Bakgrund, huset är från 1910 och har centraler och kablar från olika perioder.

Nu till det jag inte får att gå ihop. Har en utomhusbelysning som ej fungerar korrekt.
Samtliga kablar till lampor är sammansatta följande i skarvdosor.

Blå till alla neutral eluttag
Svart till tändtråd
Grön till samtliga jord på uttagen.

Nu till det jag inte blir klok på, när jag gick igenom alla kablar så märker jag att belysningen och switchar matas enligt följande

Fas 1 10 ampare, är kopplad till svart som går till brun tändtråd
Fas 2 16 ampere, är kopplad till svart som tänder separat eluttag direkt utan switch
Fas 3 är 16 ampere är kopplad till blå
Jordfläta är kopplad till jord.

Fas 3 blir jag inte klok över, systemet har dock fungerat kopplat så här under några år.

När jag söker info så hittar jag enbart 3 fas med pensystem som går direkt till 3fas eller som går från central till central.

Min tanke är följande.
Behålla fas 1
Koppla bort och isolera fas 2
Koppla fas 3 till skenan på noll
Jordfläta går till jordfläta.

Så först undrar jag hur nuvarande system faktiskt har fungerat?
Sen om det felaktigt tänkt med nya systemet.

Centralen är gammal.med stickpropp som finns i garaget, det matas dock med central i källaren från 16 ampere med ny central och snabbsäkringar och jordfelsbrytare.

Att få ut en elektriker innan det blir för mörkt är döfött, när jag behövde byta ut elcentralerna i huset tackade fyra firmor nej, för litet jobb
En firma tackade ja med tog 2.5 månader innan de kom ut..
 
RoTe
Det är inte jättelätt att förstå vad du menar. Hur har du listat ut att blå är fas och var då nånstans? Tyvärr känns det som elektriker är rätt väg för dig att gå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Som sagt det är ytterst svårt, för att inte omöjligt, att förstå hur det är utfört. Jag tror att ett platsbesök av en elektriker är ända vägen att gå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S svebban skrev:
Har en utomhusbelysning som ej fungerar korrekt.
Vad är det som inte fungerar ??
S svebban skrev:
Fas 1 10 ampare, är kopplad till svart som går till brun tändtråd
Fas 2 16 ampere, är kopplad till svart som tänder separat eluttag direkt utan switch
Fas 3 är 16 ampere är kopplad till blå
Jordfläta är kopplad till jord.
S svebban skrev:
Min tanke är följande.
Behålla fas 1
Koppla bort och isolera fas 2
Koppla fas 3 till skenan på noll
Jordfläta går till jordfläta.
Varför koppla om något som fungerar ?
 
  • Gilla
Bengt-re
  • Laddar…
Det kanske går att få lite mer grepp om situationen om du lägger upp några bilder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det har fungerat tidigare men nu inte fungerat korrekt sedan våren.
Får ej ström till några av eluttaget.

Förstår att det är svårt att följa och har gjort en egen elkarta, ska snygga till den och bifoga så går det att följa enklare.

Hur jag vet att blå är kopplad till ledare, blå i skarvdosan är kopplad till ledare 3, ledare 3 kommer från 16 ampere säkring från elcentral
 
A
Så ytterbelysning och vägguttag på utsidan fungerar ej?

Om det inte finns ström i ett uttag eller belysning inte fungerar är det avbrott någonstans på vägen.

Börja vid felkällan och mät bakåt tills du hittar felet.
 
S svebban skrev:
Förstår att det är svårt att följa och har gjort en egen elkarta, ska snygga till den och bifoga så går det att följa enklare.
Ta några bilder i dosorna du undrar över också.

S svebban skrev:
Hur jag vet att blå är kopplad till ledare, blå i skarvdosan är kopplad till ledare 3, ledare 3 kommer från 16 ampere säkring från elcentral
Det är alltså en kabel med tre isolerade ledare och en skärmfläta där skärmflätan används som PEN-ledare? Så får man inte göra i en gruppledning och det omöjliggör inkoppling av en jordfelsbrytare. Men om det är något som slutat fungera måste felet vara något annat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ta några bilder i dosorna du undrar över också.


Det är alltså en kabel med tre isolerade ledare och en skärmfläta där skärmflätan används som PEN-ledare? Så får man inte göra i en gruppledning och det omöjliggör inkoppling av en jordfelsbrytare. Men om det är något som slutat fungera måste felet vara något annat.
Precis så med 3 ledare och fläta
 
  • Gilla
sorei
  • Laddar…
Så hoppas bilden går att tolka.

L1 går till stickkontakt, switch, blir brun tandtråd till samtliga lampor

L2 går till separat stickkontakt

L3 går till blå tråd som går till samtliga lampor/uttag samt till stickkontakt innan switch.

Jordflätan är vidarekopplad till samtliga uttag förutom switch.
 
  • Kopplingsschema som visar L1, L2, L3 kopplat till stickkontakter, switchar och lampor med brun, blå och jordfläta kabel. Samtliga kopplingar till jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något stämmer inte. Du skriver att du har faser kopplade till alla de tre numrerade parterna. Som du ritat är uttagens båda poler kopplade till varsin fas. Så om det någonsin fungerat har du antingen nollan avsäkrad med 16A eller också har du sett fel på någon kopplingspunkt. Annars skulle du ha 400V i uttagen.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Jag vet, men det har fungerat och det är såhär det har varit kopplat. Dock har inte L3 haft en inskruvad säkring.

Jag bifogar bild från centralen strax
 
Samtliga säkringar är utdragna, de är kopplade till varsin skena i mitten, men som det var.
L1 10 ampere säkring
L2 16 ampere säkring
L2 utskruvad 16 amp säkring.
 
  • Bild på en elcentral med utdragna säkringar i olika storlekar, L1 för 10 ampere och två L2 för 16 ampere. En säkring är fysiskt borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett säkringsskåp med utdragna säkringar som är anslutna till en skena i mitten. En säkring är utskruvad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mer än möjligt att någon har skruvat in en säkring i uttaget vilket medfört att lampor och uttag slutat fungera. Har verksamhet med anställda
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Matas huset med 230/400 Volt, eller är det någon gammal 127/220 V via någon stor trafo ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.