Jag har en grön Bosch handöverfräs sedan flera år. Jag tar fram den med jämna mellanrum när jag har en uppgift som jag tänker ska passa, men det blir aldrig bra. Det blir ojämna djup, ojämna kanter osv. Stålen jag har är i princip oanvända och supervassa, men det hjälper inte. Tycker att det också är knepigt att få den att ligga rakt på det som ska fräsas, få till anhåll rätt osv.

Funderar på att köpa en batteridriven kantfräs istället pga enklare att jonglera, man kan hålla i materialet med ena handen (?) osv och jag tror att en sån skulle räcka för mina behov (fräsa något spår, fasa en kant eller fräsa en profil på någon listbit).

Dum idé pga att jag ändå (tydligen) inte kan lära mig att fräsa?
 
osiris osiris skrev:
Jag har en grön Bosch handöverfräs sedan flera år. Jag tar fram den med jämna mellanrum när jag har en uppgift som jag tänker ska passa, men det blir aldrig bra. Det blir ojämna djup, ojämna kanter osv. Stålen jag har är i princip oanvända och supervassa, men det hjälper inte. Tycker att det också är knepigt att få den att ligga rakt på det som ska fräsas, få till anhåll rätt osv.

Funderar på att köpa en batteridriven kantfräs istället pga enklare att jonglera, man kan hålla i materialet med ena handen (?) osv och jag tror att en sån skulle räcka för mina behov (fräsa något spår, fasa en kant eller fräsa en profil på någon listbit).

Dum idé pga att jag ändå (tydligen) inte kan lära mig att fräsa?
Fräsar sorterar jag in som verktyg som är farliga på riktigt, jag tycker att det låter som en dålig idé att fräsa i en bit man håller med ena handen..
Det känns som du kan få äran att posta i skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M maxel skrev:
Fräsar sorterar jag in som verktyg som är farliga på riktigt, jag tycker att det låter som en dålig idé att fräsa i en bit man håller med ena handen..
Det känns som du kan få äran att posta i skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg.
Haha, point taken
 
K
Kolla lite videor på youtube mm om hur man fräser, så ska du nog de att du får koll på det hela. Men som sagt tidiga, var försiktig för inte vill man stoppa in fingrarna där i något som snurrar 20.000 varv per minut..

Vad är det för något du försöker fräsa?
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Jag har en grön Bosch handöverfräs sedan flera år. Jag tar fram den med jämna mellanrum när jag har en uppgift som jag tänker ska passa, men det blir aldrig bra. Det blir ojämna djup, ojämna kanter osv. Stålen jag har är i princip oanvända och supervassa, men det hjälper inte. Tycker att det också är knepigt att få den att ligga rakt på det som ska fräsas, få till anhåll rätt osv.

Funderar på att köpa en batteridriven kantfräs istället pga enklare att jonglera, man kan hålla i materialet med ena handen (?) osv och jag tror att en sån skulle räcka för mina behov (fräsa något spår, fasa en kant eller fräsa en profil på någon listbit).

Dum idé pga att jag ändå (tydligen) inte kan lära mig att fräsa?
En kommentar. En batteridriven fräs har tyngdpunkten högre upp än en vanlig kantfräs så jag är inte säker på att det löser ev problem med "vinglighet".

Kolla gärna videos och försök förstå vitsen att fräsa med stålets rotation och mot stålets rotation. Sedan är det alltid bra att avverka lite lite grann i flera svep än att ta allt i samma fräsvända. Då kan det hugga illa.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
K kniv skrev:
Kolla lite videor på youtube mm om hur man fräser, så ska du nog de att du får koll på det hela. Men som sagt tidiga, var försiktig för inte vill man stoppa in fingrarna där i något som snurrar 20.000 varv per minut..

