Jula har Qlima S3425 på rea just nu för 4999.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417101/

Jag har läst genom installationsmanualerna och det verkar vara ganska straight forward, det kvarstår dock några frågetecken,

1. Någon som köpt just denna och vet om allt ingår eller om det tillkommer ytterligare kostnader?
2. När det kommer till vakuumsugning av dessa, löser man det själv eller behöver man extra utrustning, och vad finner man isåfall det?
3. Jag skulle verkligen vilja installera pumpen själv, både ur ett kostnadsperspektiv och för att det är jäkligt intressant att lära sig och bredda sina kunskaper. Det är också därför jag tittar på en billig pump, om det skulle skita sig, så är det inte hela världen, utan man har förmodligen lärt sig något. Men jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att göra det själv? Är det någon bit man inte klarar själv?

Vänligen AJ

D09
Behövs nog en vaccumpump

Sen är nog gasen inte bra att få i sig

Det är helt klart det största och minsta problemet beroende på hur man ser på det. Tack för informationen

Pumpen har rör som är förfyllda eller vaccuumsugna det enda som behöver göras är att dra i handtaget på en snabbkoppling. Vilket du alltså inte får göra själv...

Frågan är snarast om pumpen räcker i styrka, 3720W är inte så mycket värme ode det ger den antagligen inte när det blivit kallt

A
Svårt att få fram om rören är förfyllda eller inte.
Om de är förfyllda så är det bara att skruva i hop dessa. Ingen vacumsugning krävs.
Det är ingen snabbkoppling på denna. Det är i såfall stora muttrar.

För fem år sedan köpte jag en begagnad luftvärmepump för 1000 kr och installerade själv. Jag fick låna rörkoningsverktyg och vakuumpump av en bekant. Det gick smidigt och den fungerar fortfarande. Det är inte speciellt svårt att installera den själv om du bara har tillgång till en vakuumpump.

Tack så hjärtligt för all hjälp, det verkar inte som denna modellen (S) har snabbkopplingar, dom andra jula modellerna (SC) ska ha snabbkopplingar som jag förstått det. Det blir nog en annan pump för huset, och kanske en liknande billigare julapump för garaget senare. Fortfarande sugen på att installera på egenhand.

Behöver nog något med mer effekt bostaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.