S
Söker en ny blandare till tvättstuga.
Behöver vara en lösning där vi kan ansluta tvättmaskin.
En första googling gav mig inte direkt några uppslag.

Befintlig lösning ser ut som nedan foton.
Med uttag/koppling till tvättmaskin.
Vad jag hört finns det även andra lösningar (tvättmaskinsanslutning) än den som är där idag och det är vi då inte alls främmande för.

Det vi också önskar av ny blandare är en något längre kran.

(CC 160 mm.)

🧐
 
  • Kran med röda och blåa märken över diskbänk med vattendroppar. Chrome finish, använd och gammal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsrör kopplas inte ihop, risk för vattenläcka. Chrome och mässingsdetaljer i fokus. Inomhus VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
U Utsliten och utdömd skrev:
Denna blandaren
https://www.fmmattsson.com/sv/köksblandare/9000e/81340250

I kombination med denna
[länk]

Borde lösa ditt problem
Tack för tips och spåret du leder mig in på.

Sökte mig nu fram till att just FM Mattsson även har en blandarmodell med integrerat extra vattenuttag. Nedan.
På vilken man sedan då ansluter t ex nedan pip, vilken vore kanon eftersom denna är 330 mm lång. D v s 80 mm längre än den vi har idag, som vi alltså upplever som i kortaste laget.

Problemet som jag ser det med en sådan kombo eller rättare sagt med båda dessa blandarmodeller, är att pipen ansluts underifrån. Vilket högst sannolikt skulle betyda att det blir mkt knöligare (kanske omöjligt) att få in en skurhink inunder när man skall fylla på en sådan med vatten. Vanligt behov i just tvättstuga, yes. Vår befintliga lösning enligt första fotot ovan, yes.

Så en lösning där pipen ansluts uppifrån eller på annat sätt ger skurhinkshöjd… 🧐
 
  • Kromad blandare med etthandtag för vattenreglering, modern design, installationsdelar synliga undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad P-fälla för handfat, standardmått, vattenlås, blank yta, rörinstallation, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Redigerat:
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
U Utsliten och utdömd skrev:
På 9000E kan du flytta utloppet till ovansidan
Så kan du köpa en sån här pip istället

[länk]

Sen om det bara är längre pip ni vill ha så fanns 330 lång och med 40 förhöjning som reservdel, men har utgått nu. Hittade den dock i lager på ett ställe. Kanske att du hittar fler om du letar lite mer än mig.
[länk]
Aha. Svårt att se på bilden. Men ”handtaget” blir fortsatt på ovansidan, man ”vänder inte ” på alltihop? 🤔

Ja den 330-långa hade varit kanon. Jag hittar såhär långt inte den alls vid googling. Klickar man på ”Köp nu” på länken du bifogar så omdirigeras man till Beijers webshop och där får man ingen träff alls 🤨 på 28806390.

Jag förstår för övrigt att 9000E är ett namn på en serie inte specifik modell, för man får ju massor med träffar vid googling på just 9000E.
 
U
Den 28806390 som jag länkade till är ny längre pip till din nuvarande blandare. Som sagt har den utgått så det är väll mer tur om du hittar den någonstans.

På den vägghängda engreppsblandaren 9000E är det olika kombinationer av pip, extra uttag osv. som skiljer och kroppen är densamma. Det är lätt att flytta utloppet från undersida till ovansidan, helt onödigt att de säljer båda når man kan skifta själv. Jag hittar ingen 330L pip till 9000E utan det är 250 eller 400 (jag länkade 400 i inlägget ovan)
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
U Utsliten och utdömd skrev:
Den 28806390 som jag länkade till är ny längre pip till din nuvarande blandare. Som sagt har den utgått så det är väll mer tur om du hittar den någonstans.

På den vägghängda engreppsblandaren 9000E är det olika kombinationer av pip, extra uttag osv. som skiljer och kroppen är densamma. Det är lätt att flytta utloppet från undersida till ovansidan, helt onödigt att de säljer båda når man kan skifta själv. Jag hittar ingen 330L pip till 9000E utan det är 250 eller 400 (jag länkade 400 i inlägget ovan)
Aha.
Vi har förstått det som att tvättmaskinskopplingen på vår befintliga blandare har gått sönder så tillsammans med övriga behov (tänker då även bekvämligheten med engrepp) så får det bli en ny lösning/blandare.

Då är jag med. Det är en vägghängd 9000E samtt 400-pip vi skall jaga fatt i! 👌
Har Hornbach inom räckhåll på resa i afton, stannar till och ser vad de kan erbjuda.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
S
Apropå att ändra, underifrån till ovanifrån.
Är inte det möjligt att göra på den variant som jag klippte in ovan, den med integrerat extra vattenuttag?
Torde väl i så fall i a f bli billigare än att köpa blandare + separat extra vattenuttag.
🤔
 
En blandare med diskmaskin och anslut tvättmaskinen till den?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
U
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.