Man brukar oftast få vad man betalar för, men jag har ingen erfarenhet av deras kök att komma med.
Köpte dock en billig duschkabin från Bauhaus till stugan, och den är verkligen inte bra. Sitter knappt ihop och lär väl (turligt nog) inte hålla så länge. Den var också helt hopplös att montera ihop. Klena material och högst tveksam konstruktion. Dock _billig_ i inköp.
Köpte dock en billig duschkabin från Bauhaus till stugan, och den är verkligen inte bra. Sitter knappt ihop och lär väl (turligt nog) inte hålla så länge. Den var också helt hopplös att montera ihop. Klena material och högst tveksam konstruktion. Dock _billig_ i inköp.
Jag är inte alls missnöjd med vårt IKEA-kök. Visserligen valt pga kostnadsskäl, men om man jämför med det Haga-kök som satt i lägenheten vi flyttade ifrån så var det mycket sämre. Luckorna (vanliga släta vita) var jättekänsliga och fick lätt repor och påverkan av fukt. Så det är inte ett rakt förhållande mellan pris och kvalitet...
Jag hade IKEA med högblanka luckor i vår tvättstuga i tvättstugan i förra huset och vi kommer att ha det igen. Kraftiga stommar, bra lösningar och bra låd- och luckdämpare. Jag hade inga problem på de sex år vi bodde där.
Ikeas nya kök verkar jättebra. När jag var och slet i lådor senast jag var på Ikea så tyckte jag i alla fall inte att det verkade vara någon större skillnad i kvalité på det köket än det vi har hemma från ballingslöv. Däremot så tycker jag bänkskivorna verkar dåliga och vår ikeadiskho i förra köket var av väldigt låg kvalité. Så det är bara själva stommarna jag tänker på nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 680 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 680 inlägg
Byggmax ar jag inte tittat på, men jag har monterat ett Ikeaköp och nu har vi Ballingslöv, så den jämförelsen kan jag göra: Jag ser ingen fördel med Ballingslövköket...
Pratade med en bekant som är snickare innan jag började med mitt förra kök och hans tips var att köra åtminstone stomar från Ikea. Samma valitet som Ballingslöv etc, men en annan prislapp. Han har mer erfarenhet än jag, men det lilla jag sett gör att jag håller med.
Pratade med en bekant som är snickare innan jag började med mitt förra kök och hans tips var att köra åtminstone stomar från Ikea. Samma valitet som Ballingslöv etc, men en annan prislapp. Han har mer erfarenhet än jag, men det lilla jag sett gör att jag håller med.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Enda anledningen att inte köra med stommar från Ikea är om man absolut behöver specialmått som de dyrare tillverkarna kan erbjuda.
Jag har just monterat ett Sentens-kök hemma hos mig och min mor har fått sig ett nytt IKEA-kök.
Trotts prisskillnaden så är jag så otroligt nöjd med att valt Sentens framför IKEA.
Den servicen vi fick hos Electrolux var helt otrolig och kvalitén går inte att jämföra.
IKEA fyller sin funktion och dom är prisvärda MEN ska man ha ett fungerande kök i många år bör man välja ett bättre kök.
Ska man ha ett kök i sommarstugan eller vill byta kök om tio år igen så är ju IKEA perfekt.
Trotts prisskillnaden så är jag så otroligt nöjd med att valt Sentens framför IKEA.
Den servicen vi fick hos Electrolux var helt otrolig och kvalitén går inte att jämföra.
IKEA fyller sin funktion och dom är prisvärda MEN ska man ha ett fungerande kök i många år bör man välja ett bättre kök.
Ska man ha ett kök i sommarstugan eller vill byta kök om tio år igen så är ju IKEA perfekt.
Äldre Ikea har exakt samma lådor som vi har i vårt svin dyra badrums skåp från ballingslöv. har just satt in ett Ikea kök tycker det är helt ok kvalite köpte dock bänkskivor från Lg collektion vilket vi ångrar första skivan var så dålig så den bytte vi ut vi och nästa känns lite usel den med dålig kvalite helt klart bättre kvalitets känsla i skivorna på Ikea. Bättre att köpa från Ikea och hade gjort det också om färgerna varit ok åt frugan. Köpte riktig diskbänk från Stala och den var kanon.byggankan skrev:Ikeas nya kök verkar jättebra. När jag var och slet i lådor senast jag var på Ikea så tyckte jag i alla fall inte att det verkade vara någon större skillnad i kvalité på det köket än det vi har hemma från ballingslöv. Däremot så tycker jag bänkskivorna verkar dåliga och vår ikeadiskho i förra köket var av väldigt låg kvalité. Så det är bara själva stommarna jag tänker på nu.
Renoverare
· Stockholm
· 18 329 inlägg
Har monterat sentens kök och ikea kök på jobbet många gånger och det är inte någon skillnad över huvud taget .P-plats skrev:Jag har just monterat ett Sentens-kök hemma hos mig och min mor har fått sig ett nytt IKEA-kök.
Nu har ikea lite egna mått och socklarna tycker jag inte om .
Men kvalitén på stommar luckor gångjärn etc etc är ingen skillnad .
Man får däremot bra service på sentens men det tar alldeles för lång tid att få saker som saknas eller om man gjort en miss ,ja det händer ibland .
Ikea är det bara att hämta om man nu bor nära ett ikea varuhus.
Har också monterat kvik hth ballingslöv och myresjökök och dom har inte varit bättre än ikea heller , förutom kvik som var mycket sämre .
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Sen behöver man ju inte köra Ikeas luckor om man inte hittar någon man gillar, idag finns massvis av företag som gör luckor i alla stilar till Ikeas stommar.