Sommarhus med 40 år gamla slitna och repade stengolv. Hela huset på 170 m2 har golven men vardagsrummet har något större plattor.
Verkar vara av god kvalite men saknar forna dagars glans och lyster. Söker tips på vad man kan göra.
Har provat att skura med vatten med såpa och lite ammoniak. När golvet är blött får det tillbaka sin lyster men när det torkar får det tillbaka sin slitna look.
Verkar vara av god kvalite men saknar forna dagars glans och lyster. Söker tips på vad man kan göra.
Har provat att skura med vatten med såpa och lite ammoniak. När golvet är blött får det tillbaka sin lyster men när det torkar får det tillbaka sin slitna look.
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Frugan, f.d. lokalvårdare, säger att golvet ser torrt ut och tipsar om stensåpa för att få tillbaka lystern. Det hittar man t.ex. i byggvaruhandel. Det viktiga är att inte använda hett vatten och inte överdosera medlet.
När golvet fått tillbaka sin lyster räcker torrsopning/torrmoppning långt. Blir det en fläck får man fläcka av just där. Golvet behöver inte våttorkas mer än nödvändigt, det torkar ut golvet.
Min googling ger också att man tydligen kan polera stengolv, men det är kanske något man ska överlåta till den som kan, så man inte förstör golvet.
När golvet fått tillbaka sin lyster räcker torrsopning/torrmoppning långt. Blir det en fläck får man fläcka av just där. Golvet behöver inte våttorkas mer än nödvändigt, det torkar ut golvet.
Min googling ger också att man tydligen kan polera stengolv, men det är kanske något man ska överlåta till den som kan, så man inte förstör golvet.
Tack för riktigt bra tips!!! Både för uppfräschning och underhåll.Renoverings-Pettson skrev:Frugan, f.d. lokalvårdare, säger att golvet ser torrt ut och tipsar om stensåpa för att få tillbaka lystern. Det hittar man t.ex. i byggvaruhandel. Det viktiga är att inte använda hett vatten och inte överdosera medlet.
Lätt att förstöra golv genom okunskap och brådska när man vill fina till dem.
Ska köpa stensåpa och torka av med kallt vatten och se hur det blir. Ska också tänka på att torrtorka av dem när jag gör rent.
Blir nog till att kolla upp en pomerarefirma också. Misstänker att golven behöver sig en rejäl genomkörare.
Tack!