8 640 läst · 31 svar
9k läst
31 svar
Billig eller dyr sticksåg+cirkelsåg
Sida 1 av 3
Jag skall köpa min första sticksåg samt cirkelsåg. Skall användas till att såga i 40mm ek.
Ska jag köpa billiga eller dyra verktyg? Jag lägger gärna pengarna men är det verkligen en skillnad? Jag har en AEG skruvdragare för 1800:- och den är väldigt mkt bättre än min gamla no name för 399:-. Verktyg är kul och jag lägger gärna pengarna men det måste vara motiverat! Jag vill dessutom helst ha en väska till.
Sticksåg alt jag kollat på;
Best tools 699.
Bosch med laser ca 800kr
Makita kampanj på k-rauta malmö 995:- (har form som en billig bosch, jag föredrar den där man kan lägga en hand på "knoppen" ovanför bladet.
AEG ST800 1800:-
Metabo 1995:-
Cirkelsåg:
Alpha tools 399:-
Bosch 1299:-
AEG 1995:-
Vad ska jag satsa på och varför?
Ska jag köpa billiga eller dyra verktyg? Jag lägger gärna pengarna men är det verkligen en skillnad? Jag har en AEG skruvdragare för 1800:- och den är väldigt mkt bättre än min gamla no name för 399:-. Verktyg är kul och jag lägger gärna pengarna men det måste vara motiverat! Jag vill dessutom helst ha en väska till.
Sticksåg alt jag kollat på;
Best tools 699.
Bosch med laser ca 800kr
Makita kampanj på k-rauta malmö 995:- (har form som en billig bosch, jag föredrar den där man kan lägga en hand på "knoppen" ovanför bladet.
AEG ST800 1800:-
Metabo 1995:-
Cirkelsåg:
Alpha tools 399:-
Bosch 1299:-
AEG 1995:-
Vad ska jag satsa på och varför?
Sticksågar är det bra skillnad mellan billiga och dyra.
Bosch GST135CE (limp-modell) brukar finnas för runt 2000:- den kommer i hantverkarväska (och DUAB säljer den ihop med 100st blad).
För 1995:- borde du kunna få en blå Bosch cirkelsåg också, dock har inte många av dom klyvkniv som diskuterats flitigt här på forumet.
Bosch GST135CE (limp-modell) brukar finnas för runt 2000:- den kommer i hantverkarväska (och DUAB säljer den ihop med 100st blad).
För 1995:- borde du kunna få en blå Bosch cirkelsåg också, dock har inte många av dom klyvkniv som diskuterats flitigt här på forumet.
Den erfarenhet jag har av att såga i ek är att det är hårt och sliter på sågbladen/-klingan. Om jag skulle ha samma val som du så skulle jag lägga lite mer pengar på bra maskin direkt, istället för att gå omvägen (som vi alla surt säkert vandrat minst en gång) med en billig och snabbt kroknande maskin, för att sedan behöva köpa den adekvata maskinen iallafall...
Om du planerar att pyssla lite hemma så är just stickis och cirkel något som är värt att lägga pengar på. När du skaffat bordssåg och kapger kommer cirkeln bli liggande, men tills dess så.....
Om du dessutom tycker det är kul med verktyg och gärna lägger några kronor är valet givet - skippa det billiga och köp bra saker. Blå bosch är en bra avvägning mellan pris och prestanda tycker jag.
Om du dessutom tycker det är kul med verktyg och gärna lägger några kronor är valet givet - skippa det billiga och köp bra saker. Blå bosch är en bra avvägning mellan pris och prestanda tycker jag.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1062 GST135CE 2295:- ink 100st blad (har varit både Boschblad och andra märken, så kolla vad som följer med om du väljer att beställa härifrån).
Kan rekommendera DeWalts sticksågar, enda verktyget jag har en kärleksrelation till. Den har gått många timmar och är fortfarande som ny.
Vad du än köper, köp inte en sådan med enhandsfattning (eller vad det heter) som de billiga brukar vara, utan köp en som ser ungefär ut som den i inlägget ovan. Mycket bättre kontroll med en sådan.
Vad du än köper, köp inte en sådan med enhandsfattning (eller vad det heter) som de billiga brukar vara, utan köp en som ser ungefär ut som den i inlägget ovan. Mycket bättre kontroll med en sådan.
Angående kontroll så är det nog en vanesak. Den största skillnaden (fördelen) med limpmodellen är som jag ser det att det enkelt går att såga från undersidan.Edvuld skrev:
Jag tycker det som är bäst är att man kan trycka/hålla ner/e sågen med ena handen, och styra med andra handen, det är svårt med de mindre modellerna med annat grepp. Å andra sidan har jag inte sågat med någon dyr/bra såg som inte varit av limpmodell.
Ibland, inte ofta alls, har man tur och upptäcker att det där billiga verktyget man köpte när inget annat fanns till hands faktiskt både fungerade och höll i massor av år. Men oftast, jag skulle säga 9 ggr av 10 har jag ångrat inköpen av billiga verktyg, oavsett om dom ska användas på bilen eller huset, det har gått så långt att jag idag hellre avstår om jag inte har råd att köpa tillräckligt bra grejer för fy-fan så många ggr man gjort både sej själv och arbetsstycket illa pga av att verktyget antingen gått sönder eller inte gick att använda så som behövdes.
Dom billiga fungerar ju oftast men har sämre balans och sämre funktion så köp så dyrt Du har råd med.
Dom billiga fungerar ju oftast men har sämre balans och sämre funktion så köp så dyrt Du har råd med.
Om du ska köra 40mm ek med sticksåg så måste du byta blad ofta om du vill ha någon precision. Blev själv förvånad över slitaget och då körde jag vanligt regelvirke(urjackningar mm med GST 135 T344 blad)
135:an är kanonbra förutom att jag stör mej på att den blir så varm i fronten. Körde inte många minuter innan den blev ordentligt varm(iofs 30 grader ute men ändå)
Angående cirkelsåg så köp en dyrare modell. Brorsan köpte en billig och det var en del man störde sig på på den maskinen
135:an är kanonbra förutom att jag stör mej på att den blir så varm i fronten. Körde inte många minuter innan den blev ordentligt varm(iofs 30 grader ute men ändå)
Angående cirkelsåg så köp en dyrare modell. Brorsan köpte en billig och det var en del man störde sig på på den maskinen
Redigerat:
På bosch USofAmerica site finns det inte ens någon såg utan extra handtag:
http://www.boschtools.com/Products/Tools/Pages/BoschProductCategory.aspx?catid=20
Iofs går väl iprincip denna såg att använda precis som en limpa, eftersom det är en limpsåg med extra handtag.
http://www.boschtools.com/Products/Tools/Pages/BoschProductCategory.aspx?catid=20
Iofs går väl iprincip denna såg att använda precis som en limpa, eftersom det är en limpsåg med extra handtag.
Väljer själv handtagsmodellen alla dagar i veckan (Bosch 135BCE)
Hastighetsregleringen i avtryckaren samt enkelheten i dom enkla snitten... upp med trästycket på bänken, håll sågen med högerhanden och trästycket trycker du fast med vänstern... såga.
När det gäller cirkelsåg
Hitachi 6BU2 kan du nu hita under 2k och är din nya såg.
Hastighetsregleringen i avtryckaren samt enkelheten i dom enkla snitten... upp med trästycket på bänken, håll sågen med högerhanden och trästycket trycker du fast med vänstern... såga.
När det gäller cirkelsåg
Hitachi 6BU2 kan du nu hita under 2k och är din nya såg.