10 396 läst · 17 svar
10k läst
17 svar
Billig motorsåg
Sida 1 av 2
Min gamla motorsåg (McCulloch) har pajat. Jag använder den några gånger per år för att såga lite ved i stugan. Vilken ska jag köpa nu i ersättning? Finns ju billiga kines-sågar för runt tusenlappen, duger inte de till lite lätt sågning eller är de skit? Någon som köpt och kan kommentera?
Jag köpte en Partner El-driven såg på Jula för 995:-
Med ny kedja på så sågar man upp en stor björkstam utan problem.
Skönt att inte andas in 2-takts olja.
Skönt att slippa slita i det förbannade snöret
Med ny kedja på så sågar man upp en stor björkstam utan problem.
Skönt att inte andas in 2-takts olja.
Skönt att slippa slita i det förbannade snöret
När det gäller så pass farliga arbetsredskap som en motorsåg, så är säkerhetsaspekterna högst upp på listan. Sedan värderar jag låg vikt som nummer två.
Jag köpte för drygt ett år sedan en Stihl MS170.
De brukar säljas på kampanjpris för strax under 2 000 kr.
Fungerar även för enklare vedhuggning/klengallring i skogen.
Jag köpte för drygt ett år sedan en Stihl MS170.
De brukar säljas på kampanjpris för strax under 2 000 kr.
Fungerar även för enklare vedhuggning/klengallring i skogen.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Klart att de är skit, men det är också en stihl, jonsered husqvarna för ca 2000kr.
Jag hade gått på tipset ovan i tråden, köpt en gammal klassisk slitvarg husqvarna 242 eller liknande.
Ska du promt köpa ny såg får du nog räkna med 5000+ om du ska kunna använda den vettigt.
Elsåg är helt klart ett alternativ till lågbudget bensinsåg.
Glöm inte att köpa huggarbyxor, de är bra till vilken såg du må använda.
Angående att tvåtaktsolja skulle lukta illa kan jag bara vidhålla motsatsen, den får adrenalinet att växa. och blir man adrenalinstinn kan man alltid tillfälligt tanka akrylat då doftar det barr igen :
Jag hade gått på tipset ovan i tråden, köpt en gammal klassisk slitvarg husqvarna 242 eller liknande.
Ska du promt köpa ny såg får du nog räkna med 5000+ om du ska kunna använda den vettigt.
Elsåg är helt klart ett alternativ till lågbudget bensinsåg.
Glöm inte att köpa huggarbyxor, de är bra till vilken såg du må använda.
Angående att tvåtaktsolja skulle lukta illa kan jag bara vidhålla motsatsen, den får adrenalinet att växa. och blir man adrenalinstinn kan man alltid tillfälligt tanka akrylat då doftar det barr igen :
Hej!
Har i sommar köpt en Husqvarna 340e som jag är mycket nöjd med. Eftersom motorsågar är "serious things" tyckte jag att en extra tusenlapp är väl spenderade pengar om man trivs med sågen. Gå till en seriös återförsäljare (Andresen) och be att få testa. Att köpa en maskin för en tusenlapp som man riskerar att såga fötterna av sig med kändes inte som ett alternativ. Kvaliteten på en tång eller skruvmejsel kan man kanske tumma på men inte en motorsåg. Dessutom fick jag ett grymt bra paketpris på sågen, sågbrallor, hanskar, hjälm med kåpor, filar, filmallar, sågolja + bensin.
Mvh/
Svenstorp
Har i sommar köpt en Husqvarna 340e som jag är mycket nöjd med. Eftersom motorsågar är "serious things" tyckte jag att en extra tusenlapp är väl spenderade pengar om man trivs med sågen. Gå till en seriös återförsäljare (Andresen) och be att få testa. Att köpa en maskin för en tusenlapp som man riskerar att såga fötterna av sig med kändes inte som ett alternativ. Kvaliteten på en tång eller skruvmejsel kan man kanske tumma på men inte en motorsåg. Dessutom fick jag ett grymt bra paketpris på sågen, sågbrallor, hanskar, hjälm med kåpor, filar, filmallar, sågolja + bensin.
Mvh/
Svenstorp
preics som med det mesta, du får vad du betalar för. En bra elsåg med välslipad kedja kan vara ett väldigt kompetent verktyg. Tänk på att lågprisvarianterna har vitala delar i plast vilket gör att livslängden förkortas väsentligt och det kan därför i längden bli en dyr historia.
Hur bra är elsågarna då? Har aldrig testat.
Jag köpte en Husqvarna 321 som numera används till allt. En plankvägg inomhus åkte ner, häcken glesades ur och 30m3 ved blev uppsågad. Klart användbar alltså, och stark som tusan. En parantes är att elkostnaden för att kapa 30m3 ved stannade på en femma..... hur mycket bensin får du för det?
Jag köpte en Husqvarna 321 som numera används till allt. En plankvägg inomhus åkte ner, häcken glesades ur och 30m3 ved blev uppsågad. Klart användbar alltså, och stark som tusan. En parantes är att elkostnaden för att kapa 30m3 ved stannade på en femma..... hur mycket bensin får du för det?
Min elsåg gjorde ett bra jobb i vintras när jag stod inomhus och kapade ur syllen
i vårat burspråk.
Då villa man inte ha någon 2-taktsrök direkt.
Tycker f.ö. att den har samma styrka för att kapa träd som en bensinare, om man bortser från att den är lite smäckig eftersom det mesta är av plast.
Men den kanske håller om man är lite varsam, jag springer inte i skogen och fäller träd
utan på sin höjd kapar jag upp stammar som jag får hemkörda till tomten.
Nackdelen med denna billiga Partner el-motorsåg (995 är att man inte kan justera flödet på kedjeoljan, tycker att den drar lite väl mkt. kedjeolja och att den dräller lite när den "vilar".
i vårat burspråk.
Då villa man inte ha någon 2-taktsrök direkt.
Tycker f.ö. att den har samma styrka för att kapa träd som en bensinare, om man bortser från att den är lite smäckig eftersom det mesta är av plast.
Men den kanske håller om man är lite varsam, jag springer inte i skogen och fäller träd
utan på sin höjd kapar jag upp stammar som jag får hemkörda till tomten.
Nackdelen med denna billiga Partner el-motorsåg (995 är att man inte kan justera flödet på kedjeoljan, tycker att den drar lite väl mkt. kedjeolja och att den dräller lite när den "vilar".