Hej,

Håller på och försöker finjustera min bandsåg. Hade hoppats på att det bara skulle vara at rengöra och smörja in befintlig bladstyrning men tyvärr så är en av de nedre rullarna helt körd. Jag ska försöka slipa till den men det är rejäla hack i den så jag är tveksam, svår att fota så det syns men det är helt meningslöst att använda den, det skulle hugga direkt om bladet gick emot.. Väldigt synd då de är ganska enkla att ställa in tajt.

Har desperat försökt googla runt ett tag nu men jag hittar ingen eftermarknads variant som ser ut att passa på min såg. Nån som har några tips? Bäst vore självklart att bara byta själva rullen, men jag har inte ens nån aning om hur den sitter fast i själva mekanismen, antar att det är någon slags presspassning men jag vågar inte riktigt banka hår på den än (den är iofs oanvändbar, men onödigt att ha sönder den ännu mer om det skulle gå att rädda den)

Ett närbildsfoto av en objekts topp med skarpa kanter och en centrerad fördjupning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det tänkt att man ska se hur paj själva rullen som ska gå mot bladet är.

Närbild av en grön maskindel med skruvar och räfflade hjul, sannolikt en del av en större utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man själva infästningen mot maskinen om det är så att man behöver byta hela klabbet.

Gamla gröna bandsågsmaskindelar i ett verkstadsutrymme, smutsiga och använda, med synliga spånrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt över hela konstruktionen, inkl min nya fina tandborsthållare :rofl:
 
Enklast är väl att slipa det plant på ett diamantbryne, gäller vara noga att ta ner lika över hela ytan så det inte blir vobbel när den snurrar. Ett alt kan vara att byta skivorna mot två lagom stora kullager om du kan finna axel/bussning/kullager som matchar resten av hårdvaran eller svarva bort skivorna från deras hållare och trä kullagren på dem?
 
V vanpire skrev:
Fråga här, dom borde kunna hjälpa dig:
[länk]
Ja de ser ju väldigt lika ut mina, skulle säkert passa om jag köpte kompletta paket, men priset avskräcker ju en del. Blir att dra iväg ett mail och kolla med de om de tror att bara byta enskilda rullar skulle funka (för 590:- st !!)

Men det blir nog att testa tipset från @nanowire först och slipa men att göra hela på ett diamantbryne är inte realistiskt får bli något grövre och mer elektriskt först.

btw, nån som vet om rullarna ska glappa som de gör på filmen nedan? Det är lika på alla 6 rullar så jag trodde först att det är så det ska vara, men jag fattar inte riktigt varför. Ibland känns det ev som att de försöker fjädra tillbaka och då skulle det ju kunna vara motiverat, men om det är en viktig funktion så är det nog en rejäl renovering som gäller.

 
  • Gilla
Pelju
  • Laddar…
Har också en Meber 600, kan kolla om mina också glappar.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
I ivp skrev:
Ja de ser ju väldigt lika ut mina, skulle säkert passa om jag köpte kompletta paket, men priset avskräcker ju en del. Blir att dra iväg ett mail och kolla med de om de tror att bara byta enskilda rullar skulle funka (för 590:- st !!)

Men det blir nog att testa tipset från @nanowire först och slipa men att göra hela på ett diamantbryne är inte realistiskt får bli något grövre och mer elektriskt först.

btw, nån som vet om rullarna ska glappa som de gör på filmen nedan? Det är lika på alla 6 rullar så jag trodde först att det är så det ska vara, men jag fattar inte riktigt varför. Ibland känns det ev som att de försöker fjädra tillbaka och då skulle det ju kunna vara motiverat, men om det är en viktig funktion så är det nog en rejäl renovering som gäller.

[video]
På min ejca med liknande lösning så 'glappar' de också. Dvs de går att dra ut men stannar inne när man kör. Så tror det ska vara så.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
På min ejca med liknande lösning så 'glappar' de också. Dvs de går att dra ut men stannar inne när man kör. Så tror det ska vara så.
kanon, då antar vi att det rätt. Ser nu när jag googlar lite bilder på liknande bladstyrning att det verkar som om man ska täcka in hela bladet minus den del där tänderna är skränkta med de 2 som sitter på sidorna. Jag trodde att den bara skulle toucha den polerade yttre ringen. Får bli nästa test. Hjälper sidostyrningen mot vibrationer även när man bara kör rakt eller har de ingen verkan om man inte sågar i en radie? Jag tänkar att man ska ju inte ställa den så tajt att de touchar vid tomgång.

nanowire nanowire skrev:
Enklast är väl att slipa det plant på ett diamantbryne, gäller vara noga att ta ner lika över hela ytan så det inte blir vobbel när den snurrar.
Tog bort de värsta hacken men en handhållen bandslip som jag skruvade fast upp och ner i arbetsbänken, typ 60 grit och körde sen lite på 300 sidan på diamantbrynet. Hoppas bara jag inte gjort dem allt för snea, men det ser helt ok ut nu vid en okulärbesiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.