Hej!
Har slitit ur hela det fuktskadade golvet och skall lägga nytt i ett rum på bottenvåningen. Resten av huset ska oxå göras senare. Även golvåsarna blir nya. De gamla golvåsarna varierade i höjd upp till ca 185, med en bredd på ca 65. CC varierade kring 650...

I det nya golvet skulle jag vilja få i lite mer isolering, samt golvvärme, utan att höjden på golvet blir påverkat. Tanken är att lägga nya åsar 45x195 med cc 300 (spännvidd 4,20 rummets bredd 4,60). Det blir vanligt spontat trägolv.

Problemet är att då kommer botten på åsarna att hamna nedanför översta kanten på den gjutna grunden. Bara någon centimeter, men ändå. Det hade dessutom varit nice att kunna ströläkta ovanpå åsarna för golvvärmen och dess plåtar, men då behöver jag behöva sänka åsarna ytterligare 22mm.

Är detta en "big no no", eller man man göra så? Utrymmet mot marken är bra och jag gräver samtidigt ur en del och lägger plast. Grunden är isolerad utvändigt med cellplastskivor med puts utanpå. Den var även isolerad med glasull (!?) på insidan grunden som var nedgrävd sådär en 30cm i jorden... Märklig lösning. Detta har jag tagit bort, det var ju så klart fuktigt.

Om jag kan bygga på detta sätt med sänkta åsar, hur gör jag i skarven mellan blindbotten/åsar och muren för att fuktsäkra?

Det funkar bra, bara utrymmet under blir tillräckligt, och ventilationen inte täcks för.
Det bästa är nog att bygga upp blindbotten på slutet så att det blir lite luft mellan grunden och träet. Antingen som en liten låda eller en lutande yta i 45 grader typ.

• Gilla
LyckeboPetter
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det funkar bra, bara utrymmet under blir tillräckligt, och ventilationen inte täcks för.
Det bästa är nog att bygga upp blindbotten på slutet så att det blir lite luft mellan grunden och träet. Antingen som en liten låda eller en lutande yta i 45 grader typ.
Toppen! Tack

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.