638 läst · 3 svar
638 läst
3 svar
Blandarfäste för LK PEX
Jag har dragit LK PEX till ett litet badrum. Har flera gånger använt Vatettes väggbrickor, och aldrig haft problem med dessa.
Nu har jag dock köpt Moras blandarfäste:
Art.nr S600029
RSK 8265247
Eftersom det var en Mora blandare tänkte jag att det passar ihop. Men trots att den ska passa för 16 mm pex (och uttryckligen LK PAL, etc), så tycker inte jag det verkar rätt.
Stödhylsan man ska föra in i röret är lite pillig att få dit, pga oringen, så man får vara lite försiktig, men det går. Däremot så fungerar det inte att gänga in den, vilket man ska göra enligt instruktionen. Det är bara att trycka lite så är den i botten.
Så jag undrar om denna alls fungerar till LK PEX!?!
Funderar på om jag ska ta och beställa Vatettes RSK 812896 istället. För denna ska väl ändå passa.
Nu har jag dock köpt Moras blandarfäste:
Art.nr S600029
RSK 8265247
Eftersom det var en Mora blandare tänkte jag att det passar ihop. Men trots att den ska passa för 16 mm pex (och uttryckligen LK PAL, etc), så tycker inte jag det verkar rätt.
Stödhylsan man ska föra in i röret är lite pillig att få dit, pga oringen, så man får vara lite försiktig, men det går. Däremot så fungerar det inte att gänga in den, vilket man ska göra enligt instruktionen. Det är bara att trycka lite så är den i botten.
Så jag undrar om denna alls fungerar till LK PEX!?!
Funderar på om jag ska ta och beställa Vatettes RSK 812896 istället. För denna ska väl ändå passa.
Är inte det mer av en hjälpande beskrivning då för att underlätta och inte att den ska fastna av att gängas?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja det står ju faktiskt i monteringsanvisningen att de ska skruvas in med insex. Men det ör ju också tydligt att du köpt rätt blandarfäste för pex 16 mm. Om det är samma stödhylsa för 16x2,0 och 16x2,2 så kanske det går lätt med det tunnväggigare röret men man behöver skruva in hylsan med det andra?
Så kan det ju vara! Tänkte inte på det.
Liknande trådar
-
Råd för att bygga mellnabjälklager med sparre/timmer
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilke dörr för rummet med bergvärmepump
Fönster & Dörrar -
Bärighet på H-balk för travers?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Vilken växt förstör inte den gamla stenmuren?
Häckar, Buskar & Träd -
Vilken snörasskydds konsoll för Tp20 plåttak?
Tak & Vind