Jag håller på att byta ut ett utanpåliggande uttag mot ett lite smidigare utanpåliggande uttag men blev osäker nu när jag öppnade det gamla uttaget. Huset är byggt 89 och blå är väl i regel nolla, jag hade hoppats att det skulle framgå av det gamla uttaget men jag lyckas inte tyda det.. Någon som kan säga med säkerhet eller behöver jag konsultera elektriker? Tack på förhand!
 
  • Ett öppnat eluttag som visar anslutna ledningar och terminaler inuti. Installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag monteras, synliga trådar, hand håller, metallfästen, verktyg, installation, inomhus, elarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, vi kan bara gissa. För att veta måste man mäta (men det spelar ingen roll hur du sätter dem i det nya uttaget).

Varför har du ett jordat uttag men ingen jordledare (gulgrön)? Det är ajabaja!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nej, vi kan bara gissa. För att veta måste man mäta (men det spelar ingen roll hur du sätter dem i det nya uttaget).

Varför har du ett jordat uttag men ingen jordledare (gulgrön)? Det är ajabaja!
Tack för svar. Kan du förklara för en som inte förstår, varför spelar det ingen roll hur jag sätter dom i det nya uttaget?

Varför det är ett jordat uttag vet jag inte, det har suttit där sedan innan vi köpte huset.
 
G
Säger som tidigare inlägg, fas/noll spelar ingen roll men sätt INTE dit ett jordat (om inte utrymmet kräver det för då måste det dras fram jord av elektriker)
 
  • Gilla
Lellemelle
  • Laddar…
L Lellemelle skrev:
Tack för svar. Kan du förklara för en som inte förstår, varför spelar det ingen roll hur jag sätter dom i det nya uttaget?

Varför det är ett jordat uttag vet jag inte, det har suttit där sedan innan vi köpte huset.
Därför att vi har växelström i uttagen, polariteten växlar 100 ggr per sekund (50 Hz). Av samma anledning spelar det ingen roll hur du sätter i stickproppen.

Det stora problemet är att du har öppnat Pandoras ask här. Även om det är lätt att byta uttaget mot ett ojordat så är det inte säkert att du får göra det enligt reglerna, det beror på hur rummet ser ut, vilka material som använts och om övriga uttag är jordade eller inte. Det första du bör göra är att öppna resterande jordade uttag i rummet och kontrollera om det är två eller tre tampar anslutna (varav en skall vara gul/grön). Är uttagen jordade men jorden inte ansluten bör du ringa en elektriker snarast och få hjälp att åtgärda det.

Har ni jordfelsbrytare i huset?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
L Lellemelle skrev:
Tack för svar. Kan du förklara för en som inte förstår, varför spelar det ingen roll hur jag sätter dom i det nya uttaget?
Brukar du tänka på vilken håll du sätter i stickproppen? Om du vänder den 180 grader så skiftar du ju vilket som är fas och nolla till apparaten. Däreför spelar det ingen roll på vilken sida du sätter dem, även om det är "snyggt" att ha lika i alla uttag.
 
  • Gilla
Lellemelle
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Därför att vi har växelström i uttagen, polariteten växlar 100 ggr per sekund (50 Hz). Av samma anledning spelar det ingen roll hur du sätter i stickproppen.

Det stora problemet är att du har öppnat Pandoras ask här. Även om det är lätt att byta uttaget mot ett ojordat så är det inte säkert att du får göra det enligt reglerna, det beror på hur rummet ser ut, vilka material som använts och om övriga uttag är jordade eller inte. Det första du bör göra är att öppna resterande jordade uttag i rummet och kontrollera om det är två eller tre tampar anslutna (varav en skall vara gul/grön). Är uttagen jordade men jorden inte ansluten bör du ringa en elektriker snarast och få hjälp att åtgärda det.

Har ni jordfelsbrytare i huset?
Det är ett sovrum och det finns ett till uttag som är ojordat, öppnade det nu och där finns bara två trådar så det verkar vara i sin ordning iaf.

Det nu aktuella uttaget ser ut att vara monterat i efterhand, förmodligen av någon hemmapulare då.. Jordfelsbrytare finns.
 
Bra, då kan du med gott samvete byta till ett ojordat uttag.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Se bara till att det nya uttaget är ojordat då så är allt frid och fröjd. I uttaget spelar det ingen vilken ledare som är fas eller ledare, precis som flera redan svarat.
 
  • Gilla
Lellemelle
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Bra, då kan du med gott samvete byta till ett ojordat uttag.
Stort tack för hjälpen! Jag sätter dit ett ojordat och sen ska jag leta igenom huset efter fler tveksamma installationer..
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
G
Det verkar vara rätt vanligt att "folk" sätter dit nya moderna uttag när de målar om/tapetserar och missar att det ibland i gamla hus ska/kan vara ojordat och så köper de fel uttag och monterar. När det gäller el får man inte göra fel. Sett det flera gånger. Nära att grannen gjorde det i höstas men jag sa stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.