Hej Cajsa!
Vi har ett nybyggt vitt trähus med svart plåttak, i sommar har vi tänkt att bygga en betongmur med mursten i tomtgräns, vi har även tänkt att göra om vissa ytor av gräsmattan till grusytor/plattytor och eventuellt ska garageuppfart göras om där vi sätter smågatsten
vår tomt är även extremt platt och tråkig utan träd och dylikt så om du har några generella tips för oss hade vi varit tacksamma!
Vänligen
Pontus
Vi har ett nybyggt vitt trähus med svart plåttak, i sommar har vi tänkt att bygga en betongmur med mursten i tomtgräns, vi har även tänkt att göra om vissa ytor av gräsmattan till grusytor/plattytor och eventuellt ska garageuppfart göras om där vi sätter smågatsten
vår tomt är även extremt platt och tråkig utan träd och dylikt så om du har några generella tips för oss hade vi varit tacksamma!
Vänligen
Pontus
Medlem
· Stockholm
· 4 272 inlägg
Hej
Kul med nytt hus
Generellt råd är att bo in sig innan man bygger.
Hur ser tomten ut?
Vanligt är att man väntar för länge med att fixa gräsmattan.
Mitt förslag är att skaffa enkla utemöbler (dyra kan man skaffa sen) och sätt där ni tror ni vill ha dem och se hur det blir.
Minska insyn gör med buskar, träd eller staket.
Det går ju alltid att skaffa lite stora stenar som trädgårdsinredning.
Gabioner går ju att flytta sälja om man inte är nöjd med dem.
Mitt tips är att ta det lugnt och börja med enkla utemöbler för att se hur det blir, kanske en favoritplats på morgonen, en till lunch och en på kvällen.
Själv har jag en 3x7 meter stor markis på min altan, svinskön när solen skiner och på kvällen och när det regnar att kura sig under.
/Workingclasshero
Kul med nytt hus
Generellt råd är att bo in sig innan man bygger.
Hur ser tomten ut?
Vanligt är att man väntar för länge med att fixa gräsmattan.
Mitt förslag är att skaffa enkla utemöbler (dyra kan man skaffa sen) och sätt där ni tror ni vill ha dem och se hur det blir.
Minska insyn gör med buskar, träd eller staket.
Det går ju alltid att skaffa lite stora stenar som trädgårdsinredning.
Gabioner går ju att flytta sälja om man inte är nöjd med dem.
Mitt tips är att ta det lugnt och börja med enkla utemöbler för att se hur det blir, kanske en favoritplats på morgonen, en till lunch och en på kvällen.
Själv har jag en 3x7 meter stor markis på min altan, svinskön när solen skiner och på kvällen och när det regnar att kura sig under.
/Workingclasshero
Det är inte nytt nytt, vi har bott in oss, tomten ser ut som bilden jag bifogade. Platt med gräsmatta överallt.. vi har byggt altan på baksidan i tryckimpat. Anledningen till betongmur på framsidan i tomtgräns är för det är en väg utanför där vissa kör fort. Gabioner skulle vi aldrig skaffa då det inte är vår smak (ytterligare ett material man blandar in)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för lager eller material bakom tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Thermostat blandare för dusch tappar värme.
Vatten & Avlopp -
Vad för material + vinkel på trallen
Altan & Uteplats -
Vad är det för material under plastmattan? Är det farligt?
Miljö & Hälsa -
Material för anslutning av ny blandare?
Vatten & Avlopp