Jag skulle behöva en tigersåg till mycket enkel användning, typ kapa ett par 4"4" stolpar och så, inga mängder och inga krav på att det är snyggt. Kan man då köpa en billig t.ex. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43041 på Beijer, eller kan man lika gärna investera i längre sticksågsblad?
Det finns ingen anledning till att köpa något bättre för att kapa lite stolpar. Jag köpte en dewalt men trots priset var det inget att skryta med och jag kunde lika gärna köpt en för 500 kr. Bra sågblad kan du alltid köpa till för detta är ändå förbrukningsvara. Jag har kapat stålrör med stålblad, rivit hus med demolitionblad och fällt träd med träbladen. Inga problem alls och det klara nog alla tigerstågar. Endast om du skall arbete väldigt mycket kan det vara skönt att ha en lite tystare och vibrationsfriare maskin.
Tigersågar är ett kärt ämne i dessa diskussioner. Ett av mina få (vinkeslip är det andra) verktyg där jag kör nonames och anser det rätt val. Faktum var att min 299-kronors jula sticksåg dog i fjol, efter runt 8 år. Ersatte den med en ny Jula sticksåg. Inte deras billigaste, utan ett helt steg upp, tror faktistk runt 600 spänn. Otroligt nöjd.storkarp skrev:Det finns ingen anledning till att köpa något bättre för att kapa lite stolpar. Jag köpte en dewalt men trots priset var det inget att skryta med och jag kunde lika gärna köpt en för 500 kr. Bra sågblad kan du alltid köpa till för detta är ändå förbrukningsvara. Jag har kapat stålrör med stålblad, rivit hus med demolitionblad och fällt träd med träbladen. Inga problem alls och det klara nog alla tigerstågar. Endast om du skall arbete väldigt mycket kan det vara skönt att ha en lite tystare och vibrationsfriare maskin.
Men som alltid finns det Makita anhängare att tillgå (Makita verkar vara nuvarande starkast troende köpgrupp, Festool har många anhängare, men vad det verkar inte lika många nyköpare).
--- Mats ---
Jag är nöjd med min Jula-variant för 199kr. Provade inte ens bladen som följde med utan köpte bra direkt. Bladen gör sågen. Lite mer effekt hade inte varit fel ibland, men det som är viktigast med dyrare sågar är nog att de är avvibrerade. Stor risk för vita fingrar om man jobbar länge med en billig såg, t ex vid rivning.
Köp sågen och som sagt skaffa riktiga blad om du ska ge dig på större projekt än att kapa stolpar.
Ha skoj.
Ha skoj.
Jag hade en CO som gav upp. Piggen till sågbladsfästet lossnade.
En enklare marknadsundersökning pekade på Milwaukee eller Makita.
Jag valde att ropa in en Milwaukee SSPE1000QX på Tradera.
När jag provkörde den var det en helt otroligt bättre känsla än min gamla CO.
Men det har sina sidor med att ropa in saker på Tradera. Jag hade helt enkelt för dålig koll, eftersom det var mitt första verktygsköp där.
Jag var rätt missnöjd med att serienumret var bortfilat, även om jag vet vem den tidigare ägaren var.
Dessutom var den väldigt sliten, så jag har bytt delar i den för runt en femhundring. I slutändan kommer jag att få en ganska bra maskin, men slutkostnaden kommer att bli runt 1800 och då är min tid inte inräknad.
Men den här tigersågen kommer att räcka i många år.
Jag ansåg tidigare att våldverktyg som tigersågar, var det inte så viktigt med, men jag är nog på väg att ändra uppfattning.
En enklare marknadsundersökning pekade på Milwaukee eller Makita.
Jag valde att ropa in en Milwaukee SSPE1000QX på Tradera.
När jag provkörde den var det en helt otroligt bättre känsla än min gamla CO.
Men det har sina sidor med att ropa in saker på Tradera. Jag hade helt enkelt för dålig koll, eftersom det var mitt första verktygsköp där.
Jag var rätt missnöjd med att serienumret var bortfilat, även om jag vet vem den tidigare ägaren var.
Dessutom var den väldigt sliten, så jag har bytt delar i den för runt en femhundring. I slutändan kommer jag att få en ganska bra maskin, men slutkostnaden kommer att bli runt 1800 och då är min tid inte inräknad.
Men den här tigersågen kommer att räcka i många år.
Jag ansåg tidigare att våldverktyg som tigersågar, var det inte så viktigt med, men jag är nog på väg att ändra uppfattning.
Absolut,Pongu skrev:
Jag har ännu inte riktigt fått min Milwaukee från tradera att lira fullt ut, jag hoppas att den senast beställda reservdelen löser problemet, men den är inräknad i femhundringen.
Jupp, samma som jag har!MagnusSt skrev:
Jag har plågat den genom timmerstockar, där jag inte velat använda motorsåg, reglar, spik, det mesta... Klart prisvärd för 199kr. Men vibrerar en del.
Troende eller icke, EN makita har jag och satan vad bra den är.Mats Bengtsson skrev:
Jag tillhör skaran som trodde att jag skulle klara mig med en billig tigersåg. Det var fel. Ingen uppgradering har positivt överaskat mig som denna. Skillnaden mellan billig och dyr tiger är enorm.
I mjuka material går det inte att jämföra en såg med och utan pendling och det finns inga billiga tigrar med pendelfunktion.
Hårda material knäcker billiga tigersågar.
Och, det är SJUK skillnad mellan bra och dåliga blad.....
...men jag håller med Pongu om att man bör ha lagt pengarna på stadiga standardverktyg innan man investerar i dyrare tiger.
Redigerat: