Jag ska bila bort en del gamla betongfundament i ladugården (inga stora foderbord, utan mindre grejor). Betongens är ganska lättbilad, så det borde gå med en enkel bilmaskin, eller? Att man får vad man betalar för är sant men om man betalar nära 3000 för en Ferm så borde den väl inte vara helt värdelös? Jag tror inte det är så lätt att hyra en i närheten där jag bor (6 mil till Visby och i Hemse går det nog inte att hyra).

Nu till saken: Om jag köper en bilmaskin, skulle det vara möjligt att använda den till betongvibrator också, eller skakar den alldeles för mycket? Jag tänker dels fylla lite gamla gödselrännor men också bygga egna betongelement för vägg. Kanske man kan köpa en extra spets och svetsa på ett fäste som man kan skruva i en regel som man lägger tvärs över formen?

Problemet kan vara att bilmaskinen bara slår "framåt", en stavvibrator "rör om". Med en stor platta på ett verktygsskaft kan fungera men det kommer att suga fast och blir jobbigt att lyfta.

Fungerar? nja, kanske sådär. Har man inget annat kan det vara värt ett försök.

Protte

En borrmaskin som du drar fast en insexnyckel i sen fäster du detta ekipage på en sloda eller pinne och voila en hemgjord vibrator!

Ergo skrev:
[länk]

Är det denna maskin du syftar på?
Ja

Men det kanske inte var en så bra idé i alla fall.

v-g skrev:
En borrmaskin som du drar fast en insexnyckel i sen fäster du detta ekipage på en sloda eller pinne och voila en hemgjord vibrator!
Det där får du gärna vidareutveckla med en illustration...

Har läst att man kan sätta en bult i chucken med skallen utåt och slå på formen (om man nu använder en sådan vill säga).

Är det inte bättre att plocka upp en riktig men begagnad på blocket för en tusenlapp eller så o sälja den efteråt för.....en tusenlapp eller så.

En insexnyckel ser ju ut som ett stort L då sätter man den långa delen i chucken och drar åt, vips har man en vibrator som man fäster vid skaftet på något man vill vibrera.

Egentligen kan man fästa den på vad som helst, en bräda som man drar fram över betongen duger det med. Ta något som passar bara.

Slår den på brädan eller är det obalansen vid rotation som skakar hela ekipaget?

Obalansen :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.