heimlaga skrev:
Hmmm....undrar vad den skulle kosta att frakta till Österbotten....och hur man skulle ordna en sådan transport.....
Den väger 355 kg och är längre än en EUR-pall, så det blir nog rätt dyrt. Priset de begär är ju löjligt lågt. Men en annan fråga som kanske är viktig för dig som ska leva på det - är svarvning något du kommer att kunna dra in pengar på? Annars kvittar det ju liksom om den är billig, då har bättre nytta av pengarna och utrymmet för andra saker. Bara en tanke.
 
Jag skall absolut inte leva av svarvning men ibland krävs det någon svarvad detalj och I Finland är det i stort sett omöjligt att hitta en renoverbar svarv av hygglig kvalitet under 600 euro (strax under 6000 kr). Jag letade i 10 år efter en sådan utan resultat.

Kompanjonen har en bra Ejca svarv som jag får använda vid behov något år framåt så för tillfället klarar jag mig och kan gott vänta tills jag är i bättre ställning ekonomiskt.
Det retar mig bara så förbannat att veta att den dagen vi särar på oss kommer jag att bli tvungen att lägga ut 600 € plus renoveringskostnad (blir väl närmare 800) på en maskin som jag behöver ungefär 10 gånger i året. Det brukar allt emellanåt krävas någon svarvad detalj.

Det är som du säger....jag skjuter upp problemet!
 
Daniel_N skrev:
Välkommen när som! Imorgon tex:) [länk]
Tack. jag tar dig på orden och dyker upp en dag när det passar. Tyvärr blev det inte idag, även om det hade varit trevligt att träffa flera proffs.
Mvh Thomas
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tack Daniel! Nu är svarven betald och hämtas snart!
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Gratulerar!
 
Lambr1 skrev:
Halland: Ejca rikt- och planhyvel från 1988 för 4000 kr får väl anses som ett fynd:
[länk]
Och den som har plats för Waco-sågen tycker nog att 6000 för den är bra också :)
Tyvärr var allt sålt när jag såg det vid 11 :(
 
Ja den där hyveln var billig...och sågen också.

Det här tycker jag är ganska prisvärt, produktutvecklingen på den där stensnurraren har ju varit ganska obefintlig senaste 30 åren så det spelar väl mindre roll att den har några år på nacken. Man ska bara kolla så det inte är finkorniga sandstenen, det satt på min (som är ännu äldre än den där) och den avverkar ytterst långsamt.

https://www.blocket.se/halland/Tormek_Super_Grind_70395913.htm?ca=23&w=3

Tormek Super Grind slipmaskin med tillbehör och lådor framför på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte möjlighet att ringa så jag testade att smsa trots texten men fick inget svar :(
 
Ola C skrev:
Stor solbergasvarv för 1000:- och framförallt Arbogas bänkfräs um400 för 2000:- :eek:

Fräsen har antagligen gått redan, har aldrig sett den under 10k.

[länk]
Sågen på sista bilden ser riktigt läskig ut! En stor klinga som hänger fritt ute i ingenstans 😱
 
nanowire skrev:
[länk]
Ejca bandsåg. Ser fin ut till bra pris
säljes till högstbjudande står det... tveksam om man får den till 1500
 
camaro1969 skrev:
säljes till högstbjudande står det... tveksam om man får den till 1500
Jo det har du rätt i. Men det finns ju ändå marginal för ett bra pris :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.