6 734 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Blöta fogar i badrummet - vanligt eller möjligtvis problematiskt?
Vissa i hushållet tycker om att duscha lite längre än vanligt, och detta har medfört att två av fogarna (vilket jag antar är det som syns på bilden) närmast väggen som är längst bort från duschkabinen har blivit blöta då och då. Jag är inte helt säker på om det finns ett direkt samband mellan tiden man duschar och sannolikheten för att fogarna ska bli blöta, men det har aldrig blivit blött efter oss som är tidsmåna i alla fall .
Första gången var de blöta i 3 dygn, denna gång var de blöta i 2 dygn (de blev torra nyss). Finns inte så mycket mer att tillägga annat än att de känns blöta när man stryker dem med fingret och utseendet är därefter. Jag har bifogat en bild och ringat in ett av de berörda områdena.
Frågan är om det här är helt okej och vanligt eller om det är symptom på ett större problem? Hur kommer det sig att de blir blöta till att börja med? Vi är inte direkt oroliga men det vore bra att få det klargjort.
Första gången var de blöta i 3 dygn, denna gång var de blöta i 2 dygn (de blev torra nyss). Finns inte så mycket mer att tillägga annat än att de känns blöta när man stryker dem med fingret och utseendet är därefter. Jag har bifogat en bild och ringat in ett av de berörda områdena.
Frågan är om det här är helt okej och vanligt eller om det är symptom på ett större problem? Hur kommer det sig att de blir blöta till att börja med? Vi är inte direkt oroliga men det vore bra att få det klargjort.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Menar du att fogarna blir blöta med duschkabin så låter det helt klart skumt. Det spolas alltså inte direkt på fogen eller i dess omedelbara närhet?
Just de fogarna som blir blöta ligger på andra sidan badrummet, d.v.s. den sida som är längst bort från duschkabinen, så det spolas definitivt inte i närheten av dem. De blir inte blöta omedelbart efter duschen, utan det tar ett par timmar innan man ser att fogarna har fått en mörkare färg på grund av fukten.Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Eftersom fog och ibland plattor inte är täta finns det lite vatten bakom. På golvet ska fallet göra att vatten under plattorna letar sig till golvbrunnen. På väggarna ska fästmassan dras på vertikalt så att vattnet kan ta sig ned till golvet så lätt som möjligt. Härförleden var det en tråd om ett badrum där vatten tog sig från duschen till andra sidan badrummet där det kom fram vid ett dörrfoder om jag minns rätt. Antagligen fästmassa kammad horisontellt. Haken i ditt fall är att du har duschkabin så varken golv, och i synnerhet inte väggar, ska kunna bli blöta.
Vad är det för vitt man ser på bilden, en tvättmaskin eller nåt?
Vad är det för vitt man ser på bilden, en tvättmaskin eller nåt?
Det är en vanlig tvättkorg.Bernieberg skrev:
Nu måste jag faktiskt bekänna något som jag har glömt att nämna helt och hållet: det läcker vatten från duschkabinen om man duschar tillräckligt länge, något som har pågått under ett par år. Det bildas en liten pöl med vatten precis utanför duschkabinen som vi sedan brukar ta bort med en trasa. Just det är definitivt inte normalt, men det har vi struntat i än så länge eftersom det har inte medfört något annat än att det strömmar ut lite vatten i duschdörrens riktning efter en lång dusch. Är det kanske det som är anledningen?Eftersom fog och ibland plattor inte är täta finns det lite vatten bakom. På golvet ska fallet göra att vatten under plattorna letar sig till golvbrunnen. På väggarna ska fästmassan dras på vertikalt så att vattnet kan ta sig ned till golvet så lätt som möjligt. Härförleden var det en tråd om ett badrum där vatten tog sig från duschen till andra sidan badrummet där det kom fram vid ett dörrfoder om jag minns rätt. Antagligen fästmassa kammad horisontellt. Haken i ditt fall är att du har duschkabin så varken golv, och i synnerhet inte väggar, ska kunna bli blöta.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Skulle i så fall vara i kombination med bakfall. Men lurigt att det bara skulle yttra sig på ett litet område längst från duschen. Jag tycker det hela låter skumt.
Badrummet renoverades 9 år sedan, pölarna utanför duschkabinen började bildas några år efter det.BirgitS skrev:
Fogarna har torkat ordentligt nu och det ser lite smuligt ut; det berörda området är nu ljusare än omgivningen och man får lite smulor på fingrarna om man stryker över det (bifogade en bild). Men jag antar att sånt händer i efterhand. Det är två fogar som blir blöta, den andra ligger precis två kakelplattor bort. Tycker du att jag borde låta någon ta en titt på fogarna eller avvakta?Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nä det låter inte normalt och jag hade gått till botten med vad det är om jag var du.
Det är tätskikt under dessa plattor? Så att det inte är fukt underifrån om det är betongplatta.
Det är tätskikt under dessa plattor? Så att det inte är fukt underifrån om det är betongplatta.