Hej,
Vi fick ett nytt badrum byggt förra året och valde att lägga granitplattor på golvet. I duschen så ser det ut som att några av plattorna aldrig torkar utan de är mycket mörkare än övriga plattor, se bilder. Det är både på golvet och listen som går upp väggen vid detta område. Skulle inte säga att de mörka områdena lever eller ändrar sig utan de konstanta. Vi har inte använt duschen på 24 h när bilden togs.
Någon som vet varför det blivit såhär? Är det något vi kan och borde klaga på?
Tack på förhand!
Vi fick ett nytt badrum byggt förra året och valde att lägga granitplattor på golvet. I duschen så ser det ut som att några av plattorna aldrig torkar utan de är mycket mörkare än övriga plattor, se bilder. Det är både på golvet och listen som går upp väggen vid detta område. Skulle inte säga att de mörka områdena lever eller ändrar sig utan de konstanta. Vi har inte använt duschen på 24 h när bilden togs.
Någon som vet varför det blivit såhär? Är det något vi kan och borde klaga på?
Tack på förhand!
Snyggt.
Blir alla plattor mörkarevid dusch men de som är torrare på bilden torkar snabbare?
Man får anta att dessa plattor suger upp mer vatten av någon anledning, kan vara skillnad i ytbehandling eller bakfall som gör att vatten blir stående där mer än på andra ställen. Om det är vatten stående under så kan det ta veckor/månader innan det torkar ut genom fogarna/plattorna. Natursten kan ju dessvärre suga lite vatten vilket gör färgen mörkare.
Prata med entreprenör och materialleverantör tycker jag. Detta resultat är ju inte förväntat.
Blir alla plattor mörkarevid dusch men de som är torrare på bilden torkar snabbare?
Man får anta att dessa plattor suger upp mer vatten av någon anledning, kan vara skillnad i ytbehandling eller bakfall som gör att vatten blir stående där mer än på andra ställen. Om det är vatten stående under så kan det ta veckor/månader innan det torkar ut genom fogarna/plattorna. Natursten kan ju dessvärre suga lite vatten vilket gör färgen mörkare.
Prata med entreprenör och materialleverantör tycker jag. Detta resultat är ju inte förväntat.
Förmodligen ojämnheter i underlaget som gör att det blir lite vatten stående under just dom plattorna/längs kanten mot väggen?
Det där hålet på väggen gissar jag är ett skvallerrör från en inbyggd blandare? Får man ha det så att det mynnar i själva duschen?
Det där hålet på väggen gissar jag är ett skvallerrör från en inbyggd blandare? Får man ha det så att det mynnar i själva duschen?
T Tosse skrev:Snyggt.
HasseTeknik skrev:
Jag ska kolla med de vi köpte stenarna från och se vad de säger.Jonatan79 skrev:
Badrummet är byggt nytt från scratch. Har bytt plats på bad och kök så allt av undergolv mm är byggt upp på nytt. Det är spångolv underst med våtrumsplattor och membran mm. Så inga gamla brunnar eller dylikt utan allt är nytt och byggt samtidigt.
Duschen är nedsänkt från övrigt golv så det är ganska kraftigt fall inne i duschen, skulle tippa på 2-3 cm skillnad på framkant och bakkant där avloppet är.
Har några bilder, ska leta upp dem.
Min tanke är att gå tillbaka till de som gjorde badet men vill bara ha lite kött på benen för att vara bättre rustad för en ev diskussion.
Hej!
Har liknande problem. Hur gick det för dig med detta?
Har liknande problem. Hur gick det för dig med detta?
Löste problemet genom att flytta.
I övrigt kom jag ingenstans med varken de som sålde stenen eller de som gjorde badrummet. De skylde mest på varandra bara.
Har efter detta blivit väldigt mycket mer tveksam till att lägga granit/natursten i duschen igen.
I övrigt kom jag ingenstans med varken de som sålde stenen eller de som gjorde badrummet. De skylde mest på varandra bara.
Har efter detta blivit väldigt mycket mer tveksam till att lägga granit/natursten i duschen igen.
Liknande trådar
-
Hur fixar jag listen på hyllan i badrummet?
Badrum -
Hur högt ligger fuktnivån i era krypgrunder efter den blöta sommaren och hösten?
Grund & Markarbeten -
Sandsten i badrum - fläckar
Badrum -
Aktiv frånluftsfläkt på skorstenen för fyra badrum
Ventilation -
Montera bänkskiva i sten ovanför tvätt och tork i badrum
Byggmaterial & Byggteknik