"Problemet" med braskaminen ur en energisynpunkt är att den ger en väldigt omedelbar verkan. FLVP och golvvärmen är ett mycket segare system som inte hinner med i svängarna. Man hinner alltså inte utnyttja det positiva energitillskotten från kaminen optimalt. Däremot är det skönt att ha när det blir kallt i huset och det drar in kyla från tilluftsventilerna. Som jag har förstått det är det bra att ha en effektstyrd braskamin och reglera brasan till en långsammare förbränning. Då hinner golvvärmen och pumpen anpassa sig så att elpatronen inte behöver jobba lika hårt = energibesparing.

Tror jag.......
:)

Såg att det finns kakelugnar med sandfyllning som gör att värmen håller väldigt mycket längre. kanske kunde vara något?
 
Tjena Jocke.....

Anledningen till att jag anser FLVP inte vara det bästa när man eldar mycket är kort och gott att systemet (under tiden man eldar) går ned på sådan låg nivå. När man sedan slutar elda måste systemet startas upp i samma tempo igen och då drar systemet istället mer energi.... Som jag ser det är det viktigt att man när man väl eldar så eldar man under en längre tid och inte under typ en timme på morgonen och en timme på kvällen.... Med fjärrvärmen är det en annan sak då värmen så att säga väntar utanför huset medans man eldar...

Det här med olika värmesystem och hur de går ihop med varann... ja.. Det enda värmesystem som gäller är ju just fjärrvärmen (och kanske då också en braskamin)... FTX systemet är ett ventilationssystem med värmeåtervinning... ingen grundkälla till värme! Hur de sen fungerar tillsammans tycker jag inte borde vara ett problem....

Lite kul det här med olika syn på vad som skall användas... I min bekantskapskrets verkar det vara så att vi som har haft FLVP innan väljer bort detta system för annat när man byter boende...
 
Hej igen,
Det här med braskamin och FLVP beror helt på hur man har satt upp systemet med givare.

1. En FLVP styrs normalt med en utegivare, den känner alltså av vad det är för temperatur ute och går sedan efter värmekurvor och ställer in en lagom temperatur inne. Det vanliga är att det inte behövs innegivare alls.

Detta innebär att om du eldar på med din braskamin, så bryr sig inte pumpen om det alls, förutom att den får mer varm inneluft genom att värma upp tapp- och/eller värmevatten med. Den känner fortfarande av att det är kallt ute och (förhoppningsvis) behöver då kanske inte spetsa så mycket med elpatronen för att det finns varm inneluft att tillgå.

Jag har inte alls upplevt att pumpen måste jobba "extra" efter att braskaminen har slutat leverera värme.

Vi har idag ställt in pumpen på en sån kurva att det är strax under 20 grader inne, sen blir det varmt och skönt när man eldar i kaminen. Det går inte att ställa in så att det känns för kallt inne utan braskamin, då tycker jag att man ställer in det fel.

Det ska vara ok utan braskamin, men att brasan levererar en skön extravärme och som dessutom är en stor trevlighetsfaktor.

2. Är det någon som vet vad man egentligen får av Dalkia med deras fjärrvärmepaket? Förutom fjärrvärmeväxlaren (centralen), vad kommer det för givare, eller kommer det några givare alls? Inne eller utegivare? Kommer det med en shunt för att justera fördelningen mellan golvvärme nere och vattenradiatorer uppe (dom ska ha olika framledningstemeraturer)?

Jag inbillar mig att fjärrvärmen har så hög kapacitet att det vore bra att ha innegivare med fjärrvärmen, som stryper tillförseln då jag eldar med braskaminen, men snabbt kan anpassa sig igen efter att elden har slocknat.

Mycket text blev det ...

Förresten Kalle, angående FTX:en så läste jag på värmepumpsforumet att vissa FTX system faktiskt kunde spetsvärma tilluften själv och det är det jag är lite orolig för. Att få fjärrvärme med dess givare att lira ihop med ev ftx-givare och braskamin...
 
Oj oj.... du måste haft högsta betyg i maskinskrivning Jocke... vad mycket text.....

Har du en kamin i järn eller med täljsten idag?? Det kanske är det som är skillnaden.... Jag har en utan täljsten, och således blir det snabbt kallt i huset när elden slocknar... då börjar Niben jobba och huset är kallt under en längre tid... ska tillägga att jag har platta på mark idag....

Jag har inte tänkt på om det ingår givare eller ej.... Hela FTX projekteringen borde visa vad som behövs och vad som ingår, eller om de borde bytas ut osv.......
 
Har jag förstått det rätt om jag tolkar FTX som en värmeväxlare mellan till och frånluft som dessutom kan ha ett värmeelement att värma inluften ytterligare?
 
Det Kalle Anka beskriver är just det som orsakas av fördröjningen i systemet jag försökte beskriva ovan. Detta uppstår när man precis som Jocke skriver har en innetempgivare inomhus. Olikheten i era erfarenheter grundar sig på 2 olika användningssätt av braskaminen. Kalle Ankas problem uppstår när man utöver mysfaktorn har kaminen som en möjlighet att spara pengar genom att låta den hjälpa till i uppvärmningen. Jocke verkar bara ha använt den som komfortvärme eftersom FLVP varit helt oberoende av innetemperaturen. Den har ju fortsatt leverera samma värme. (Även detta ger dock en positiv besparingseffekt då pumpen får varmare luft att arbeta med).

