Nä inte till mig!
För långt bort!
 
Justersågen i Västerbotten ser ut att vara en Wadkin BGP. Läs mer om den här: http://www.wadkin.com/wadkin-library/view/207

Men av anhållet att döma så är den som är till salu en relativt gammal maskin. Jag vet inte riktigt när den tillverkades men jag har samma anhåll på en såg från 1959 och en från 1966.
 
Inte blocket men på Coop forum i Västerås (Stenby) finns denna slagsax för papper för ynka 100kr! troligen något de haft på lagret i butiken. skarp och fint blad

Slagsax för papper utställd på Coop Forum i Västerås med prislapp 100kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
ironpower skrev:
Inte blocket men på Coop forum i Västerås (Stenby) finns denna slagsax för papper för ynka 100kr! troligen något de haft på lagret i butiken. skarp och fint blad

[bild]
Får dom ens sälja denna antika produkt?

Tänk om någon klipper av sig fingret... (Jo det går) "Jag köpte den på coop..."
 
axel_n skrev:
[länk]

Veckans klipp?
Jag skulle precis tipsa om samma. Solberga svarv för 1000:-.
 
vectrex skrev:
Någon som har en uppfattning om detta är prisvärt? [länk]
Jag har en, nöjd med den efter lite mod. En stabil pjäs på ca 185 cm / 250 kg. Modellen har fyra hastigheter, två via motorn och två via att lägga om remskivorna, så det går fint att såga metall med den om man vill.
Den här har väl legat ute ett tag så det borde finnas prutmån.
 
nanowire skrev:
Jag har en, nöjd med den efter lite mod. En stabil pjäs på ca 185 cm / 250 kg. Modellen har fyra hastigheter, två via motorn och två via att lägga om remskivorna, så det går fint att såga metall med den om man vill.
Den här har väl legat ute ett tag så det borde finnas prutmån.
Är riktigt sugen faktiskt. Vet du vad max såghöjd är? Skulle gärna ha minst 30cm. Hur är spånuppsamlingen? Vad klarar den för bredd på sågbladet? Hur är bladstyrningarna?

Många frågor, 😊
 
vectrex skrev:
Är riktigt sugen faktiskt. Vet du vad max såghöjd är? Skulle gärna ha minst 30cm. Hur är spånuppsamlingen? Vad klarar den för bredd på sågbladet? Hur är bladstyrningarna?

Många frågor, 😊
Jag har bytt övre bladstyrningen, som var ganska misshandlad av ngn som inte vet hur det ska fungera, mot en egen m askblock. Ska byta även den undre för den nya funkar mycket bättre. Nu har jag ett 1" från tuffsaws på men det är inte bimetall, vanligen kör jag 1/2" bimetall. Har endast 50 mm dammsugarslang kopplad mot bladet precis under bordet plus att jag under det har skärmat av nedåt så det som tar sig förbi, särskillt när jag glömmer att slå på sugaren, inte åker ned till hjul/motor/osv. Detta tar så bra att jag inte har byggt ngt mer avancerat ännu.
Ungefär 31 cm tar den nu tack vare ny bladstyrning men då har jag fått såga bort lite plåt från övre skyddsluckan. Det går att få ngn cm till men då måste jag flytta upp infästningen på mitt hemmgjorda bladskydd.

Edit: hade problem i början med gängpaj i bladspänningsmekanismen så det är också värt att kolla på. Det var enkelt att fixa dock, har skrivit om det i ngn tråd i höstas.
 
Redigerat:
Detta kanske kan vara något?

Äldre modell av bandsåg i ett verkstadsrum som behöver en ny on/off-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.