Vill mäta spabad effektförbukning och monterade en begagnat elmätare från ABB.
Nu när allt är klar vet inte vad räknar den.
Kw är det inte .
Förbukning detta dag för hela huset var 16.8 kw, och som ni ser elmätare har räknat 290 något.
Vad är det som är galet?

• Digital elmätare, ABB-märke, visar förbrukad energi i kWh, installeras på väggen, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ABB-elräknare visar förbrukningen 308419 kWh. Märkningar på flera språk, suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Elmätare för strömtransformatoranslutning, kablar, ABB-märkning, elektrisk skåpinstallation, energiförbrukningsschema.
    Skapa konto
  • Elmätare, tekniska specifikationer, kopplingsschema, MID-godkänd, energimätning, tre faser, elektrisk utrustning, installationsanvisningar.
    Skapa konto
EddieHansson
Håll isär kW och kWh. kW är montan effekt. kWh är energimängd.

Räkneverket verkar visa totalt antal kWh som förbrukats. Du får helt enkelt kolla mellan två timmar och räkna differensen.

Hur är den inkopplad. Jag ser inget anslutet på spänningsingångarna. Är det rätt sensorer?

EddieHansson EddieHansson skrev:
Håll isär kW och kWh. kW är montan effekt. kWh är energimängd.

Räkneverket verkar visa totalt antal kWh som förbrukats. Du får helt enkelt kolla mellan två timmar och räkna differensen.
Problemet är att den räknade 290 på 24 timmar bara på spabad och min totala förbrukning enligt huvudmätaren var 16.8 kwh

EddieHansson
Det är kanske tiondelar eller hundradelar. Eller så är det felkopplat eller trasig? Ser ut att kunna växla mellan 10 eller 1000 impulser/kWh. Kolla manualen hur du ställer in den.

D Daniel 109 skrev:
Hur är den inkopplad. Jag ser inget anslutet på spänningsingångarna. Är det rätt sensorer?
på L1 , L2, och L3 har jag kopplat faser

På nedersta raden in S1,S2, S3 faser från spabad

Översta raden S1,S2 och S3 ut till säkringar

Och sen så klart nolan på N

EddieHansson
Är det 3 fas matning till spabadet?

Det är kanske tiondelar eller hundradelar. Eller så är det felkopplat eller trasig? Ser ut att kunna växla mellan 10 eller 1000 impulser/kWh. Kolla manualen hur du ställer in den.

• Dokument med tekniska scheman och mått för elmätare; DELTAplus och ODIN Meter. Text på svenska.
    Skapa konto
  • Elektriska mätare, installation, tekniska specifikationer, ABB märke, energimätning, DIN-skenmontering, gråskala.
    Skapa konto
Är det 3 fas matning till spabadet?
yes

OD4110 är en mätare för strömtransformatorer, så du kan inte koppla lasten direkt genom den.
Liknande dessa ska sitta runt matningen till spabadet och sedan vara kopplade till mätaren:
Tre svarta plasthållare med röda och svarta kablar, troligen för batterier eller elektroniska komponenter.
Skapa konto

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ska det inte vara 3 strömspolar inkopplade mellan s1/s2 ???

M -MaH- skrev:
OD4110 är en mätare för strömtransformatorer, så du kan inte koppla lasten direkt genom den.
Liknande dessa ska sitta runt matningen till spabadet och sedan vara kopplade till mätaren:
[bild]
låter rimligt

J Jasmin9371 skrev:
på L1 , L2, och L3 har jag kopplat faser

På nedersta raden in S1,S2, S3 faser från spabad

Översta raden S1,S2 och S3 ut till säkringar

Och sen så klart nolan på N
Jag blev lurad av schemat på fronten. Efter en koll i manualen ser jag att det finns andra inkopplingar också.

Om den är inställd för att kopplas in med strömtransformatorer blir det fel när du kopplar den utan.

Edit: Jag lästa kanske för fort i en manual som gäller för flera varianter. Men felet är nog att den förutsätter transformatorer.

Det blir väll en ny mätare som kan mäta direkt förbtukning , så är det ibland när man vill gå billigt undan
Sån nu att borde köpt en ABB OD4165 istället

Tack alla för hjälpen, blir inga sömnlösa nätter framöver😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.