11 750 läst · 10 svar
12k läst
10 svar
Billig bänkskiva
Har funderat på varför folk köper lägger stora pengar på tjocka massiva bänkskivor när man skulle kunna klara sig med en billig tunn skiva som avslutas med en tjock stav längst ut för syns skull. Jag antar att man skulle kunna halvera priset?
Är det någon som har provat en sådan lösning?
Per.
Är det någon som har provat en sådan lösning?
Per.
i tvätt stuga, garage, föråd mm i mitt hus är det bara spikat en berd "snygg" list längst ut på spånskivor mm.
Så vill man köra den lösningen är ju det inga problem som sagt
"problemet" är väl bara att det blir lite mer jobb och så ser hyllor o bänkar ut att klara mer belastning än de gör.
Så vill man köra den lösningen är ju det inga problem som sagt
"problemet" är väl bara att det blir lite mer jobb och så ser hyllor o bänkar ut att klara mer belastning än de gör.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Hej!
En kollegas fru bestämde att de skulle ha valnöt i skivan och den skulle vara 60 x 900 x 3500 i ett stycke. Först tänkte han "fuska" men sen fick han tag på materialet och passade på att införskaffa ett gäng plano-pressar för jobbet. Men tung blev den.
En kollegas fru bestämde att de skulle ha valnöt i skivan och den skulle vara 60 x 900 x 3500 i ett stycke. Först tänkte han "fuska" men sen fick han tag på materialet och passade på att införskaffa ett gäng plano-pressar för jobbet. Men tung blev den.
Har "fuskat" ihop en tillfällig bänkskiva till en köksö genom att limma tre hyllplan i ek från Cheapy på MDF samt kanta dem med eklist. Ser helt OK ut och slutpriset blev ca 1 200 kr istället för ca 3 000 kr om vi satsat på en skiva från IKEA...
Så visst kan man ducka för "onödiga" kostnader.
MVH
Ronnie
Så visst kan man ducka för "onödiga" kostnader.
MVH
Ronnie
En 40mm 3,6m lång ekskiva kostar inte mer än strax över 2000kr på rätt ställe. IKEA tar väl 1400kr/m för motsvarande tror jag, så jämför man med dom så finns det mycket pengar att spara på att "fuska" men vet vart det är billigt så klarar man sig undan bra ändå.
mattiaswahlberg: får sno tråden lite -mellan tummen o pekfingret, hur mkt sparade de på att limma stavar själv till skiva gentemot köpa färgig?? Sambon råkar ju vara möbelsnickare :-D men jobbar inte med det... men om jag kan övertyga om den fantastiska (förhoppningsvis) prisskillnaden så kan jag ju få mina feta valnötsskivor i köket som jag vill ha !!!
Det är väldigt mycket billigare att göra sina egna skivor om man har tillgång till maskiner. Dessutom kan du få en helt annan kvalitet i skivorna då du kan vända materialet rätt och få det stående samt mönsterpassa och spegla virket för en mer harmonisk skiva, och du slipper stavar som är skarvade på längden.
Själv tycker jag absolut inte att det är fusk att göra en tunnare skiva med en tjockare list i framkant om man nu vill ha dagens överdimensionerade och klumpiga skivor. Tvärtom tycker jag att en duktig snickare skall visa hänsyn till materialet och inte slösa i onödan, finns ingen som helst anledning att göra 60 mm tjocka skivor, känns mest som man försöker skryta och visa att man har råd. Dessutom kommer den mesta valnöten från usa så den skall ju fraktas en bit också.
Angående att göra skivan själv kostar ovanstående skiva 60x900x3500 dvs. 0.189m3 virke runt 5700 kr om valnöten kostar 30000kr/m3. Jag vet inte exakt vad den kostar i dagsläget men det borde inte vara dyrare. Räkna sen till spill så kanske materialet slutar på runt 7 tusen kronor. Vad en sådan skiva kostar att köpa har jag ingen aning om. Däremot får du ju en helt annan kvalitet där varje stav är fullängd och kanske 10-20 cm bred.
