Jag håller på och skissar på en lösning som kan täcka alla mina krav. Jag har ett garage med ett litet "bihang" jag kallar för "blindtarmen". Detta bihang ska användas som förråd, men jag vill gränsa av det på grund av ljud från en kompressor och damm från garaget. Det behöver inte vara hermetiskt tätt, men ändå avgränsa utrymmena. Detta är dock förknippat med några utmaningar.
- Det är bara drygt 2m i takhöjd och "dörrppningen" går från golv till tak.
- Jag vill göra det så billigt som möjligt, det är ett grovutrymme så det behöver inte vara snyggt, bara funktionellt.
- En svängdörr tar i det här fallet för stor plats, öppningen är runt 110cm om jag minns rätt.
- Jag vill ha en så stor dörröppning som möjligt, både på bredden och höjden, ingen tröskel.
Själva dörrbladet hade jag tänkt göra av plywood som jag redan har. Handtaget har jag inte listat ut än, kanske ngt så enkelt som en stropp? Ofta har man ju försänkta handtag, men det löser jag varteftersom. Efter att jag fyndat tre beggade rullar på tradera har jag äntligen en billig lösning för själva beslagen. Skenan kommer jag tillverka av L-profiler och plattjärn. Eftersom rullarna hamnar på sidan av dörren, då jag vill ha en så stor öppning som möjligt och inte kan sätta dem ovanför dörren, så kommer jag troligast att få "skjuvkrafter" och det tänkte jag försöka lösa med en glidlist i nedkant. Men eftersom jag inte vill ha ngn tröskel, så kommer den glidlisten inte att gå att leda över öppningen. Men om jag gör dörren bredare än hålet, så att en del av dörren alltid kommer vara för väggen, så kanske den delen kan stabilisera upp skjuvkrafterna? Eventuellt har man en bit list längst ut närmast den "stängda sidan"? Kanske måste man "klä" dörren i nedkant med nylon eller annat material som kan glida mot sliten?
Knepigt att förklara, men här kommer en skiss som jag slängde ihop lite snabbt, inte skalenligt. Fråga om det är ngt som är självklart i mitt huvud men som inte förklarats. Kom gärna med idéer och synpunkter!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar det som en genomförbar idé? Ngt jag missat? Åsikter/synpunkter på att göra lösningen ännu bättre med kravet att det ska vara så ekonomiskt som möjligt.
Tack på förhand!