Tycker du ska slå till Daniel, din nuvarande svarv är så liten att man aldrig sett den.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Stabil sak och priset är ju odiskutabelt om den är i hyfsat skick. Ser ut att vara i samma kaliber som min Lundgrens så den behöver inte bultas fast i golvet....
Kan vara ett mycket bra köp om man vill ha en rejäl svarv
 
Redigerat:
Oj....den där vill jag ha..... synd att den är så långt borta.

Jag skulle tro att supporten inte är för metallsvarvning. Träsvarvar med support användes förr i modellverkstäder. Om jag har förstått saken rätt satte man ett stickstål i supporten och stack av ämnet till rätt dimensioner och svarvade resten på frihand mellan insticken. Gjutmodeller måste ju ha exakta mått.
 
heimlaga skrev:
Oj....den där vill jag ha..... synd att den är så långt borta.

Jag skulle tro att supporten inte är för metallsvarvning. Träsvarvar med support användes förr i modellverkstäder. Om jag har förstått saken rätt satte man ett stickstål i supporten och stack av ämnet till rätt dimensioner och svarvade resten på frihand mellan insticken. Gjutmodeller måste ju ha exakta mått.
Bra fråga. Jag tror bestämt att den såldes som kombinerad trä-/metallsvarv...men jag är inte säker. Bland annat finns genomgående hål bakom chucken, vilket verkar konstigt på en ren träsvarv tänker jag. Supporten är rätt kraftig men såklart primitiv jmf med en riktig metallsvarv. Jag har inte svarvat mkt i min, men alu, mässing och delrin samt fräsning i gjutjärn har gått mkt över förväntan.
 
Det är nog standar bädd på den Solbergan. Genomgående hål är för att kunna slå ut drivdubben efter som den är konad. Alla svarvar är konstruerade så eller om någon inte är så är den felkonstruerad.

Är nog det bästa pris jag set på en solberga med dom tillbehören
 
Jaha, där ser man! Har bara chuckar som skruvas på, men det finns ju en morsekona också.
 
Daniel, såhär ser det ut på min svarv. Jag har en stång som jag knackar loss konan med på "andra sidan"
Svarv i verkstad med stång för att knacka loss konor och en chuck monterad på maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har några konor, t.ex chucken som håller borr
Gängad borrchuck på konisk svarvspindel, placerad på en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så på min svarv anväder jag både konor och gängade (50mm tror jag) chuckar. Båda varianterna funkar utmärkt
Närbild på en svarvspindel med gängad ände och konisk passform, flankerad av metallytor och trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Saknar en sådan stång, men det skulle säkert vara en med från början. Då kanske den inte är tänkt för metallsvarvning trots allt. Vet dock flera som använder den till det.
 
vill du ha den för träsvarvning kan det vara ett klipp. variabel hastighet är ett stort plus, Tror inte det är nån speciell stång som behövs utan vad som helst med lite mindra diameter som löper lätt i hålet och lagom längd funkar utmärkt

Priset är ju mer än ok :)
 
Redigerat:
Jag var lite otydlig. Jag har redan en likadan svarv (det är den korta bädden ser jag nu när jag tittade på min egen) detta var bara ett tips till någon annan. Det är väldigt smidigt att snabbt kunna ändra varvtal. Med det sagt är det oftare att jag svarvar metall eller putsar befintliga svarvade detaljer än träsvarvar själv. Har en sjukt grym svarvare (som arbetar just bara med träsvarvning för hand) ett par mil bort, så eventuella svarvjobb brukar hamna där.
 
U
Angående Solbergasvarven.
Jag googlade Åtvidaberg och återbruket, som står som säljare. Hittade en Facebooksida om stället, en kommunal verksamhet för att hjälpa individer in i arbetslivet tror jag.
Hursomhelst finns svarven med i ett inlägg. Den har stått på en skola, finns fler bilder på Facebook. Vet inte hur man länkar till ett visst inlägg så om någon är intresserad så får ni skrolla neråt till 20 oktober. Den har alltså varit till salu ett tag...

https://m.facebook.com/Åter-Bruket-337425996374647/?locale2=sv_SE
 
Jag förstår Daniel. Visste inte att du redan var välutrustad med en svarv. Jag har ju inte haft äran/glädjen att besöka dig än så har inte en aning vad du har på din kammare. :)

Mvh Rönnis
 
Hmmm....undrar vad den skulle kosta att frakta till Österbotten....och hur man skulle ordna en sådan transport.....
 
Det svåra blir väl mer att köpa den. Den är nog borta måndag morgon tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.