Jag har ett antal lysrörsarmaturer i snickeriet, IP65 elektronisk ballast, inköpta på Granngården för några år sedan. Har fungerat alldeles utmärkt, men nu plötsligt verkar en av dem ha gått sönder.

Det började med något enstaka blink, sen blev det tätare och tätare och till slut var det som ett stroboskopljus.

Jag skruvade bort lysrören och har testat att sätta dit ett lysrör i taget, i alla varianter, men det spelar ingen roll vilket lysrör som placeras var, det blinkar lika illa.

Troligtvis är det väl den elektroniska ballasten som är trasig. Går en sån att laga? Jag har dålig koll på hur såna fungerar, men om det är en trasig kondensator eller liknande så är det ju enkelt att byta.

Om inte, var hittar jag rätt utbytesballast? Vill inte ha något skrot. Jag har en armatur från Jula också, och den har alltid varit sämre. Lyser svagt och blinkar igång om det är kallt t.ex. De från Granngården verkar vara betydligt bättre kvalitet (förutom att en inte höll i längden).

Jag bifogar ett par bilder på märkskylten på armaturen samt ballasten.

Märkskylt på lysrörsarmatur med tekniska specifikationer, IP65-klassning och CE-märkning. Måttband ovanpå en elektronisk ballast för T8 lysrör med tekniska specifikationer och anslutningsinstruktioner.
 
Tackar! Såg att samma finns på Elfa, men det var dubbelt så dyrt där.
 
Dock hopplöst dyr frakt. 200 kr ska dom ha. Får leta vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.