Vad är det för något du försöker fräsa?
Försökte fräsa en regel till ett karmträ senast. Slutade med att jag sågade med cirkelsåg och skena istället. (bordssåg hade varit bättre säkert)

Har tittat på rätt mycket fräsvideos ändå, men tycker inte att min fräs beter sig alls som de i videorna...
 
K
Åt vilket håll fräser du? Fräser du åt fel håll vill fräsen hoppa och springa iväg och det blir både fult och osäkert.

Ett rakt snitt på en rak planka är ofta bordssåg bäst på, inte fräsen.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Om det inte är så att du fått tag i måndagsexemplarens måndagsexemplar till fräs så kan jag inte låta bli att tro att det mest handlar om bristande förståelse för hur maskinen fungerar och därmed bristfälligt handhavande.

Du har ingen kompis/kollega eller dylikt som har en fräs och kan hjälpa dig att komma igång genom att visa dig grunderna?
Ett annat alternativ kan vara att kontakta någon kollektivverkstad (Gyllene spiken?) — på ett sådant ställe kan du garanterat få hjälp att komma framåt.

Lycka till med fräsandet, ju mer du lär dig desto mer kommer du att använda handöverfräsen!
//Ronnie
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
👍
 
  • Gilla
Svante Svenson och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Kolla lite videor på youtube mm om hur man fräser, så ska du nog de att du får koll på det hela. Men som sagt tidiga, var försiktig för inte vill man stoppa in fingrarna där i något som snurrar 20.000 varv per minut..

Vad är det för något du försöker fräsa?
Jag stoppade mitt ena lillfinger i en el-hyvel. Den snurrade också på med bra fart. Inget att rekommendera...😢
 
  • Gilla
Peppegratäng
  • Laddar…
Jag har också en Bosch grön fräs (jag är amatör) som har stora problem med djupinställningen. Glidstycken som ska göra att fräsmotorn med stålet ska glida ned mot arbetsstycket hackade och hoppade. Själva fräsningen gick dock bra med den när allting var i position. Men jag var så trött på den, så när jag påbörjade ett större fräsjobb lade jag den i en låda märkt "skrot" och köpte en Makita. Dag och natt!
Men det tog mig en del övning med varvtal, frammatning, fräsdjup mm innan det blev riktigt bra. Jag övade i furu men jobbet skulle göras i ek, så det vara bara att öva en gång till.
Kör försiktigt och aldrig efter fredagsölen!
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Har själv ett 8mm jack rakt genom pekfingret bara för att jag skulle bara med en fris.
 
  • En skadad fingertopp med blod, uppvisar en blödande såryta, i närheten av en vask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
pjgb pjgb skrev:
[media] 👍
Spännande! Denna ska jag se!

Jag har en dyr makita fräs med fina stål som jag fått ärva från svärfar... Tyvärr har han gått bort så han hann aldrig lära mig använda den. Men jag känner igen mig lite i de du säger. Men jag har lärt mig själv att jag måste köra den åt rätt håll... blir helt galet annars!

Vet dock inte hur man ska undvika skador i övrigt? Jag ser till att aldrig släppa händerna från de båda handtagen, tänker att de är en bra start?!
 
Ett trick är att låta fräsen vila lite ledigt mot underlaget med sin egen tyngd samtidigt som man ändå håller den stadigt och känner efter att den hela tiden ligger plant mot. Det är vanligt att man i början håller den för hårt och tappar känslan så att friktionen mot ytan gör att fräsen kantrar. Och sen som ovan, ta lite grann i taget och åt rätt håll.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Se alltid till att arbetsstycket sitter fast i bordet så blir det lättare att styra fräsen. Mothåll är alltid halva jobbet, (gäller alla maskiner)
Se också till att fräsen inte vinglar. Är inte stödytan tillräcklig får du se till att lägga dit extra stöd bredvid arbetsstycket. Då behöver du bara koncentrera dig på att styra maskinen höger-vänster.
Om du dessutom har stöd för armbågarna också får du superkoll på fräsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.