Jag har läst och läst men hittar ingen info om denna har anslutning för handverktyg. Har kollat på min fräs och på sänksågen (Festool TS55) och anslutningen på bägge är c:a 40mm diam.

Någon som har biltemas grosugare och har testat?
 
Den ser ju fin ut men om man gör en liten enkel data jämförelse med tex festool som många har som favorit så har den precis under hälften av festools undertryck och volym när det gäller sugförmågan och det är katastrofdåligt. Visserligen kostar den en bråkdel av vad festool kostar men det finns ju billigare dammsugare.
Så summa summarum jag hade inte provat ens att köpa den.


Mvh pär H
 
K
Jag har den, helt värdelös enligt mig, suger nästan inget alls. Har däremot inte testat koppla maskin till den, bara städat garaget.
Dessutom har den väldigt hög tyngdpunkt så den välter oerhört lätt
 
Jag har den nämda dammsugaren från biltema och jag vill verkligen inte kalla den värdelös.
Använder flera Festooldammsugare på jobbet, och visst suger dom bättre men så länge man ser till att byta påse hyffsat ofta på bitemasugen så duger den mycket väl.

Har använt den till flertalet handmaskiner och det fungerar utmärkt. Tyvärr finns ingen adapter till handmaskiner så man får hitta på egna lösningar.

Håller med om att den tippar lätt, och slangen är alldeles för kort.
 
OK, tack för infon! Det blev då istället en EINHELL RT-VC 1630 SA som tydligen vann ett test som "gör det själv" gjort. Den lär ha en anslutningsgrej som lär passa i princip det mesta, viktigt för mig då jag inte vll stå där och specialbygga något med silvertejp... :) Einhell suger med 22000 Pa jämfört med Festool CTL 26 som alla verkar mäta sig med som ligger på 24000 Pa. Vet inte vad den lilla skillnaden innebär i praktiken, men då Einhell kostar 1700 och 26:an runt 7000 så blev valet ganska lätt...
 
Silvertejp kommer du nog inte ifrån sowieso;) har sett att alto har en ny serie ute nu runt 1500kr
 
Även Bosch har ju ett par dammsugare som jag faktiskt inte har en aning om vad dom presterar - Prisbilden är ju tacksam. Har uttag för fjärrstyrning.

Bosch Dammsugare

Ohh - Hittade även den blå serien:

Bosch Blå Serie Dammsugare

Men där får man slanta dryga 4000:-
 
Redigerat:
Nilfisk har sedan tidigare sin AERO 25-21 som är hyfsad och fungerar riktigt bra till en TS55 samt en fräs. Prisläge runt 1500 pix. Nackdelen är att den endast har fullfart vilket är otrevligt när det gäller tex excenterslipar eller annat som sugs mot underlaget. Sänksåg eller fräs funkar det finfint till.

Nilfisk har även en ny modell som verkar vara på erbjudande lite här och där som heter Multi med olika storlekar. Multi 30 T VSC INOX skulle vara mitt val idag i mellanbudgetklassen på 1500-2000. Det du kommer sakna från dyrare Festool och andra grovdammsugare är tex eftersugningen på någon sekund efter att du stängt av ditt handverktyg men i övrigt är funktionen mycket lika
 
myrstack skrev:
Nilfisk har även en ny modell som verkar vara på erbjudande lite här och där som heter Multi med olika storlekar. Multi 30 T VSC INOX skulle vara mitt val idag i mellanbudgetklassen på 1500-2000. Det du kommer sakna från dyrare Festool och andra grovdammsugare är tex eftersugningen på någon sekund efter att du stängt av ditt handverktyg men i övrigt är funktionen mycket lika
Multi 30 T VSX INOX verkar vara en lagom prisvärd kompromiss som ser bra ut på pappret. Finns det möjligen någon som har praktisk erfarenhet av den? Bu eller bä?
 
Fyller på denna tråd om EINHELL RT-VC 1630 SA, eller kanske möjligen byggdammsugare i allmänhet...

Jag är en verktygstok, jag kan spendera hur mycket som helst på ett verktyg om jag bra får argument om varför jag ska spendera mer än brukligt. Dammsugare, kan det bli mer o-spännande? Jag har typ alla verktyg man kan tänka sig (nåja, några till finns att köpa), men först nu inser jag att kanske man skulle skaffa en dammsugare...

Efter att ha upplevt ett dygn med denna tingest kan jag bara säga att jag är en idiot som inte har skaffat en sådan tidigare... En så fantastisk apparat! Inte nog med att jag slipper hosta lungorna av mig, det finns inget att städa när jag är klar!

Denna maskin har ett mynstycke som passar iaf min Festool FS55, min överhandsfärs av märket *ehurm, host, craft* och bosch-slipar, m.m. dels genom standard-anslutningen, dels genom en plastövergång som passar på typ det mesta.

Sugförmågan på denna maskin är helt enorm - jag har aldrig kört en dammsugare med sånt drag som denna! För alla där ute som inte har en vettig byggdammsugare - köp en, det är ett av dom vikigaste verktygen du köper!
 
m71 skrev:
Fyller på denna tråd om EINHELL RT-VC 1630 SA, eller kanske möjligen byggdammsugare i allmänhet...

Jag är en verktygstok, jag kan spendera hur mycket som helst på ett verktyg om jag bra får argument om varför jag ska spendera mer än brukligt. Dammsugare, kan det bli mer o-spännande? Jag har typ alla verktyg man kan tänka sig (nåja, några till finns att köpa), men först nu inser jag att kanske man skulle skaffa en dammsugare...

Efter att ha upplevt ett dygn med denna tingest kan jag bara säga att jag är en idiot som inte har skaffat en sådan tidigare... En så fantastisk apparat! Inte nog med att jag slipper hosta lungorna av mig, det finns inget att städa när jag är klar!

Denna maskin har ett mynstycke som passar iaf min Festool FS55, min överhandsfärs av märket *ehurm, host, craft* och bosch-slipar, m.m. dels genom standard-anslutningen, dels genom en plastövergång som passar på typ det mesta.

Sugförmågan på denna maskin är helt enorm - jag har aldrig kört en dammsugare med sånt drag som denna! För alla där ute som inte har en vettig byggdammsugare - köp en, det är ett av dom vikigaste verktygen du köper!
Kan bara hålla med, det är skönt att arbeta dammfritt (eller med så lite damm som möjligt åtminstone).
 
Ni som har EINHELL RT-VC 1630 SA kanske kan svar på vad det filterklass på filtret har googlat runt på Einhells hemsida och div men inte hittat något.

Pär
 
Det stod inget där heller om filtret.

Det är lite märklig test dom jämförde maskinerna sins emellan vill man inte ha någon form av referens att gemföra mot eller någon dammsuga i bättre klass. Så man vet hur bra en dammsugare verkligen kan vara och om det nu är så stor skillnad.

Mvh pär H
 
pär h skrev:
Det stod inget där heller om filtret.

Det är lite märklig test dom jämförde maskinerna sins emellan vill man inte ha någon form av referens att gemföra mot eller någon dammsuga i bättre klass. Så man vet hur bra en dammsugare verkligen kan vara och om det nu är så stor skillnad.

Mvh pär H
GDSs testmetodik lämnar mycket övrigt att önska...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.