Är det handhavande fel av mig eller är det tänkt man ska ha längre bits till den här hållaren? Med korta bits sticker ju bitsen bara ut en liten bit o då blir det inget bra grepp i skruven o går då absolut inte skruva in en träskruv en bit in i virket.
Bilden visar en grå verktygshållare märkt "Ringmagnet 887/4RR" och en kort bits på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bitsfäste med kort bit i, liggande på träbord.
Skapa konto

Det där är väl en bitshållare som är tänkt att ge bra magnetiskt fasthållning av skruven med? Ser rätt ut i så fall.

lärjungen
P ptlf skrev:
Är det handhavande fel av mig eller är det tänkt man ska ha längre bits till den här hållaren? Med korta bits sticker ju bitsen bara ut en liten bit o då blir det inget bra grepp i skruven o går då absolut inte skruva in en träskruv en bit in i virket.
[bild][bild]
Enligt https://www.proshop.se/Verktyg/Wera...AO_1sUzT1pl9sfFCP0USho5wJe6k5Ci8zTsGgOYbT4kpK verkar det som att den skall sitta precis så som i ditt exempel. Här är en skärmbild från sidan:

• Bild av Wera 8874 RR Rapidaptor universell bithållare med ringmagnet, visar ett borrbitsfäste med sexkant och gröna detaljer.
    Skapa konto
Undrar om det inte är en bitshållare för gipsskruv du har köpt eller annan skiva?
Där bitsen är anpassad så skruven hamnar plant med skivan när hållaren möter skipskivan.

• Gilla
NICHOLAS J och 4 till
  • Laddar…
F föraren skrev:
Det där är väl en bitshållare som är tänkt att ge bra magnetiskt fasthållning av skruven med? Ser rätt ut i så fall.
Jo skruvar håller den bra iaf

lärjungen lärjungen skrev:
Enligt [länk] verkar det som att den skall sitta precis så som i ditt exempel. Här är en skärmbild från sidan:
Tack för bilden, verkar ju så men man är ju van bitsen brukar sticka ut lite mer 😃

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Undrar om det inte är en bitshållare för gipsskruv du har köpt eller annan skiva?
Där bitsen är anpassad så skruven hamnar plant med skivan när hållaren möter skipskivan.
Ja kan vara tänkt så men stod inget om det, köpte den för att det stod den höll skruv bra så tänkte att det bara var extra stark magnet 😊

lärjungen
P ptlf skrev:
Tack för bilden, verkar ju så men man är ju van bitsen brukar sticka ut lite mer 😃
Jo jag håller med. Förstår inte riktigt poängen med detta, förutom att det kanske gör den mer magnetisk. Men rekommenderar längre bits. Har helt slutat använda korta bits eftersom de har så liten räckvidd. Kan rekommendera långa Temu-bits. Billiga och funkar faktiskt lika bra som de du köper på bygghandeln. Jag är snickare till yrket och använder dem dagligen.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Rickard.
Denna typ av bits är ovärderlig för skruvning i plåt t ex med självborrande montageskruv när man gör det i knepiga lägen, typ när man måste hålla i plåten med en hand eller bara att skruven är på "fel" sida .

I mitt förra jobb hade jag alltid en sån här variant i fickan och den användes mycket. Den jag använde var lite annars (lång bits och löstagbar magnet istället för löstagbar bits) men principen är densamma.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Rickard. Rickard. skrev:
Denna typ av bits är ovärderlig för skruvning i plåt t ex med självborrande montageskruv när man gör det i knepiga lägen, typ när man måste hålla i plåten med en hand eller bara att skruven är på "fel" sida .

I mitt förra jobb hade jag alltid en sån här variant i fickan och den användes mycket. Den jag använde var lite annars (lång bits och löstagbar magnet istället för löstagbar bits) men principen är densamma.
Gör bitsens korta avstånd till bitshållaren att skruven inte "tippar" om man har lite fel vinkel mot plåten? Låter som jag skulle behövt denna bitshållare i höstas. Tappade räkningen på hur många plåtskruvar som gled ner från ett takjobb jag gjorde då. Använde då plåtskruvar med torx-spår. Oftast har jag jobbat med farmarskruv som skruvas med hylsa och är då mindre benägna att tappa balansen och glida undan.

Redigerat:
Rickard.
Gör bitsens korta avstånd till bitshållaren att skruven inte "tippar" om man har lite fel vinkel mot plåten? Låter som jag skulle behövt denna bitshållare för det jobbet. Tappade räkningen på hur många plåtskruvar som gled ner från ett takjobb jag gjorde i höstas. Använde då plåtskruvar med torx-spår. Oftast har jag jobbat med farmarskruv som skruvas med hylsa och är då mindre benägna att tappa balansen och glida undan.
Ja precis, den varken släpper eller tippar så den blir mycket lättare att starta, jag har bara provat på stjärnskruvar.
Torx är lite annars och normalt mycket svårare att lägga tryck bakom men det finns varianter som med rätt torx bits funkar bra men då ska somsagt både skruv och bits vara den sortens torx.
Värt att googla kanske, jag undviker torx förutom till träskruvar där jag helst bara har torx 😉

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Rickard. Rickard. skrev:
Ja precis, den varken släpper eller tippar så den blir mycket lättare att starta, jag har bara provat på stjärnskruvar.
Torx är lite annars och normalt mycket svårare att lägga tryck bakom men det finns varianter som med rätt torx bits funkar bra men då ska somsagt både skruv och bits vara den sortens torx.
Värt att googla kanske, jag undviker torx förutom till träskruvar där jag helst bara har torx 😉
Ok. Bra info. Har inte stött på plåtskruv med PH/stjärnspår men kanske inte letat tillräckligt. Eller jo, montageskruv med borrspets förresten. I övrigt är jag enig och använder mestadels torx på olika typer av träskruv.

Rickard.
Ok. Bra info. Har inte stött på plåtskruv med PH/stjärnspår men kanske inte letat tillräckligt. Eller jo, montageskruv med borrspets förresten. I övrigt är jag enig och använder mestadels torx på olika typer av träskruv.
Nä är nog rätt nischat jobb, det var mest montageskruv och ibland vingskruvar men det kunde vara många hundra, ibland tusen av dom.
Bitshållarna funkar säkerligen till mycket annat men det var sånt här som jag använde dom till.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Gör bitsens korta avstånd till bitshållaren att skruven inte "tippar" om man har lite fel vinkel mot plåten? Låter som jag skulle behövt denna bitshållare i höstas. Tappade räkningen på hur många plåtskruvar som gled ner från ett takjobb jag gjorde då. Använde då plåtskruvar med torx-spår. Oftast har jag jobbat med farmarskruv som skruvas med hylsa och är då mindre benägna att tappa balansen och glida undan.
Det är en ringmagnet längst fram som håller i skruven. Bitsen är inte magnetisk utan hålls fast mekaniskt i bitshållaren.

Wera ringmagnet.
Bästa bitshållaren.
Används till bl.a träskruv.
Behöver inte ens hålla i skruven.
Bara sätta dit den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.