Hej. För att göra en lååång historia (ni skulle bara veta...) kort:

En kompis har en mutterdragare från Luna "Race LDL-101K" som han fick med i något paket med kompressor och lite annat, som funkar kanonbra att dra loss hjulbultar på bilen med, även med min lilla (2 hk, 24 L) kompressor som bara ger ifrån sig runt 6 bar när den är fulltankad.

Tyvärr så finns inte Race-modellen att köpa längre, utan har ersatts av en Ferax 245 (också utgående?) som enligt nätet har samma specifikationer men instruktionsboken i lådan är annorlunda. De 2-3 andra mutterdragare i samma prisklass (runt 400:) jag köpt och testat (Clas Ohlson, BilTema, Master Craft) på min kompressor har varit bra mycket klenare, även om de på pappret har större vridmomen. I bästa fall klarar de med nöd och näppe lossa en halvhård bult när tanken är full (eller tankas om tills den lossar). Men när trycket faller till runt 4 bar så stannar de helt. Race:n däremot fortsätter dra även när tanken är tom...

Halva poängen med en mutterdragare är ju att lossa de där sega bultarna efter vintern. Så de funderingar jag går med är:
- Går det att få tag på en Race LDL-101K någonstans...? Kanske begagnad?
- Någon som testat andra mutterdragare i samma prisklass som klarar att lossa hjulbultar på 6 bar? Power Craft 54839? GeBe AT-5040? Ferax 245? Serva? (Lägger helst inte mer än 500:)
- Eller är det min (ärvda) kompressor som är för klen helt enkelt???
(- Någon som är intresserad av en praktiskt taget oanvänd mutterdragare i orginalkartong för 200:-...?)

/lillacamillas man
 
Först och främst, vad använder du för slang till dragaren? Använde du samma slang till Race-dragaren som till de dragarna du har problem med?
 
phl skrev:
Först och främst, vad använder du för slang till dragaren? Använde du samma slang till Race-dragaren som till de dragarna du har problem med?
Har använt BilTemas 8mm spiralslang till samtliga dragare, inkl Race:n.
 
För klen slang...
Köp grövre men inte för lång så kommer du få mer kraft!

Luna ska ta bort lera av sina märken och återgå till att kalla dom för just LUNA...
 
Kan ju tillägga att jag (LillaCamillas man som nu registrerat sig själv) fick tag i en Race LDL 101K begagnad.
Den fungerar kanon-bra med ovan nämnda slang och kompressor. Det är verkligen milsvid skillnad mot övriga jag provat.
 
Ehhh, läser du hela tråden fick han änna tag på en för... 5 år sedan :D
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
JerreEssberg skrev:
Ehhh, läser du hela tråden fick han änna tag på en för... 5 år sedan :D
Uppenbarligen någon som ville göra reklam för sin egna försäljning på tradera.
Har rensat.

Mvh

Stefan, Moderator
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.