Ja, de låg efter ca 4 veckor när jag pratade med dom i lördags. Anledningen är att det finns "berg överallt", mycket mer än vad någon tidigare trott. T.ex. har vi en hel bergvägg framför VA-anslutningen till vår tomt vilket kommer att ge en del merkostnader, bara för att koppla in vattnet. Får se hur långt ner berget går där huset skall ligga sen :(
 
Med tanke på att det var berg upp i dagen lite här och var så låter det konstigt att Roslagsvatten blev överaskade.

Utifrån där de grävt för ledningar under vägarna vid vår tomt (1:498 rätt långt ner längs vägen) tycker jag det ser ut som om det där är mindre sprängbehov än jag vågat väntat mig. Lite sprängning för att få in VA får jag nog dock ändå. Det får väl läggas till konkursen :).

När jag beställde nybyggnadskarta för några veckor så lät det som om det var några före mig i pipen, men att det antagligen inte skulle dröja mer än 3-4veckor. Får kolla upp det i veckan, men jag antar era uppgifter kommer från Margareta Pellas (Uppsala Kommun) också?

Sist jag pratade med Marie (några veckor sedan) så trodde hon att de skulle bli färdiga med vägen i god tid innan 15 Aug?

Så jag hade börjat hoppas på att kunna börja röja på tomten redan under semestern i Juli.
 
Överrenskommelsen mellan Alsikebolaget och ASFAB är att området skall vara klart den 1:a Juli. Det finns alltså tilltagen mariginal till den 15:e Augusti. En försening av entreprenaden behöver därför inte innebära försening för oss.

För övrigt så sa alsikebolaget att Roslagsvattens projektering var klar sedan länge. Det är efter deras VA-plan som hela området anläggs. Detta skulle därför inte behöva orsaka några förseningar för nybyggnadskartorna...3-4 veckor är nog rimligt
 
Tackar för den infon Kungkokos. Det lät betryggande.
 
Låter bra de... ska framföra detta till husleverantören så får han hitta en annan förklaring.....:)
 
Är det någon som fått tag i någon typ av toppografikarta av området.? Såg när vi skrev på för tomten att Alsikebolaget hade en sådan....

I sådant fall är jag mycket intresserad.....
 
Kalle Anka skrev:
Är det någon som fått tag i någon typ av toppografikarta av området.? Såg när vi skrev på för tomten att Alsikebolaget hade en sådan....

I sådant fall är jag mycket intresserad.....
Inför säljstarten såg jag till att förse mig med ett helt bibliotek med allt från vägnivåer till VA-ritningar... Alsikebolaget ville under inga omständigheter släppa ifrån sig några ritningar eftersom bl a VA-ritningarna och de topografiska ritningarna är höjdsatta med olika höjdsättningssytem. Efter en del efterforskningar fick jag via ASFAB fram den ansvarige lantmätaren som glatt delade med sig av dessa :) Skicka ett privat meddelande till mig med din mailadress, så mailar jag över materialet.

Det känns inte direkt seriöst av hussäljaren att redan komma med en massa svepskäl redan innan projektet har dragit igång. Svepskäl som att VA-ritningarna inte skulle vara färdiga känns som en typisk ursäkt för -" Jag har inte hunnit göra det jag ska... kunden fattar säkert ändå inget"
 
Det var en hel del av er som ville ha kartorna/ritningarna från lantmätaren. Jag skickade till en del av er som ville ha, men dessvärre kom det lite saker emellan innan jag han få iväg till er alla. Eftersom jag skickade från Hotmail ser jag inte vilka som jag skickat till. Ni som inte fick något får gärna höra av er på något sätt, så skickar jag gärna över materialet.
 
Mitt kom fram i alla fall! Tack så mycket sam!

/ Jocke

// Ska bygga Myresjöhus - Huvudskär //
 
galaxenspresident skrev:
Varför skulle man behöva göra en sådan? Är inte markförhållandena rätt kända? Typ Morän och berg?
Jag tror inte att det är de bästa markförhållanden i sänkan i mitten av området. Det växte någon form av vassväxt, typ kaveldun, där i höstas...
 
Nej just det ja. Nu med vägprofilerna så har man lite mer att gå på med de geomätningarna de gjort där. Det verkar vara lera i svackan. Sandig Siltig Morän vid 498 låter enklare att bygga på.

Tackar så mycket för kartorna Sam.
 
Kan någon bara ge en liten snabblektion för oss lite mindre begåvade?
Jag antar att man skall titta på filen BG0050 och gå efter de siffror som anges i BG004. Eftersom vår tomt ligger mellan 39.59 och 39.33 har vi SiMnSt. Innebär St=Sten (som i berg)? Betyder det övriga då Siltig Morän?
Siltmorän skall väl grävas ut till fast morän innan man fyller och lägger grunden. Om man direkt dyker på berg antar jag att det innebär sprängning. Någon som har erfarenhet/kunskap om detta?

Sam - tack för att du delade med dig av detta!
 
Jupp Si står för silt, St för sten, Mn för morän, Ler för Lera. Så som jag fattade brorsan (Bygg ingenjör, väg och plan) så är silt extremt fin sand (någonstans mellan sand och lera). Han hävdade att han varit med och byggt järnvägsspår i anslutning till någon industri på mark som varit ren silt (med någon form av mellanfyllning antar jag) så jag vet inte om man behöver gräva ut siltmorän, men det borde t.ex. en kvalitetsansvarig kunna ge ett säkrare svar på.
 
Kungkokos, du har alltså 3:e tomten från ögglan på själva åssidan som jag förstått det. Tomten sträcker sig från ca 10-12 till ca 35 meter meter norr om punkt 31 på BV004. Kikar du på motsvarande avsnitt på den nedre genomskärningsbilden i BV0060 så ser du 3 st geo-mätpunkter längs vägen vid din tomt, PG390 PG391 och PG392. Vid de två senare punkterna har man stött på berg vid ca 1 och 1.5 meters djup. Vid PG390 har man undersökt så långt ner stapeln anger utan att anträffa berg (vilket pilen neråt anger).

Vid vägen såg man ut att ha silt och morän och sten. I en svacka vid ytan ser man ut att ha haft ren silt och strax bredvid något man benämner saf ??? och sten.

Sedan är det ju så att i området verkar ju faktiskt förhållandena variera rätt kraftigt så man kanske inte ska räkna med att det som gäller vid vägen även gäller en bit in på tomten.

Vägnivån är den övre heldragna linjen på profilbilderna.
 
Bostadsguiden i Uppsala har ett flygfoto över Alsike på omslaget denna vecka. Kul att se från luften. Såg det Duett jag var inne i för några veckor sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.