Vi håller som mest på att bygga ett hus och behöver besluta hur vi ska göra i tvättrummet. Vi vill ha maskinerna upphöjda och har förstått att många använder IKEAs METOD överskåp till kyl/frys och förstärker på diverse sätt för att det ska hålla. Vår byggentreprenör är dock orolig för att en sådan lösning skulle orsaka vibrationer och oljud i huset om maskinerna inte står direkt på golvet eller på fristående ställning. Ni som "byggt in" era maskiner, eller bara byggt upp dem (inga täcksidor eller dyl.), upplever ni detta som ett problem?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 128 inlägg
Tja, jag har ett relativt klent trä-bjälklag och en 1400-rpm centrifugerande tvättmaskin som gillar att vibrera ganska rejält när man fyller den "fel", och jag upplever en minskning av vibrationer efteråt..
Jag skulle gissa att det beror på att jag limmade liggande 45x95 reglar som jag sedan lim-skruvade Metod-skåpen i... Ovanpå skåpen ligger en lim-skruvad 15 mm tjock plywoodskiva..
Ska jag killgissa så beror det en hel del på bjälklaget, är det stum betong och man fäster metod-skåpen i en vägg kan det nog öka ljud/vibrationsnivån... Jag förstår ju att byggföretaget inte är sugna på att bygga något (och lämna nån form av garanti) på en sån konstruktion...
Jag skulle gissa att det beror på att jag limmade liggande 45x95 reglar som jag sedan lim-skruvade Metod-skåpen i... Ovanpå skåpen ligger en lim-skruvad 15 mm tjock plywoodskiva..
Ska jag killgissa så beror det en hel del på bjälklaget, är det stum betong och man fäster metod-skåpen i en vägg kan det nog öka ljud/vibrationsnivån... Jag förstår ju att byggföretaget inte är sugna på att bygga något (och lämna nån form av garanti) på en sån konstruktion...