Riktigt jobbig och trist situation uppstått kring vår Skoda superb från 2017, 14k mil och utom maskinskadegaranti i försäkringen. Har flera år servat den på en lokal icke auktoriserad verkstad jag fått snabb och vad jag trott bra service.
Årliga servicen gjordes inklusive byte av bromsvätska under sensommaren. Därefter hände det vid enstaka tillfälle att bromsen behövde gå ner djupt innan den tog, för att därefter fungera normalt. Var in till verkstaden som kollade efter läckor men inte såg något och sa att det sannolikt var luft.
Därefter går ganska lång tid där bromspedalen oftast är normal men det enstaka ytterligare gång händer att den går djupt. Temperaturväxlingar verkar påverka bromsen och när kallare väder slår till noteras också att pedalen blir åt det stummare hållet men hela tiden finns bromsverkan som är bra.
I samband med ett annat fel ber jag dem titta åter på bromsarna och att det måste vara något annat än luft. Man felsöker och konstaterar att huvudcylindern är defekt och den byts till originaldel. Man säger att man gjort en genomgående kontroll av bromssystemet. Betalar 5k för åtgärden.
Bilen fungerar normalt i ungefär två veckor med milt väder och nu med jämn bromsverkan. Kommenterar till verkstaden att bilen känns som ny igen. Den går igenom besiktning under denna period. Därefter kommenterar frun första gången hon kör efter servicen att bromspedalen känns konstig och mjukare än vår andra nya bil. Jag tänkte att det nog är bara skillnaden att den är något mjukare innan den biter mot vår andra helt nya bil, här borde jag givetvis kontrollerat bromsarna igen men avfärdade det eftersom den både servats och gått genom besiktning nyss.
Kort efter är frun, gravid i v 39, ute och åker tillsammans med vår tvååring och närmar sig en korsning i låg fart varpå bromsverkan är helt borta. Tack och lov låg fart och uppförslut och hon får stopp på bilen. Man kan pumpa upp bromsverkan men plötsligt försvinner den igen. Bilen bärgas till märkesverkstad.
Man konstaterar att bromsvätskan är som gele, klumpar och vätska. Man misstänker att det är begagnad bromsvätska utblandad med vatten. Det är även stopp i systemet. Man säger att det är svårt att uppskatta kostnad för åtgärd men initial prisuppgift är över 16k, under förutsättning att inget är sönder och behöver bytas.
Det är en sak att bli lurad av bilverkstäder som fuskar men här har man orsakat ren livsfara. Jag ska givetvis konfrontera verkstaden med en fullständig rapport från den åtgärdande verkstaden men undrar lite vad man har för väg framåt här och vad ni hade gjort i min situation. Pengar känns helt sekundärt i detta när familjens liv har varit i fara. Fruktansvärt skärrad och känner skuld över att ha valt denna verkstad men gjorde det ju i god tro…
Årliga servicen gjordes inklusive byte av bromsvätska under sensommaren. Därefter hände det vid enstaka tillfälle att bromsen behövde gå ner djupt innan den tog, för att därefter fungera normalt. Var in till verkstaden som kollade efter läckor men inte såg något och sa att det sannolikt var luft.
Därefter går ganska lång tid där bromspedalen oftast är normal men det enstaka ytterligare gång händer att den går djupt. Temperaturväxlingar verkar påverka bromsen och när kallare väder slår till noteras också att pedalen blir åt det stummare hållet men hela tiden finns bromsverkan som är bra.
I samband med ett annat fel ber jag dem titta åter på bromsarna och att det måste vara något annat än luft. Man felsöker och konstaterar att huvudcylindern är defekt och den byts till originaldel. Man säger att man gjort en genomgående kontroll av bromssystemet. Betalar 5k för åtgärden.
