Sambon vill ha några blomlådor som matchar trallen / uteplatsen.
Trallen är lagd på diagonalen med en "ram" runt om man säger så.

Hur bygger jag blomlådorna så det blir "rätt"?
Sidorna skall alltså ha samma diagonala mönster som trallen.

Behöver jag då bygga en ram / ett ramverk av typ 45x45 att kunna skruva trallen i, för att sedan skruva ihop dessa till en låda för att sedan skruva trallen på dessa?
Eller gör jag ramar, skruvar på trallen, så.jag har 4 väggar och sen monterar ihop dessa till en låda ?
Eller tänker jag helt fel generellt?

/Jocce

Veronica.
Känns oerhört överkomplicerat för ett par blomlådor.

Veronica. Veronica. skrev:
Känns oerhört överkomplicerat för ett par blomlådor.
Mitt byggsätt eller att det ska matcha ?

/Jocce

Veronica.
Ja att du ska försöka matcha trallens diagonala mönster. Tror det skulle bli snyggt med en kontrast till trallens färg och bränd, eventuellt riktigt mörk lasyr, skulle vara väldigt snyggt.

Skulle nog inte heller vilja ha blomlådor på trallen. Utanför ja, eller nedsänkt i trallen ja. Annars blir det fula märken och missfärgningar på övriga trallen.

Nu har ju TS bett om byggråd och inte smakråd….

Bygg en stomme i 45x45 och sen skruvar du bara trallbrädorna på diagonalen. Vill du inte ha synligt ändträ gerar du trallen i hörnen och skruvar trallbrädor ovanpå.

Du kan låta de vertikala 45x45 vara längre än de horisontella och får på så vis ben på lådan. Du kan då skruva en trallbräda runt om i underkant och på så vis få en ram runt alltsammans.

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nu har ju TS bett om byggråd och inte smakråd….

Bygg en stomme i 45x45 och sen skruvar du bara trallbrädorna på diagonalen. Vill du inte ha synligt ändträ gerar du trallen i hörnen och skruvar trallbrädor ovanpå.

Du kan låta de vertikala 45x45 vara längre än de horisontella och får på så vis ben på lådan. Du kan då skruva en trallbräda runt om i underkant och på så vis få en ram runt alltsammans.
Tack.

/Jocce

Veronica. Veronica. skrev:
Ja att du ska försöka matcha trallens diagonala mönster. Tror det skulle bli snyggt med en kontrast till trallens färg och bränd, eventuellt riktigt mörk lasyr, skulle vara väldigt snyggt.

Skulle nog inte heller vilja ha blomlådor på trallen. Utanför ja, eller nedsänkt i trallen ja. Annars blir det fula märken och missfärgningar på övriga trallen.
Smaken är som baken.

Nu har sambon önskat detta och då försöker jag få till det.

Jag tror personligen också det kan bli snyggt. Men tack för input...

/Jocce

O
Jocce81 Jocce81 skrev:
Smaken är som baken.

Nu har sambon önskat detta och då försöker jag få till det.

Jag tror personligen också det kan bli snyggt. Men tack för input...

/Jocce
Jag tror jag förstår hur du menar, men har du någon bild på trallen? Det underlättar alltid!

Sen, hur stora lådor ser du framför dig?

Har du kollat om dom brädor som lossnat har kärnsidan ner, om jag fattat det rätt så bör man ha kärnsidan upp för när virket torkar så öppnar sig brädan, enklast o förklara typ blir när virket torkat

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Glad:)blir:rolleyes: detta kom inte med

F forsstugan skrev:
Har du kollat om dom brädor som lossnat har kärnsidan ner, om jag fattat det rätt så bör man ha kärnsidan upp för när virket torkar så öppnar sig brädan, enklast o förklara typ blir när virket torkat
Har det lossnat brädor på blomlådan?

:poop::oops:Oj hamna i fel tråd

En variant är att göra spår i reglarna så att trallbrädorna fälls in. Då får man en ram men det blir lite nättare intryck.
På samma tema kan man välja smalare brädor än i trallen dvs om trallen t ex är 120 brädor så tar man 95 till lådorna.

O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror jag förstår hur du menar, men har du någon bild på trallen? Det underlättar alltid!

Sen, hur stora lådor ser du framför dig?
Ska höra med sambon hur stora lådor hon önskar...

Här är ena hörnet av trallen
Trätrall med skuggor, soligt, utomhus, konstruktion med vinklar, ljus och mörker, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Jocce

O
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ska höra med sambon hur stora lådor hon önskar...

Här är ena hörnet av trallen
[bild]

/Jocce
Då var det som jag tänkte!

Mexitegel har beskrivit hur jag skulle gjort då!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.