Hej

Jag är på gånga att byta dörrar till vårat hus och jag har nu kollat runt lite och märkt att dörrar inte direkt är billiga. Men vi fastnade för en tillverkare som verkar bra och som det är bra priser på närstan för bra och det är Helsingedörren Bygg och Hem säljer den. Deras dörrar är ca 5-10000 kr billigare än t.ex Leksandsdörren.

Det jag vet är att Helsingedörren inte är P-märkt men för våran del tror jag inte det kommer att göra så mycket då våra dörrar inte kommer att utsättas för direkt väder och vind. Men vad är annars den stora skillnaden mellan dyra och lite billiagare dörrar?

känner inte till Helsingedörren, jag har dock monterat några hundra Leksandsdörrar och det är stadiga grejer. Gillar deras karmar som som är stabila och sitter ihop perfekt.
Det jag inte gillar med dagens ytterdörrar oavsett tillverkare är att de knappt tål att vara just ytterdörrar.
Alla tillverkare kräver i stort sett att deras dörrar skall skyddas av tak/skärmtak för att garantin skall gälla.

Det där är jag också nyfiken på. Håller på att bygga hus i Forshaga och när jag kollade priser på dörrar så var det halva priset på Helsingedörren jämfört med Diplomatdörren. Konde konstatera att Helsingedörren hade tvåglas medans Diplomat körde med treglas. Det hade ju varit bra att få reda på vad man får mer för de 10kkr extra som de dyrare dörrarna kostar.

Mattias

Mattiaz skrev:
Det där är jag också nyfiken på. Håller på att bygga hus i Forshaga och när jag kollade priser på dörrar så var det halva priset på Helsingedörren jämfört med Diplomatdörren. Konde konstatera att Helsingedörren hade tvåglas medans Diplomat körde med treglas. Det hade ju varit bra att få reda på vad man får mer för de 10kkr extra som de dyrare dörrarna kostar.

Mattias
Läs på och spetsa argumenten.
Sedan ger du frugan 10st tusenlappar i handen och tala om att hon får göra precis vad hon vill för pengarna. Sedan börjar du argumentera varför du ska få pengarna tillbaka för att kunna köpa en extra dyr ytterdörr.

Lycka till!

:)

Diplomtdörren är jag inte alls imponerad av, sist jag monterade en sådan fick jag skruva ihop karmen själv.

Helsingedörren har argon gas mellan fönsterskivorna. och u-värdet på dörren ligger på 1,1 tror jag

verktygsgurun skrev:
Diplomtdörren är jag inte alls imponerad av, sist jag monterade en sådan fick jag skruva ihop karmen själv.
Trodde man fick göra det på alla dörrar. Fast jag har ju iof inte monterat så många ytterdörrar.

Nimajneb skrev:
Läs på och spetsa argumenten.
Sedan ger du frugan 10st tusenlappar i handen och tala om att hon får göra precis vad hon vill för pengarna. Sedan börjar du argumentera varför du ska få pengarna tillbaka för att kunna köpa en extra dyr ytterdörr.

Lycka till!

:)
Det blir ju 20tkr på två dörrar. Då tror jag det blir Helsingedörren och att frun rusar iväg och köper en ny Berner Sennen. :rolleyes:

Mattias

Rean skrev:
Helsingedörren har argon gas mellan fönsterskivorna. och u-värdet på dörren ligger på 1,1 tror jag
Den dörren jag frågade på hade 1.0 i u-värde. Dock så har den ett litet fönster. Har du koll på om det finns nån återförsäljare i Värmland så man kunde åka och titta på en dörr?

Mattias

Är några år sedan denna tråd var aktiv.
Men har också fått upp ögonen för Helsingedörren. Eller rättare sagt byggrossen.se som säljer de dörrarna.

Byggrossen ska enligt deras hemsida vara del i BOLIST gruppen.

Någon som köpt Helsingedörren eller handlat av Byggrossen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.