Hej hopp

Jag vet att diskussionen kring billiga/dyra verktyg har gått het i detta forum många gånger tidigare. Men om man nu ändå skulle vilja snåla lite lagom utan att vara dumsnål, finns det några vettiga kompromisser när det gäller kap/gersågar.
Clas Ohlson säljer en för knappa tusenlappen med teleskop, Fredells har ett märke som heter Serva som kostar ca 1500kr. Sen finns det JULA och RUSTA mm.
Finns det några erfarenheter av dessa, gärna utan att vi hamnar i den tidigare nämnda debatten ;)

/L

M
Har själv en Dewalt kapsåg som jag tycker fungerar perfekt! (jaaa, boschen fungerar säkert minst lika bra!) :)

Iallafall, till ämnet..

Det du skall fundera på när du skall köpa sågen är väl egentligen till vad du egentligen ska ha den till.. om du ska ha den till ren kapning utan precision så funkar nog mer eller mindre vilken så som helst. (ett år eller två iallafall)

Dvs, om du inte har några krav på precision vid listsågning eller dylikt så kan du köpa vilken modell som helst mer eller mindre.. annars får du helt enkelt öppna plånboken på vid gavel å slå till på en dewal/bosch.

observera att detta är min uppfattning.. räknar med att min dewalt skall hålla i 6-7 år utan att jag ska behöva bry mig om nån direkt service på den.. istället för att köpa en ny såg vartannat år eller något sådant så blir det helt klart billigare MED precision på köpet!

Var inställd på en "blå" Bosch och tog en resa till DUAB (bor nära) men kom därifrån med en Besttool 255DWL för 1200:-. Syftet med den är att kapa panel, foder, lister, mm, vid stugrenovering. Har nu kapat lite olika mtrl och den fungerar bra. Kan "fnasa" lite i bakkant men enligt en bekant som provkörde (finsnickare och med egen "blå") så gör även hans maskin det. Den har en fintandig klinga med 80 tänder.
Spånpåsen som följer med kan du se som ren rekvisita, har mera syftet att vara reklamflagga. Stabil i konstruktion. Lasern som finns monterad är nog rätt tänkt, men den slår snabbt igen med spån som kräver rengöring md jämna intervaller.
Se till att köpa en riktig sågbänk för det är halva resultatet att virket ligger plant och stabilt, en svajande list eller bräda på 2-3 meter där du försöker få en exakt vinkel på i ena änden, då har sågen liten betydelse.
Men visst fingrade jag på både Blåboschen och Metabo, men det kanske är så att stugan ska ha sin Besttool och huset en ....  :cool:
Som notering, det fanns även en Besttool 255AW som var och kändes mycket billigare, med mera plast och svaj i konstruktion så här skiljer det mycket även på billiga märken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.