Hur illa är det egentligen att bo i ett hus av blåbetong? Om vi inte vinner budgivningen på det huset vi bjuder på nu så finns ett annat alternativ, men det huset är byggt av blåbetong... Det känns sådär. Borde man undvika det eller?

Jag antar att du redan kollat om det gjorts en radonmätning. Stadsbyggnadskontoret har koll på det.

Personligen skulle jag inte köpa det. Dels för att undvika ev. oro. Men mer av krasst ekonomiska skäl.

Gränsvärden för radon sänks hela tiden, och toleransen hos husköpare för radon sänks också hela tiden. Det innebär att när du en dag skall sälja huset så kommer blåbetongen att vara en större belastning på priset än vad den är idag. Om du köper huset idag så får du en "radonrabatt", dvs huset skulle vara dyrare om det inte vore för blåbetongen, den rabatten kommer sannolikt att bli större i framtiden.

Hej, mitt första inlägg här på forumet.

Jag bor i ett hus som delvis är byggt av blåbetong så jag har försökt att skaffa lite kunskap i ämnet.

Generellt sett är markradon ett mycket större problem när det gäller radon i inomhusluften, markradon kan också ge upphov till mycket högre radonhalter än radon från byggmaterial.

I ett hus av blåbetong har det med största sannolikhet gjorts en radonmätning, det tror jag inte är fallet med alla övriga hus i landet.

Mitt förra hus (trähus) kan mycket väl haft mångdubbelt högre radonhalt än det nuvarande blåbetonghuset.
Innan vi köpte den tomten kollade jag med komunen om den låg i något högriskområde och det gjorde den inte. Därmed var jag nöjd och tänkte inte mer på radon förrän vi blev intresserade av det nuvarande huset.

Nu efteråt har jag förstått att det kan vara mycket stora lokala variationer när det gäller förekomst av markradon.

Min slutsats är att ALLA hus bör radonmätas innan man bestämmer sig för ett köp.

Att tro att man inte behöver oroa sig för radon bara för det inte finns blåbetong i huset är att sticka huvudet i sanden.

Har för mig att detta med radonmätning skulle bli ett krav innan försäljning snart så tänker man inte bara på detta utan även på andrahandsvärdet så kan det vara vettigt att göra en mätning innan. Men sammtidigt tar väll en riktig mätning ca 3 månader att göra och det har man ju inte tid med när det skrivs kontrakt samma dag som visning.

Köpte ett hus byggt i blåbetong förra året. Vi radonmätte innan köp och det visade sig ligga på 120bq. Då bodde ingen i huset, så dörrar och fönster var alltid stängda. Har inte mätt efter vi flyttade in, men enligt en kille på byggnadskontoret så ska halterna ha droppat rejält bara för att det finns rörelse i huset, dörrar öppnas och det vädras. Att köpa ett hus överhuvudtaget är en stor deal så jag förstår inte folk som inte radonmäter vare sig huset är byggt i blåbetong eller inte. Byggnadsmaterial med radon brukar aldrig vara ett större problem. Däremot markradon.

Har pratat med många "experter" på det där med korttidsmätning (en till två veckor ungefär) av radon och de flesta säger samma sak " det är enkelt att sänka värdet vid en radonmätning, det behövs bara att ett fönster är öppet lite grand eller att köks fläkten står på så faller värdet rejält".

Så ni som vill göra en mätning av radonet, se till att det mäts under en längre period och under rätt förhållanden. Och lita inte blint på de resultat som en korttidsmätning ger. Man vill ju inte köpa grisen i säcken.

Hej!

Jag har varit ägare till et radonhus. Både blåbetong och markradon (skifferberg, Skaraborg).
Vid köp låg värdet på gränsvärdet 380bq (gräns 400).

Huset var då utrustat med mek till/frånluft, gammalt svenskafläkt rdaa. Det gick för fullt.
Jag såg protokoll från värdena innan fläkaggregatet sattes in. Det var på hela 10.000!!!
Flera hus i området har/hade otroliga värden.

Jag gjorde några enkla saker och sänkte värdena rejält samt fick ner energiförbrukningen.

1. Ställde in luftväxlingen till 0,5 av bovolymen. Det var MYCKET mer omsättning innan. Pga av den stora omsättningen var det för högt undertryck i huset.
2. Monterade en radonsug i plattan. Ny mätning gav 180bq med ovanstående punkt 1 åtgärdad.
3. Kollade runt vid genomförningar i plattan och vid en manlucka till en renslucka (låg alltså nere i en grop) var det bara grusbädd under. Detta blir ju som en skorsten vid undertryck i huset, sög bokstavligen upp radon. Satte tätning på luckan och kopplade på spiro till radonsugen. Ny mätning gav 60bq (sutteränghus och faktist var det 40 i sutterängvåningen och 80 i ovanvåningen), så detta var medicinen på denna kåk.

Markradon är klart jobbigare att få bukt med än "bara" blåbetong.
-blåbetong = ventilera.
-markradon = olika lösningar beroende på område, hustyp mm. Kan vara att borra en brunn utanför huset och suga i den. Kan vara sugpunkter under husplatta (flera punkter det bästa), kan vara att suga i dräneringsledning mm.

Slutsats, kolla vad det är för område med kommunen.
Är det ett radonområde har även trähus med krypgrund radon.

Ett tips är att läsa följande från SSI:
http://www.ssi.se/radon/pdf/RadonCancer2art_snytt.pdf
I denna skrift står det bl.a.

"Risken för en 75-åring som aldrig rökt att drabbas av lungcancer är vid 0, 100 och 400 Bq/m³ 0,4, 0,5 respektive 0,7 procent. Om 75-åringen däremot vore rökare ligger ursprungsrisken på 10 procent och
därefter 12 och 16 procent vid de nämnda radonhalterna. Det här betyder att rökare har cirka 25 gånger högre risk att drabbas av lungcancer av radon än aldrig-rökare."

Innebär således att man har ca 0,1% större risk i radon huset om man har ca 300Bq.

Står också i skriften angående ickerökare att:
"Den grupp av fallen som varit utsatta för miljötobaksrök i hemmet syntes svara för hela riskökningen, medan de som inte varit utsatta för miljötobaksrök inte uppvisade någon riskökning med ökande radonkoncentration. Dessa iakttagelser behöver dock bekräftas i andra studier."

Är du ickerökare och inte heller utsätts för rök visar således nuvarande forskning på väldigt låg till obefintlig risk. Är nog viktigare att fundera på barnens skolväg osv. Dock är marknadsvärdet på huset förmodligen lägre, men det har man ju å andra sidan igen när man själv köper.

/Radonhusägare sedan ett år

Ska dock mäta och ev montera FTX i vinter (för säkerhets skull)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.