5. Hon hade då enligt hennes uppgift även levererat den första nybyggnadskartan längs åsgatan (etapp II). Efterföljande kartor skulle enligt henne nu gå rellativt snabbt då problemet med roslagsvatten skulle vara löst. Dock är det ett antal beställningar som nu är i pipen och hon jobbar av dem en efter en (se även mina inlägg ovan från 9/5)

Är det Knivsta kommun du pratat med så kanske de inte var uppdaterade.
 
Knivsta kommun har ingen egen kart- och dataavdelning. Uppsala kommun sköter därför hanteringen av exempelvis nybyggnadskartor. Så vitt jag vet är det Margareta Pellas som sköter alla nybyggnadskartor; för övrigt en MYCKET trevlig och hjälpsam kvinna. (Jag har haft en del kontakt med henne genom mitt arbete).
 
Hur blir det med fjärrvärmen??

Vilka av er kommer ansluta sig?, hört något nytt om ändrad prisbild?...

Hus som helst kommer vi ansluta oss, och till det sätta in ett FTX ventilationssystem samt en Contura 660 T2......

:p
 
Nej ingen anslutning för oss. Kommer antagligen satsa på en bergvärmeanläggning. IVT Greenline HT plus C6 inkl IVT VBX, ca 120m hål och en mindre accumulator tank. Men vi hinner ändra oss många gånger än ;-). Det går nog rellativt jämt upp (beroende på räntor och elprisutveckling) med att köra enbart frånluftvärmepump, men det känns ändå bättre att lägga slantarna på något handfast än att skicka pengarna direkt till vattenfall eller Dalkia.

Rörande fjärrvärmen inbillar jag mig att det bästa som kan hända där är att Dalkia ger upp och vattenfall tar över nätet och drar fjärrvärmeledningar från sin anläggning i knivsta ut till alsike. Jag har ingen aning om det är tekniskt möjligt att så sker. För mig verkar Dalkias anläggning ha blivit fiasko. En kille på en rörfirma hävdade att de blivit erbjudna att köpa anläggningen men han tyckte att det bara lät som ett säkert sätt att dra på sig magsår, vad han nu menade med det.

Någon som känner till vad Vattenfall tar för sin fjärrvärme inne i knivsta?

Har funderat på att låta installera fjärrvärmeväxlaren och låta plombera den på stört, just eftersom man ändå betalt för den via tomtpriset. Samtidigt så kännar jag folk som anslutit sig i tidigare etapper när priset fortfarande var någorlunda rimligt. Tycker synd om dem som i princip har blivit lurade då priset var 75 öre/kW när de tackade ja.
 
Jag håller med dig Sam att Margareta Pellas har varit mycket trevlig att prata med, men så kommer hon också ursprungligen från den absolut trevligaste pllatsen i Sverige. :)
 
Hej,

Pellas är den vi också pratat med. Vi tror mer på hennes version är på Roslagsvattens.

Vi kommer inte heller ansluta oss till fjärrvärme, Dalkias prissättning är ju helt vansinnig! Men din ide Galaxens President var inte så tokig. Slipper man betala den fasta avgiften om man plomberar fjärrvärmeväxlaren?

Vi skall nog satsa på en ComfortZone CE-65L eller CE-50L med separat ack.tank på 500L med möjlighet till solslinga. En Contura 560T tar vi också för vinterns kallaste dagar. Vi satsar även på att isolera huset väl och då hoppas vi inte behöva satsa på bergvärme. I alla fall så tror vi att det kan vara lång "pay off-tid" på det och just nu behövs pengarna till annat. Hur mycket kommer er investering för bergvärmen att gå på? Har ni tagit in offerter på det?

Vi räknar med ca 55 000 extra (utöver avdraget för IVT490) för denna FLVP på 6,5kW med 500 L tank. Känns som en OK investering även om bergvärme självklart är bättre....
 
Jag blir väl själv-användare av fjärrvärmen..... :)

Jag tror ändå att fjärrvärmen lämpar sig väl i mitt fall då jag planerar att elda en ganska stor mängd ved varje år. Jag har en NIBE 360P idag och FLVP är enligt min mening inte det bästa när man dagligen eldar....
 
Här är en till som har räknat med att köra fjärrvärme.

Kalle, varför tycker du inte att det det är bra med 360:an idag när du eldar mycket? Vi har en IVT490 och eldar mkt i braskaminen, och det är ju kanon om man tex ska bada eller så, då får man ju "gratis" varmvatten...

Svårt detta med värmen.
Vi funderar som sagt på fjärrvärme + FTX (+braskamin), men hur får man till intelligensen mellan dessa system? Har man bara en FLVP så anpassar den ju energiåtervinningen då den sköter allt själv, men om man kör fjärr + ftx så är det ju olika system...som inte kommunicerar med varandra ...

Kanske man skulle köra FLVP i alla fall ??

Är det inte till och med så att FTX:en har en spetsvärme, som slår på och värmer tilluften om det är väldigt kallt ute? Det vill man ju inte, utan det är ju fjärrvärmen i detta fall som ska värma upp ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.