Är det handhavande fel av mig eller är det tänkt man ska ha längre bits till den här hållaren? Med korta bits sticker ju bitsen bara ut en liten bit o då blir det inget bra grepp i skruven o går då absolut inte skruva in en träskruv en bit in i virket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Enligt https://www.proshop.se/Verktyg/Wera...AO_1sUzT1pl9sfFCP0USho5wJe6k5Ci8zTsGgOYbT4kpK verkar det som att den skall sitta precis så som i ditt exempel. Här är en skärmbild från sidan:P ptlf skrev:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Ja kan vara tänkt så men stod inget om det, köpte den för att det stod den höll skruv bra så tänkte att det bara var extra stark magnet 😊A A-Man_08 skrev:
Jo jag håller med. Förstår inte riktigt poängen med detta, förutom att det kanske gör den mer magnetisk. Men rekommenderar längre bits. Har helt slutat använda korta bits eftersom de har så liten räckvidd. Kan rekommendera långa Temu-bits. Billiga och funkar faktiskt lika bra som de du köper på bygghandeln. Jag är snickare till yrket och använder dem dagligen.P ptlf skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 545 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 545 inlägg
Denna typ av bits är ovärderlig för skruvning i plåt t ex med självborrande montageskruv när man gör det i knepiga lägen, typ när man måste hålla i plåten med en hand eller bara att skruven är på "fel" sida .
I mitt förra jobb hade jag alltid en sån här variant i fickan och den användes mycket. Den jag använde var lite annars (lång bits och löstagbar magnet istället för löstagbar bits) men principen är densamma.
I mitt förra jobb hade jag alltid en sån här variant i fickan och den användes mycket. Den jag använde var lite annars (lång bits och löstagbar magnet istället för löstagbar bits) men principen är densamma.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Gör bitsens korta avstånd till bitshållaren att skruven inte "tippar" om man har lite fel vinkel mot plåten? Låter som jag skulle behövt denna bitshållare i höstas. Tappade räkningen på hur många plåtskruvar som gled ner från ett takjobb jag gjorde då. Använde då plåtskruvar med torx-spår. Oftast har jag jobbat med farmarskruv som skruvas med hylsa och är då mindre benägna att tappa balansen och glida undan.Rickard. skrev:Denna typ av bits är ovärderlig för skruvning i plåt t ex med självborrande montageskruv när man gör det i knepiga lägen, typ när man måste hålla i plåten med en hand eller bara att skruven är på "fel" sida .
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 545 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 545 inlägg
Ja precis, den varken släpper eller tippar så den blir mycket lättare att starta, jag har bara provat på stjärnskruvar.lärjungen skrev:Gör bitsens korta avstånd till bitshållaren att skruven inte "tippar" om man har lite fel vinkel mot plåten? Låter som jag skulle behövt denna bitshållare för det jobbet. Tappade räkningen på hur många plåtskruvar som gled ner från ett takjobb jag gjorde i höstas. Använde då plåtskruvar med torx-spår. Oftast har jag jobbat med farmarskruv som skruvas med hylsa och är då mindre benägna att tappa balansen och glida undan.
Torx är lite annars och normalt mycket svårare att lägga tryck bakom men det finns varianter som med rätt torx bits funkar bra men då ska somsagt både skruv och bits vara den sortens torx.
Värt att googla kanske, jag undviker torx förutom till träskruvar där jag helst bara har torx 😉
Ok. Bra info. Har inte stött på plåtskruv med PH/stjärnspår men kanske inte letat tillräckligt. Eller jo, montageskruv med borrspets förresten. I övrigt är jag enig och använder mestadels torx på olika typer av träskruv.Rickard. skrev:Ja precis, den varken släpper eller tippar så den blir mycket lättare att starta, jag har bara provat på stjärnskruvar.
Torx är lite annars och normalt mycket svårare att lägga tryck bakom men det finns varianter som med rätt torx bits funkar bra men då ska somsagt både skruv och bits vara den sortens torx.
Värt att googla kanske, jag undviker torx förutom till träskruvar där jag helst bara har torx 😉
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 545 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 545 inlägg
Nä är nog rätt nischat jobb, det var mest montageskruv och ibland vingskruvar men det kunde vara många hundra, ibland tusen av dom.lärjungen skrev:
Bitshållarna funkar säkerligen till mycket annat men det var sånt här som jag använde dom till.
Produkter som diskuteras: "Bitshållarna"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Det är en ringmagnet längst fram som håller i skruven. Bitsen är inte magnetisk utan hålls fast mekaniskt i bitshållaren.lärjungen skrev:Gör bitsens korta avstånd till bitshållaren att skruven inte "tippar" om man har lite fel vinkel mot plåten? Låter som jag skulle behövt denna bitshållare i höstas. Tappade räkningen på hur många plåtskruvar som gled ner från ett takjobb jag gjorde då. Använde då plåtskruvar med torx-spår. Oftast har jag jobbat med farmarskruv som skruvas med hylsa och är då mindre benägna att tappa balansen och glida undan.