Hur de fungerar ihop beror således på användningsområdet. Det är ur aspekten att försöka hjälpa till i uppvärmningen som jag beskriver problemet med fördröjningen. För att få en positiv besparingseffekt av braskaminen bör man ha en innetempgivare, och bäst effekt får man genom att elda på ett långsammare sätt genom en effektstyrd kamin med täljsten. Då hinner FLVP anpassa sig.
Det är också bra att ha en ackumulatortank fylld med vatten som detta överskott av värme kan värma och därefter ha som varmvattenbuffert.

Nu låter det som att jag kan väldigt mycket men så är inte fallet. Jag återger bara vad jag läst på detta forum och på värmepumpsforum.com. Eller iaf så som jag tolkat informationen.

Guide om du tänker bygga nytt hus
 
Förresten Kalle Anka - varför är du inte nöjd med den FLVP-pump ni har nu?

Att byta till fjärrvärme kommer ju att ge dig avsevärt högre driftskostnader eftersom du inte kommer att ha någon återanvändning av den producerade värmen i huset. Priset på fjärrvärme/kW i Alsike är ju lika med kW-priset på el. Man räknar ju med att en standard FLVP kan ge tillbaka ca 5000-6000 kW/år vilket inte fjärrvärme gör.

Eller är det något jag missat?
 
Jag vet att fjärrvärmen i nuläget är dyr i Alsike, och kommer troligen att vara så under lång tid framöver.....

Men..

Fjärrvärmens utrustning kommer troligen att hålla bättre än FLVP som är mer avancerat uppbyggda... FLVP historik hittils är ju ganska dyster med haverier och annat i många många fall... På min nuvarande gata av ett mindre antal hus har FLVP rasat i fler fall än de som hållit....

Fjärrvärmen innebär fri tillgång till varmvatten... NIBE 360P tar slut direkt när vi fyller upp vårt hörnbadkar.... Det är klart, man kan använda extra tank men...... aa... just det... extra plats krävs....och ytterligare investeringar

Sen är det ju faktiskt så att jag kommer ha ett värmeåtergivningssystem i FTX... Det kommer kanske inte ge den besparing som FLVP ger men inte så långt ifrån...

Sen är det så att vi är beredda att lägga en liten högre kostnad och använda oss av Fjärrvärrme/FTX för att få ett bättre inomhusklimat...

Så kort och gott... Bättre inomhusklimat, värmeåtergivning, enkel/beprövad och hållbar utrustning, fri tillgång till varmvatten samt ett system som passar bra till eldning i braskamin är de största anledningarna att vi väljer detta system...
 
En liten tanke:

I Finland använder sig småhusägare av FTX i 90 % av fallen, endast 10 % använder FLVP
 
Ok, då är jag med. Jag skulle adrig heller välja en Nibe 360.
Konstruktionen i dagens FLVP är dock avsevärt bättre och pumparna kommer hålla bra mycket längre. Garantierna har dessutom förbättrats avsevärt.
Till en Nibe 360 måste man dessutom ha en extern ackumulator tank. Inte konstigt att vattnet inte räckte för er.

Har du några siffror på hur mycket besparing i kW ditt FTX-system kommer att ge? Jag har inte hittat något sådant vilket vore väldigt värdefullt. Vad jag förstått enligt många andra trådar på detta forum så ger FTX mestadels bara komfort och ingen besparing att prata om.

Fjärrvärmen kommer också att ha samma problem med kaminen som med FLVP då det är trögheten i golvvärmen som ställer till det.
 
Letade lite information om FTX och dess värmebesparingseffekt. Enligt energimyndigheten kan FTX ge ca 50-60% i besparing av energi mot att man inte återvinner alls!?!?
Skillnaden mellan värmepump och FTX är att FTX dock inte har en kompressor vilket är en förutsättning för en effektivare återanvändning av värme.
Det vore verkligen intressant att se lite "hårda" fakta på hur egentligen det förhåller sig. Något som bett om att få energiberäkningar för sina hus med de olika värmesystemen?
 
Pratade med kommunen som sa att de nu betar av nybyggnadskartorna för Boängsåsen. Vi hoppas kunna få vår snart! Har ni fått?
 
Jo då... har fått nybyggnadskartan för en vecka sedan.... Bygglovshandlingarna är nu inskickade och mottagna.....

Pratade med Dalkia om min anslutning. Åter igen talade vi lite om prisbilden och att deras sätt att skaffa nya kunder inte är den bästa. De medgav att det har blivit olyckligt och att prisbilden nu är under överseende på lite högre dalkianivå... De måste ju sänka för att kunna få fler kunder i kommande nybyggnation....

Så... hoppas priset blir bättre då!!!

:cool:
 
Nu var nybyggnadskartan mottagen. Ska se om det går att importera den till Google SketchUp för att skissa upp hus och garageläge nu.

Google SketchUp verkar förövrigt vara ett mycket behändigt gratisprogram för att planera hus/rum etc. Rekomenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.