M
Kan någon tipsa om en billig vedklyv max 10A? Tittade på Jula och Biltema och hittade 4-5 tons maskiner. Är de vettiga?
 
De sägs fungera. Samtidigt finns det många beg maskiner. av den sorten på blocket. Kanske läge att köpa em billigt där.
 
Clasolhossns maskin har väl segrat i något test för enklare klyvar?
 
Funkar helt ok. Jag har en kniv som delar klabben i fyra bitar dock inte de grövsta klabbarna
 
D09
Funkar bra. Saknar ett bord/ plåtar som fångar upp bitarna

Tycker att kolven inte går tillräckligt långt ut

Tillhörande bord / ställning är lite låg

Svårt o klyva större bitar när dom torkat lite

Fyrvägskniven funkar fint :)

Just de, Claes Ohlsson 4-5 ton
 
M
Tack för tipsen. Clas Ohlsons variant från Cotech ser bra ut. Är det någon idé med fyrvägskniven och uppsamlingsbordet?
 
D09
Absolut
 
Är inte problemet med billiga klyvar att de är fruktansvärt långsamma och att man kan göra samma jobb med yxa tio gånger så fort?
 
Hur mycket skall du klyva?
 
D09
il_duce skrev:
Är inte problemet med billiga klyvar att de är fruktansvärt långsamma och att man kan göra samma jobb med yxa tio gånger så fort?
Har inget att jämföra med men jag har väl klyvt ca 14 m3 nu och det funkar bra för att vara en billig grej :)
 
il_duce skrev:
Är inte problemet med billiga klyvar att de är fruktansvärt långsamma och att man kan göra samma jobb med yxa tio gånger så fort?
Även om billiga klyvar är långsamma så fungerar dom tillfredställande om man börjar bli till åren och har ont i axlar och nacke.
Dom är enkla att köra så till o med frugan klyver ved o det har hon aldrig gjort med yxa o kommer aldrig att göra.:)
 
Om det är klyven i filmerna som TS funderar på så får det inte vara några stora volymer man skall klyva på ett år...
Men skall man bara klyva till mysbrasan så funkar det bra.

[video=youtube;jle0nLlt8xE]http://www.youtube.com/watch?v=jle0nLlt8xE[/video]

[video=youtube;DZjArXCIpgo]http://www.youtube.com/watch?v=DZjArXCIpgo[/video]
 
Har en liknande som på film fast ett annat märke .. 10-14 m3 klöv jag varje år till förra husets värmebehov (staplat).
Men jag håller med...ska man elda 20-50m3 ska man nog fixa något annat att klyva med
 
M
Det är nog inte mer än 8-10m³ totalt för tillfället, så det ska nog gå bra med en långsam maskin.
 
Classes stående klyv är inte så dum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.