Bilen fungerar normalt i ungefär två veckor med milt väder och nu med jämn bromsverkan. Kommenterar till verkstaden att bilen känns som ny igen. Den går igenom besiktning under denna period. Därefter kommenterar frun första gången hon kör efter servicen att bromspedalen känns konstig och mjukare än vår andra nya bil. Jag tänkte att det nog är bara skillnaden att den är något mjukare innan den biter mot vår andra helt nya bil, här borde jag givetvis kontrollerat bromsarna igen men avfärdade det eftersom den både servats och gått genom besiktning nyss.
Kort efter är frun, gravid i v 39, ute och åker tillsammans med vår tvååring och närmar sig en korsning i låg fart varpå bromsverkan är helt borta. Tack och lov låg fart och uppförslut och hon får stopp på bilen. Man kan pumpa upp bromsverkan men plötsligt försvinner den igen. Bilen bärgas till märkesverkstad.
Man konstaterar att bromsvätskan är som gele, klumpar och vätska. Man misstänker att det är begagnad bromsvätska utblandad med vatten. Det är även stopp i systemet. Man säger att det är svårt att uppskatta kostnad för åtgärd men initial prisuppgift är över 16k, under förutsättning att inget är sönder och behöver bytas.
Det är en sak att bli lurad av bilverkstäder som fuskar men här har man orsakat ren livsfara. Jag ska givetvis konfrontera verkstaden med en fullständig rapport från den åtgärdande verkstaden men undrar lite vad man har för väg framåt här och vad ni hade gjort i min situation. Pengar känns helt sekundärt i detta när familjens liv har varit i fara. Fruktansvärt skärrad och känner skuld över att ha valt denna verkstad men gjorde det ju i god tro…
Jag råkade ut för en lokal verkstad som skulle fixa min bromsar tog för 14 dar på sig att göra något, men efter jag ringt dem och förklarat att jag skulle flytta bilen till en annan verkstad hade den klar dagen efter. Jag fick visserligen kvitto på reparationen, men det var kontant betalning som gällde, inget annat.
Kort därefter lämnade jag in bilen på min vanliga verkstad för service och fick veta att lagningen av mina bromsar var livsfarlig, så jag fick en tid för att fixa det och åkte förbi den första verkstan och var flyförbannad. Blev mer eller mindre utslängd, bad min verkstad att fota allt och gjorde en anmälan till ARN med bilder och utlåtanden.
För att göra en lång historia kort så vann jag i ARN och den första verkstan ålades att både betala tillbaka för "reparationen" och hyrbilen jag var tvungen att ha för att kunna ta mig till och från jobbet. Efter mer tjafs skriftligen där jag informerade att de skulle hamna på svarta listan, jag skulle skicka vidare kravet till KF och sedan dra honom in till tingsrätten så hamnade till slut pengarna på mitt konto sista dagen på fristen jag gav honom.
Till saken hör att min ordinarie märkesverkstad var billigare, med originaldelar, än den första verkstans hemmabygge.
Buss på! 🤬
Kort därefter lämnade jag in bilen på min vanliga verkstad för service och fick veta att lagningen av mina bromsar var livsfarlig, så jag fick en tid för att fixa det och åkte förbi den första verkstan och var flyförbannad. Blev mer eller mindre utslängd, bad min verkstad att fota allt och gjorde en anmälan till ARN med bilder och utlåtanden.
För att göra en lång historia kort så vann jag i ARN och den första verkstan ålades att både betala tillbaka för "reparationen" och hyrbilen jag var tvungen att ha för att kunna ta mig till och från jobbet. Efter mer tjafs skriftligen där jag informerade att de skulle hamna på svarta listan, jag skulle skicka vidare kravet till KF och sedan dra honom in till tingsrätten så hamnade till slut pengarna på mitt konto sista dagen på fristen jag gav honom.
Till saken hör att min ordinarie märkesverkstad var billigare, med originaldelar, än den första verkstans hemmabygge.
Buss på! 🤬
Endast personer med total ignorans blandat med en stor dos inkompetens kan "råka" göra dylika misstag. Ska hållas på behörigt avstånd från att serva bilar och i synnerhet kritiska system.
