Har problem med Biltema vägguttag som sitter löst. Ytterhöljet sitter löst oavsett hur mycket man drar i skriven. Samma resultat om jag monterar dem infällda i en dosa eller direkt mot väggen med medföljande "förhöjningsram".
Någon som har liknande erfarenhet?
Kan det påverka elsäkerheten?
Kan det bero på att jag monterat fel, eller är det vad man får räkna med när man köper billigt skräp?
Tacksam för era kommentarer.
Kan det bero på att jag monterat fel, eller är det vad man får räkna med när man köper billigt skräp?
Vart glappar det? är det locket mot insatsen, insatsen mot dosan, dosan mot väggen?F Frågvis amatör skrev:Har problem med Biltema vägguttag som sitter löst. Ytterhöljet sitter löst oavsett hur mycket man drar i skriven. Samma resultat om jag monterar dem infällda i en dosa eller direkt mot väggen med medföljande "förhöjningsram".
Har det någonsin hänt?Demmpa skrev:
Det finns så mycket folk som drar åt skruvar med helt absurda moment. De där stackars m3 dosskruvarna ska väl dras med 0,3 Nm eller något. Med ett 2cm tjockt skruvmejselhandtag är det vad jag nätt och jämt drar med spetsen på tummen och pekfingret.
Felgängade hål förekommer ju dock. Men ofta är det ju folk som inte spårar skruven utan försöker bana väg för en parallell gänga i hålet ...
Redigerat:
Glappet är mellan locket och insatsen. Insatsen och dosan sitter fast, likaså insatsen i ramen när man monterar mot en vägg. Problemet verkar vara att locket sitter med en (för) liten skruv i insatsen.E elmont skrev:
Jag har skrivit om det ojordade varianten tidigare.F Frågvis amatör skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...eluttag-endast-en-skruv-pa-plastkapan.257230/
Så jag skulle säga att uttagen är skräp, har nu samtliga gulnat där jag har biltema medans eljo är fortfarande vita.
Sitter skruven i ett blint hål? Det vill säga har det gängade hålet en botten. Om man jämför dina bilder med produktbilden så ser det ut som om ditt nedre jordstift sitter längre ut men det kan vara en synvilla.F Frågvis amatör skrev:
Jag skulle gissa på att kopplingsdosan i väggen flexar.
På något sätt ger inte skruven tillräcklig förspänning. Vilket jag gissar antingen beror på att skruven bottnar eller fästpunkten in i väggen flexar.
Redigerat:
Om jag testar med ett omonterat uttag så ser man att insatsen flexar i förhållande till locket. Beror förmodligen på att plasten i locket är för tunt och att det bara är fäst med en liten skruv. Jag antar att jag får byta till andra (inte Biltema) uttag...J Jaggatagga skrev:Sitter skruven i ett blint hål? Det vill säga har det gängade hålet en botten. Om man jämför dina bilder med produktbilden så ser det ut som om ditt nedre jordstift sitter längre ut men det kan vara en synvilla.
Jag skulle gissa på att kopplingsdosan i väggen flexar.
På något sätt ger inte skruven tillräcklig förspänning. Vilket jag gissar antingen beror på att skruven bottnar eller fästpunkten in i väggen flexar.
Man får vad man betalar för. Att köpa ett billigt uttag för 60 kr känns ju bra vid inköpet men efter 3 år när det går sönder är det inte lika kul. Betalar man 129 för ett schneider så håller de i minst 25 år som mina gjortF Frågvis amatör skrev:Har problem med Biltema vägguttag som sitter löst. Ytterhöljet sitter löst oavsett hur mycket man drar i skriven. Samma resultat om jag monterar dem infällda i en dosa eller direkt mot väggen med medföljande "förhöjningsram".
Fast billigt behöver inte alltid betyda jättedåligt.
Jag köpte för några år sen några Gelia (atia?) uttag för 39:-
De är banne mig de stadigaste uttag jag nånsin köpt, tung, hård plast, sitter som gjutna mot väggen.
Tror att det var dessa:
https://www.gelia.se/products/gelia-el-1/installationsmateriel/vagguttag/infallt/4000038392
Jag köpte för några år sen några Gelia (atia?) uttag för 39:-
De är banne mig de stadigaste uttag jag nånsin köpt, tung, hård plast, sitter som gjutna mot väggen.
Tror att det var dessa:
https://www.gelia.se/products/gelia-el-1/installationsmateriel/vagguttag/infallt/4000038392
Biltemas elprylar har varit lite hitandmiss, någon gång billigaste Eljo, någon gång något okänt noname men bra, men ofta för billigt och smäckigt.
Det sorgliga är att man måste vara förbi nybörjarstadiet i elmicklierihantverket för att avgöra vad som är vad, och då handlar man där man vet att det blir bra varje gång, första gången.
Det sorgliga är att man måste vara förbi nybörjarstadiet i elmicklierihantverket för att avgöra vad som är vad, och då handlar man där man vet att det blir bra varje gång, första gången.
Never ever elmateriel på Biltema. !