6 241 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Billig skorsten
Begagnat, antingen färdig skorsten eller att du köper exempelvis mejerirör på skroten som svetsas i hop och används som skorsten.
Har du tillgång till billigt tegel kan du ju mura. Hur billigt det blir då får du räkna ut själv.
Annars ligger dels stålskorsten och isokern som billigast på 1500kr/m.
Har du tillgång till billigt tegel kan du ju mura. Hur billigt det blir då får du räkna ut själv.
Annars ligger dels stålskorsten och isokern som billigast på 1500kr/m.
Ja köpte en isolerad stålskorsten i rostfritt på www.ahalvarsson.com kolla på gjutjärnskaminer och sedan skorstenar pris 150mm 1 m 850kr /m. Inte gjord i Sverige men helt ok till ändamålet godkänd enl det sotarn ville ha, den har inte börjat rosta än. Betalade i runda slängar 5000 för komplett skorsten till min panna, kollade liknande Landyvent och Scheidel skulle bli minst det dubbla. Måste du ha en blockskorsten och i så fall varför?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
d^_^b gött! Lånar tråden... Funderar på om jag ska slå till på några 200 mm spannmålsrör av rostfritt stål, esom jag redan har isolering och ytterplåt men ett innerrör som måste bytas.Gallimatias skrev:
Vilken godstjocklek krävs? Isoleringstjocklek? Rökgastempen lär inte komma att överskrida 200 grader från min Solo Innova 30
Jag håller just på att tillverka en egen rostfri skorsten 200mm 9m lång dubbla 30mm nätmattor som sys ihop med najtråd mineri schakt under och överplåt på taket mycket jobb kostar omkring 4000 kr.
Röret hade jag annars är det nog bättre att köpa nytt.
Röret hade jag annars är det nog bättre att köpa nytt.
Försöker få liv i tråden.
Trillat hur sammanfogar du rören? Du menar väl inte att du ska stå uppe på vinden och svetsa
Trillat hur sammanfogar du rören? Du menar väl inte att du ska stå uppe på vinden och svetsa