Blev kvar ett extra dygn i Grekland för några år sedan. Planet blev påkört på Arlanda när det skulle flyga ner.
Blev en extra dag på ett Hotell med badland. Det tråkiga var att vi fick flyga hem vi 01.00 på natten. Fick dom ersättningar vi hade rätt till. Dom ersatte till och med taxfree spriten som vi hade beställt till hemresan. Fick köpa motsvarande på Systembolaget och fick tillbak mellanskillnaden 😂.
Troligtvis så var dom smidiga för dom skickade väll bara fakturan vidare till stackaren som kört trappan på Arlanda…😅
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Många av ”agenterna” verkar tycka nej om det är minsta krångligt. Flygbolagen är duktiga på att komma med undanflykter, de försöker helt enkelt trötta ut en. Funkade för vi orkade inte slutföra.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är inte så svårt egentligen. Om inom EU så gäller EU261:04, kompensation enligt regelverk och kompensation mot utlägg. Inga kvitton ingen kompensation (helt rätt då du inte haft kostnaden). Försök att hitta deras formulär eller använd valfri offentlig kanal. Tjata och acceptera inte deras första försök till kompensation, hänvisa bara till regelverket.
Förlorad arbetsinkomst eller annat lidande ersätts ej.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Jag har en kompis som alltid driver det där. Då de flyger gott på poäng ibusiness blir ersättningarna massiva.

En gång hade de tre mellanlandnigar dom blev ombokade. På fem personer…

300€x3x5

Men ingen djävla tjänst via ett bolag. Läs på och driv det själv som en karl. Bra timpenning
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag har en kompis som alltid driver det där. Då de flyger gott på poäng ibusiness blir ersättningarna massiva.

En gång hade de tre mellanlandnigar dom blev ombokade. På fem personer…

300€x3x5

Men ingen djävla tjänst via ett bolag. Läs på och driv det själv som en karl. Bra timpenning
Absolut så, jag flög tidigare ganska frekvent och ersättningen är inte att förakta. Blev bra extrapengar.
(dock får du inte ersättning per flight, bara 1 gång åt varje håll).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
För c:a 10 år sedan tjafsade jag bra länge med Lufthansa efter en längre försening. Jag försökte få kompensation men fick enbart standardiserade mail och telefonsamtal där jag skickades runt för att sedan klickas bort. Efter upprepade försök tröttnar man och till slut beklagade de sig med att tiden gått ut. Har alltid valt bort LH sedan dess, synd då jag i övrigt varit nöjd.

Ibland är det bättre att låta någon annan strida.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Absolut så, jag flög tidigare ganska frekvent och ersättningen är inte att förakta. Blev bra extrapengar.
(dock får du inte ersättning per flight, bara 1 gång åt varje håll).
Kompisen fick det men som sagt det är väl inte helt tydligt hur processen gick till.

De flög iaf ”gratis” i business hela familjen ToR amerikatt bara två månader senare så har ingen anledning tvivla på hans framgång 🥸
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du reseförsäkring att utnyttja också? Alltså någon form av utökad reseförsäkring i hemförsäkringen.
Ja det finns reseförsäkringar via betalkort och hemförsäkring, men jag kan inte det finstilta där. Det vore lite konstigt om jag fick dubbla ersättningar.
 
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns reseförsäkringar via betalkort och hemförsäkring, men jag kan inte det finstilta där. Det vore lite konstigt om jag fick dubbla ersättningar.
”Begär ersättning från flera aktörer
Väl hemma är det dags att begära ersättning för förseningen. Du har rätt att begära ersättning från flera håll. Eftersom det handlar om schablonersättningar kan det sammanlagt röra sig om relativt stora summor. Din kompensation kan till och med bli högre än dina kostnader för flygbiljetten.”

https://www.konsumenternas.se/konsu...rsakring/begara-ersattning-for-flygforsening/
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
eemeliie och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns reseförsäkringar via betalkort och hemförsäkring, men jag kan inte det finstilta där. Det vore lite konstigt om jag fick dubbla ersättningar.
Det ena är en kompensation och det andra är en försäkring så kolla villkoren, det kan löna sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Excel
Fast på Mallis?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Inom EU finns fastställda belopp.
SAS - som iofs är en part, men som har rätt fakta, her en bra sida:

ERSÄTTNINGSBELOPP​

(A) 250 EUR för flygningar som är högst 1 500 km eller

(B) 400 EUR för flygningar inom Europa som är längre än 1 500 km och för alla andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km eller

(C) 600 EUR för flygningar som är 3 500 km eller längre.

Denna ersättning kan minskas med 50 % om den alternativa flygningens ankomsttid inte överskrider den planerade ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen med två timmar (flygningar som omfattas av A), tre timmar (flygningar som omfattas av B) eller fyra timmar (flygningar som omfattas av C).

Det flygbolag som utför flygningen är inte skyldigt att betala ersättning om flygningen ställs in på grund av extraordinära omständigheter som inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Sådana extraordinära omständigheter kan uppstå vid politisk instabilitet, väderförhållanden som är oförenliga med genomförandet av den aktuella flygningen, säkerhetsrisker, oväntade brister i flygsäkerheten, beslut från flygledningen och strejker som påverkar verksamheten hos det flygbolag som utför en flygning.

Denna förordning ska gälla utan att påverka en passagerares rätt till ytterligare ersättning negativt. Den ersättning som beviljas inom ramen för denna förordning kan dras av från sådan ersättning.

https://www.sas.se/juridisk-information/eu-passagerares-rattigheter/
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Fast på Mallis?
Nej.
 
Jag bråkade med Lufthansa i ett halvår.
De rörde inte en fena förrän ARN gjorde en bedömning.

Var väldigt tydligt att de satt det i system, standardiserade långa svar där de mer eller mindre byter ut namnet på personen och flightnumret.

Finns väldigt tydliga bestämmelser att googla sig fram till. Ersättningen som länkas ovan gäller vid sidan av skada i form av utlägg.
 
  • Gilla
Älvbromannen
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Jag bråkade med Lufthansa i ett halvår.
De rörde inte en fena förrän ARN gjorde en bedömning.

Var väldigt tydligt att de satt det i system, standardiserade långa svar där de mer eller mindre byter ut namnet på personen och flightnumret.

Finns väldigt tydliga bestämmelser att googla sig fram till. Ersättningen som länkas ovan gäller vid sidan av skada i form av utlägg.
Det låter ju bra, vi flög med Luftwaffes lågprisbolag , de har säkert en mycket bättre process för detta……:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.