2 553 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Blåbetong i innerväggar runt badrum - byta material?
Vi håller på med en helrenovering av vårt hus byggt 1965 och kommer snart till den del av huset där det ursprungliga badrummet är.
Pga en fuktskada har jag haft hantverkare hemma som rivit en del av badrummet och han tror att det är blåbetong i väggarna. Alla andra innerväggar är i trä men just runt badrummet är det murat.
Vi kommer att renovera även intilliggande rum (kök, sovrum och hall) så frågan är om man ska passa på att riva det murade och bygga upp med trästomme?
Hantverkaren menar att det inte gör nåt om det är blåbetong och att det är en del jobb att byta (riva, stämpa, bygga osv).
Vad tycker ni?
Badrummet är 2*1.6 m.
Pga en fuktskada har jag haft hantverkare hemma som rivit en del av badrummet och han tror att det är blåbetong i väggarna. Alla andra innerväggar är i trä men just runt badrummet är det murat.
Vi kommer att renovera även intilliggande rum (kök, sovrum och hall) så frågan är om man ska passa på att riva det murade och bygga upp med trästomme?
Hantverkaren menar att det inte gör nåt om det är blåbetong och att det är en del jobb att byta (riva, stämpa, bygga osv).
Vad tycker ni?
Badrummet är 2*1.6 m.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Har man bra ventilation är det ingen fara bara massa jobb att bygga om. Är du orolig kan du mäta mäta radonhalt i huset och se om det är farlig nivå.
Ju mer inbyggt det är desto mindre exponering. Mot våtrum bör det bli noll läckage (av radon). Åt andra hållet, putsad el gipsinklädd och målat/tapetserat så bör det inte heller vara någon nämnvärd fara. Extra tät färg/tapet hjälper till.
Morsans & farsans kåk har en källargrund (inkl alla källarens innerväggar) av blåbetong. Blåbetongstenen är putsad och målad. När de mätte radonhalten så tror jag att den låg på gränsen i källaren (200 Bq?). Det räckte att installera frånluftsventilation så sjönk det ner ordentligt.
Morsans & farsans kåk har en källargrund (inkl alla källarens innerväggar) av blåbetong. Blåbetongstenen är putsad och målad. När de mätte radonhalten så tror jag att den låg på gränsen i källaren (200 Bq?). Det räckte att installera frånluftsventilation så sjönk det ner ordentligt.
Liknande trådar
-
Bostadsrätt- Blåbetong
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det blåbetong runt spisen?
Byta ut blåbetong i innerväggar, materialval
Teknik för att byta ut bärande innerväggar i blåbetong
Teknik för att byta ut bärande innerväggar i blåbetong
Stenhus