Det är jag tveksam till, då ska det vara något dem gjort medvetet. Jag är ingen expert. Polisanmälan kan du ju alltid göra men det är inte många som leder till något.X Jeppan skrev:
Du kan ju inte få ersättning för vad som kunde ha hänt, men däremot så ska du se till att få ersättning för vad som har hänt och det är ju att det är fel på bilen. Egentligen skulle jag vilja säga att enda sättet att vara säker på att det inte är någon skit i bromssystemet är att byta precis allt som bromsvätskan går igenom.
Edit, vad skulle du vilja hända mer än att få bilen fixad och få ersättning för eventuella extra kostnader för dig?
Redigerat:
Fel bromsvätska kan påverka tätningar i systemet ...
Brukar stå på locket till bromsvätskebehållaren vad ska vara.
Sen kan det bli vatten p g a kondens i
bl a behållaren, beroende på att
det måste finnas luftning därför att nivån ä dras varje gång man bromsar.
Brukar stå på locket till bromsvätskebehållaren vad ska vara.
Sen kan det bli vatten p g a kondens i
bl a behållaren, beroende på att
det måste finnas luftning därför att nivån ä dras varje gång man bromsar.
Jag och även bromsslangarna kan bli påverkade. Även abs pumpen har ju säkert delar som inte längre är som dem ska.
Ja, verkstaden har nog hällt i fel vätska, men jag tror ingen verkstad gör det medvetet.
Berätta för verkstaden vad du råkat ut för, och be de visa vilken vätska de använt.
De har ju både bytt vätska, och sen fyllt på igen när de bytte cylindern, de kanske har en dunk som felaktigt är fylld med nått annat.
När jag jobbade på verkstad var det ganska vanligt att de var fel vätskor i fel behållare, men det var kunderna själva som fyllt fel under de olika locken.
Ett plötsligt dött batteri var k-sprit i batteriet ist för destillerat vatten, har även stött på glykol och spolarvätska i bromsvätskeburken.
En kund som inte såg nått när det regnade hade glykol i spolarvätskan...o.s.v
I ditt fall kan det vara så att fel vätska hällts i bromsburken tidigare, den gör ingen skada där på kort sikt, men när man luftar vid byte kommer den vätskan ner i systemet.
Men prata med verkstaden så ingen annan kund blir drabbad.
Berätta för verkstaden vad du råkat ut för, och be de visa vilken vätska de använt.
De har ju både bytt vätska, och sen fyllt på igen när de bytte cylindern, de kanske har en dunk som felaktigt är fylld med nått annat.
När jag jobbade på verkstad var det ganska vanligt att de var fel vätskor i fel behållare, men det var kunderna själva som fyllt fel under de olika locken.
Ett plötsligt dött batteri var k-sprit i batteriet ist för destillerat vatten, har även stött på glykol och spolarvätska i bromsvätskeburken.
En kund som inte såg nått när det regnade hade glykol i spolarvätskan...o.s.v
I ditt fall kan det vara så att fel vätska hällts i bromsburken tidigare, den gör ingen skada där på kort sikt, men när man luftar vid byte kommer den vätskan ner i systemet.
Men prata med verkstaden så ingen annan kund blir drabbad.
Har du någonsin haft ett avloppsstopp där regn samlas under vindrutan?X Jeppan skrev:Riktigt jobbig och trist situation uppstått kring vår Skoda superb från 2017, 14k mil och utom maskinskadegaranti i försäkringen. Har flera år servat den på en lokal icke auktoriserad verkstad jag fått snabb och vad jag trott bra service.
Årliga servicen gjordes inklusive byte av bromsvätska under sensommaren. Därefter hände det vid enstaka tillfälle att bromsen behövde gå ner djupt innan den tog, för att därefter fungera normalt. Var in till verkstaden som kollade efter läckor men inte såg något och sa att det sannolikt var luft.
Därefter går ganska lång tid där bromspedalen oftast är normal men det enstaka ytterligare gång händer att den går djupt. Temperaturväxlingar verkar påverka bromsen och när kallare väder slår till noteras också att pedalen blir åt det stummare hållet men hela tiden finns bromsverkan som är bra.
I samband med ett annat fel ber jag dem titta åter på bromsarna och att det måste vara något annat än luft. Man felsöker och konstaterar att huvudcylindern är defekt och den byts till originaldel. Man säger att man gjort en genomgående kontroll av bromssystemet. Betalar 5k för åtgärden.
Bilen fungerar normalt i ungefär två veckor med milt väder och nu med jämn bromsverkan. Kommenterar till verkstaden att bilen känns som ny igen. Den går igenom besiktning under denna period. Därefter kommenterar frun första gången hon kör efter servicen att bromspedalen känns konstig och mjukare än vår andra nya bil. Jag tänkte att det nog är bara skillnaden att den är något mjukare innan den biter mot vår andra helt nya bil, här borde jag givetvis kontrollerat bromsarna igen men avfärdade det eftersom den både servats och gått genom besiktning nyss.
Kort efter är frun, gravid i v 39, ute och åker tillsammans med vår tvååring och närmar sig en korsning i låg fart varpå bromsverkan är helt borta. Tack och lov låg fart och uppförslut och hon får stopp på bilen. Man kan pumpa upp bromsverkan men plötsligt försvinner den igen. Bilen bärgas till märkesverkstad.
Man konstaterar att bromsvätskan är som gele, klumpar och vätska. Man misstänker att det är begagnad bromsvätska utblandad med vatten. Det är även stopp i systemet. Man säger att det är svårt att uppskatta kostnad för åtgärd men initial prisuppgift är över 16k, under förutsättning att inget är sönder och behöver bytas.
Det är en sak att bli lurad av bilverkstäder som fuskar men här har man orsakat ren livsfara. Jag ska givetvis konfrontera verkstaden med en fullständig rapport från den åtgärdande verkstaden men undrar lite vad man har för väg framåt här och vad ni hade gjort i min situation. Pengar känns helt sekundärt i detta när familjens liv har varit i fara. Fruktansvärt skärrad och känner skuld över att ha valt denna verkstad men gjorde det ju i god tro…
Jag har en 2002 VW Passat där detta har hänt. En återförsäljare sålde den till mig för några år sedan under sommaren. När temperaturen väl sjönk till -15 hade jag inga bromsar! Sedan dess öppnade jag avloppen och torkade servo och har inte haft några problem med det längre.
Detta är en VW-defekt - Skoda är en VW-design.
BMW 5 serie E39 kunde drabbas av samma problem, servot fylldes med vatten.arosenman skrev:
Har du någonsin haft ett avloppsstopp där regn samlas under vindrutan?
Jag har en 2002 VW Passat där detta har hänt. En återförsäljare sålde den till mig för några år sedan under sommaren. När temperaturen väl sjönk till -15 hade jag inga bromsar! Sedan dess öppnade jag avloppen och torkade servo och har inte haft några problem med det längre.
Detta är en VW-defekt - Skoda är en VW-design.
Vad jobbade Du på för verkstad? Fel vätskor i behållarna? Låter som hittepå!Isakare skrev:
Ja, verkstaden har nog hällt i fel vätska, men jag tror ingen verkstad gör det medvetet.
Berätta för verkstaden vad du råkat ut för, och be de visa vilken vätska de använt.
De har ju både bytt vätska, och sen fyllt på igen när de bytte cylindern, de kanske har en dunk som felaktigt är fylld med nått annat.
När jag jobbade på verkstad var det ganska vanligt att de var fel vätskor i fel behållare, men det var kunderna själva som fyllt fel under de olika locken.
Ett plötsligt dött batteri var k-sprit i batteriet ist för destillerat vatten, har även stött på glykol och spolarvätska i bromsvätskeburken.
En kund som inte såg nått när det regnade hade glykol i spolarvätskan...o.s.v
I ditt fall kan det vara så att fel vätska hällts i bromsburken tidigare, den gör ingen skada där på kort sikt, men när man luftar vid byte kommer den vätskan ner i systemet.
Men prata med verkstaden så ingen annan kund blir drabbad.