Jag ska svetsa ihop lite staket, en enkel konstruktion med plattstål (40x5mm) uppe och nere och sen 16mm fyrkantsstål stående och för det behöver jag en svets...

Det är rätt länge sedan jag svetsat på allvar men jag har svetsat både "vanligt", MIG och TIG tidigare... MIG är ju förstås enkelt och bekvämt men jag antar att både gas och tråd gör att det blir dyrare i drift än en vanlig svets med stickor...

Jag tittade på lite billiga varianter från Biltema och Jula men är de något att ha eller blir det bara svordomar och dåliga svetsar som följd...?
Att hyra är ju ett alternativ men eftersom jag ska sätta ihop staket på 60 meter lär det ju ta några dagar och då kan jag köpa billigare räknade jag och en svets kan man ju alltid ha i garaget...

Några förslag på vad jag behöver som "minsta" (och billigaste) möjliga svets?

(Och även om ni menar väl behöver ni inte ge förslagen "köp en riktig svets istället" eftersom jag inte kommer att lägga ut över 5000 kr på en Kemppi eller en ESAB...)

En billig från Biltema funkar utmärkt till det du ska göra...ta lite tid på dej när du mäter alla bitar....provsvetsa lite så du får lite känsla för grejerna...kanske några SJ pallar att lägga matrl på så det blir lättare att komma åt....kom ihåg att det ska vara riktigt rent och helst bra ljus och sen en skärm med speedglas gör det enklare.

Lycka till...

Det blir nog bra...själv använder jag vinkelslip med lamellskiva....

Enk Projektet skrev:
Det blir nog bra...själv använder jag vinkelslip med lamellskiva....
Jo, jag också normalt men det blir ju drygt 400 pinnar som ska kapas och de tog inte så mycket extra för kapningen (eller om det finns i en meters längder att beställa)...

Jag har en biltema pinnsvets och en biltema MIG160 svets hemma och dom funkar jättebra båda 2.

Förvånansvärt liten skillnad mot Esab svetsarna jag använder i jobbet.

anders07 skrev:
Jo, jag också normalt men det blir ju drygt 400 pinnar som ska kapas och de tog inte så mycket extra för kapningen (eller om det finns i en meters längder att beställa)...
Jag tänkte mest för att slipa rent...men det klart jag kapar också om det behövs....dom kapar nog 6m bitar i en automatisk såg/kap...

Glöm inte kameran... :)

En billig invertersvets ger fina svetsar och billiga basiska elektroder finns hos Jula.
Det som eventuellt händer med en invertersvets är att elektoniken packar ihop helt och är då garanntin utgången är det bara och slänga.
En svets som håller i hundra år är ju transformatorsvetsen, finna på Jula för 899. Svårare att tända bågen ovh inte så snygga svetsar. Används med rutila elektroder som är lite dyrare än basiska. Begränsat användningsområde då den inte fungerar till rostfritt och dessutom är den tung. Kul plojgrej ändå då den kan framkalla krupp hos "verktygsnördar".

Till ditt jobb är det nog bäst med en invertersvets. Möjligt att de minsta modellerna hos Jula (120A) och Clasohlsson (125A) ärför små för dina behov.

Tack för alla svar!

Ja, jag vill nog upp på minst 120A för att kunna köra 3,25mm elektrod, det kan bli lite klent med 2mm elektroder. Jag såg att Jula har 3,25 mm ESAB rutil stickor för 429 kr för 150 st. Det kan jag leva med... :)

anders07 skrev:
Clas Ohlson har en transformator på 160A för bara 799 kr som ska klara 4mm elektroder
Köp en invertersvets istället, den där kommer du bara att använda som bojsänke efter en vecka!

A
Jag gjorde ett sådant staket för några år sedan. Jag har en liten Esab migsvets som jag köpte på Jula. Staketpinnarna var iofs bara 10 mm men det gick alldeles utmärkt med den lilla svetsen.

Jag köpte också ungefär likadan svetshjälm och kritiken jag har om den är dels taskig passform (prova innan du köper) och dels att ibland kunde jag tycka att den svärtar ner lite långsamt och tycker jag inte är bra alls för ögonen. Det kan vara någon inställning jag misslyckats med (det finns dock inte så mycket att misslyckas med) eller så får man helt enkelt vad man betalar för.

Jag köpte också ett tillbehör till vinkelslipen för att kapa pinnarna med. Jag gjorde en "jigg" där jag satte fast den på ett bestämt avstånd till ett stopp och kunde då bara mata fram och kapa för att snabbt få till många pinnar med exakt samma längd.

Jag har också tillverkat fönstergaller på samma sätt.

Men jag rekommenderar nog också inverter. Liten Mig räcker nog knappt till, plus att man bör köra med gas också tycker jag, men det kan iofs vara jag som inte är tillräckligt van att svetsa utan skyddsgas.

Redigerat av moderator:
Chaly
Kan tipsa om att det finns hyggliga svetshjälmar med automatik finns på www.ebay.co.uk till bra pris. Om jag inte minns fel så fick jag hem en hjälm för ca 400:- inkl. frakt. Levererades på 3 dagar. Identisk hjälm såldes på Swedol betydligt dyrare. Har använt hjälmen för privat bruk i ca ett år och är nöjd. Kan ta fram säljare och modell om intresse finns.

Ja tack, det låter inte fel.

De duger gott att köra med 2.5or till de du ska göra, å som sagt en invertersvets samt basiska elektroder, typ ESAB ok48. Du tänker rätt med att ta en lite större svets, om du ska svetsa längre period, annars slår dom små rackarna ifrån pga överhettning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.