Gör du skivan hälften så tjock kommer den fortfarande hålla för att dansa på och bara kosta hälften!
Själv tycker jag absolut inte att det är fusk att göra en tunnare skiva med en tjockare list i framkant om man nu vill ha dagens överdimensionerade och klumpiga skivor. Tvärtom tycker jag att en duktig snickare skall visa hänsyn till materialet och inte slösa i onödan, finns ingen som helst anledning att göra 60 mm tjocka skivor, känns mest som man försöker skryta och visa att man har råd. Dessutom kommer den mesta valnöten från usa så den skall ju fraktas en bit också.
Angående att göra skivan själv kostar ovanstående skiva 60x900x3500 dvs. 0.189m3 virke runt 5700 kr om valnöten kostar 30000kr/m3. Jag vet inte exakt vad den kostar i dagsläget men det borde inte vara dyrare. Räkna sen till spill så kanske materialet slutar på runt 7 tusen kronor. Vad en sådan skiva kostar att köpa har jag ingen aning om. Däremot får du ju en helt annan kvalitet där varje stav är fullängd och kanske 10-20 cm bred.
Gör du skivan hälften så tjock kommer den fortfarande hålla för att dansa på och bara kosta hälften!
Nu blir man ju riktigt sugen på att börja limma bänkskivor. Har köpt några plano-knektar och en elhyvel. Tror man kan komma rätt långt med handverktyg och lite uthållighet med sandpapper. Första försöken med knektarna verkar lovande. Tror att jag sparar in kostnaden för handverktygen rätt snabbt. Och intrycket av en mönsterpassad helstavskiva är ju helt underbart.
Lycka till med skivorna, är det en handelhuvel eller en rikthyvel då köpt? Det är klart att det går att göra skivorna helt för hand också, och du kommer att vara en jäkel på att hyvla efteråt
Ett alternativ är ju att ta med bitarna till ett mindre snickeri och be dem rikt- och planhyvla dem, är ju gjort på under tio minuter så det borde inte vara så dyrt om du hittar en trevlig snickare. Då har du alla sidor fixade och klara och perfekta ytor att limma. När du limmat skivan med plano-knektarna är det inte mycket sandpappring kvar. Alternativet är ju att limma med några kex för att styra bättre och få dem ytterligare plana, speciellt utan plano-knektar.
Angående att spara in pengarna för handverktygen så dyker det ofta upp nya små projekt när de kommer väl till pass... och bra handverktyg är ju allt bra att ha!
Ett alternativ är ju att ta med bitarna till ett mindre snickeri och be dem rikt- och planhyvla dem, är ju gjort på under tio minuter så det borde inte vara så dyrt om du hittar en trevlig snickare. Då har du alla sidor fixade och klara och perfekta ytor att limma. När du limmat skivan med plano-knektarna är det inte mycket sandpappring kvar. Alternativet är ju att limma med några kex för att styra bättre och få dem ytterligare plana, speciellt utan plano-knektar.
Angående att spara in pengarna för handverktygen så dyker det ofta upp nya små projekt när de kommer väl till pass... och bra handverktyg är ju allt bra att ha!
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Fick ett svar nu under semesterperioden:Fnashack skrev:mattiaswahlberg: får sno tråden lite -mellan tummen o pekfingret, hur mkt sparade de på att limma stavar själv till skiva gentemot köpa färgig?? Sambon råkar ju vara möbelsnickare :-D men jobbar inte med det... men om jag kan övertyga om den fantastiska (förhoppningsvis) prisskillnaden så kan jag ju få mina feta valnötsskivor i köket som jag vill ha !!!
"Sparade ganska mycket men det var en stor bänkskiva i Valnöt. Den var (är) 60 mm tjock, ca 4.2 meter lång och 90 cm djup. Jag mins inte offererat pris från köksleverantören men det var i storleksordningen 25-30.000. Materialet kostade ca 6,7,8.000 (plus planopressar, men de har jag verkligen använt till mycket annat!)"