Har satt upp taklister förut med en maskin som man kunde sätta upp geringsgraden, men vet inte var jag lagt av den så köpte en billig geringslåda på bauhaus.
Men jag får inte till vinklen hur jag än vrider och vänder. Det ska ju vara 45 grader vilket denna låda ska vara, men resultatet blir så här istället:

gamla listen ovan är ju korrekt vinkel
 
  • Hörnan av ett tak med taklister där den nya listen inte matchar den korrekta 45 graders vinkeln av den gamla listen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart geringslåda på trägolv med sågspån och en penna, problem med att skapa korrekt 45-graders vinkel för taklister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Min gissning är att du lägger ner listen på rygg i lådan och det är de som orsakar det där. Du måste hålla listen på samma sätt i lådan som den ska sitta på väggen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du lägger nog listen fel i lådan,
Listen ska ligga på samma sätt i lådan som den sitter mot taket. Ovankant uppåt alltså
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vänd listen upp och ner när du sågar.
Svårt att förklara men säga fyra klossar i olika vinklar så ser du hur du måste vända listen så att det blir rätt.
Höger, vänster, och vänd listen upp och ner och såga höger och vänster
Det är inte fel på geringslådan.
 
ok, ska prova igen, men geringslådan skall alltså vara rätt vinkel för taklisterna?
 
Har bara satt golvlister än så länge, men efter att ha vänt fel ett otal gånger så hamnade elektrisk gerkap högt på villhöver listan. Betydligt mindre deprimerande att göra om och göra rätt när jag inte behöver göra det för hand.

Men tipset var inte att skaffa maskin utan istället en video--ibland hjälper det att se nån göra det:

Han förkroppar ena listen och sätter andra rak. Det gjorde jag med våra golvlister i innerhörnen och tyckte det var lättare än att gera två 45or. Lite pilligt i början, men våra hörn är sällan 90 och på det sättet slapp jag mäta vinklarna. Och att sätta ena rak kändes som en lyx när jag sågade för hand.
 
F fedder skrev:
Har bara satt golvlister än så länge, men efter att ha vänt fel ett otal gånger så hamnade elektrisk gerkap högt på villhöver listan. Betydligt mindre deprimerande att göra om och göra rätt när jag inte behöver göra det för hand.

Men tipset var inte att skaffa maskin utan istället en video--ibland hjälper det att se nån göra det: [media]
Han förkroppar ena listen och sätter andra rak. Det gjorde jag med våra golvlister i innerhörnen och tyckte det var lättare än att gera två 45or. Lite pilligt i början, men våra hörn är sällan 90 och på det sättet slapp jag mäta vinklarna. Och att sätta ena rak kändes som en lyx när jag sågade för hand.
F fedder skrev:
Har bara satt golvlister än så länge, men efter att ha vänt fel ett otal gånger så hamnade elektrisk gerkap högt på villhöver listan. Betydligt mindre deprimerande att göra om och göra rätt när jag inte behöver göra det för hand.

Men tipset var inte att skaffa maskin utan istället en video--ibland hjälper det att se nån göra det: [media]
Han förkroppar ena listen och sätter andra rak. Det gjorde jag med våra golvlister i innerhörnen och tyckte det var lättare än att gera två 45or. Lite pilligt i början, men våra hörn är sällan 90 och på det sättet slapp jag mäta vinklarna. Och att sätta ena rak kändes som en lyx när jag sågade för hand.
Oj det var avancerat!
 
A Argastesnickaren skrev:
Vänd listen upp och ner när du sågar.
Svårt att förklara men säga fyra klossar i olika vinklar så ser du hur du måste vända listen så att det blir rätt.
Höger, vänster, och vänd listen upp och ner och såga höger och vänster
Det är inte fel på geringslådan.
Varför ska man krångla till det och vända den upp och ner?
Det är väl enklast att hålla den som den ska sitta och sen bara såga..
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
till slut blev det rättvänt och rättsågat :)
 
  • Gilla
fedder och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.