Ber om ursäkt om det blir post i fel forumdel. Har nyss blivit klar med en radonmätning som visade på ett förhöjt värde 360 i ett av sovrummen och 350 i vardagsrummet. Vi har även en källare.

Enligt ägaren av huset var det inte blåbetong i huset men blir lite osäker nu när jag började riva i ett av rummen.

Kan någon av er säga om det ser ut som blåbetong eller inte ? En av bilderna använde jag blixt på också.

Om det är blåbetong räknas det då som dolt fel ? Och hur kan jag få vidare?

• Närbild på två bitar av materialet som möjligen är blåbetong, med ojämn textur, på en glas yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20180120_135613.jpg
    Skapa konto
  • Vägg med misstänkt blåbetong under rivning, ojämn yta och porös struktur synlig.
    Skapa konto
Det är blåbetong.

Lite som jag misstänkte då, vet du eller någon annan kanske vad som gäller ifall man har köpt huset och efteråt kommer på att det är blåbetong som säljaren har bedyrat inte finns i fastigheten ?

Nja, den falska bedyran får andra hjälpa till att ha åsikter om. Man kan ju inte hitta blåbetong utan förstörande undersökning och säljaren har uppenbarligen kommit med osann intygan. Fast kan du bevisa att han ljugit i en rättslig prövning? Det är nog det största bekymret om du inte har skriftligt på det.

Anledningen till att jag var så säker på att det var just blåbetong är att jag rivit ett helt garage uppfört i det. Kostade mycket i deponi också sen tyvärr :(

Det är definitivt blåbetong men det är inte säkert att den bidrar till radonvärdet. Dels har blåbetong olika grader av strålning och den stoppas väldigt effektivt av ytlager, t.ex. tapeter eller målad puts.

Du kan best mätdosor för byggmaterial och kontrollera värdena.

Om du har skriftligt från säljaren på att det inte är blåbetong kan du ju försöka förhandla men ett hus från 60-70 tal i lättbetong får man anta har blåbetong...

Ja det är blåbetong.

Är förra ägaren den som byggde huset?
Visste förra ägaren vad blåbetong är?

Det går med tex en handskint mäta om materialet avger radioaktivitet, tex Radeye AB100
https://www.thermofisher.com/order/catalog/product/4250683

Med ovan nämnda instrument (lånade hem från jobbet) så kunde jag konstatera att vi har blåbetong i icke bärande väggar i källaren. Vi misstänkte redan när vi tittade på huset att vissa väggar var av blåbetong. Vi hade även ”turen” att ett av källarrummen var oinredd så att man såg lättbetongblocken.
Blåbetongväggarna hos oss är ca 1dm tjocka, hörs skillnad när man knackar (jämfört med hålbetongsten/polsten), huset började byggas -69.
Vi gjorde under första vintern en radonmätning i tre rum, två uppe och gillestugan i källaren (inga väggar i gillestugan är blåbetong), värdena vi fick låg under gränsvärdena.

Vilken typ av garanti har ni fått för att det inte finns blåbetong? Skriftlig? Muntlig med vittnen? I så fall hur tydligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.