Funderar på att byta ett gammalt enkelt vägguttag i ett litet förrådsutrymme under trappan till ett snyggare och dubbelt uttag i samband med uppfräschning av utrymmet. Tittade i kopplingsdosan ovanför uttaget och hur uttaget är inkopplat och noterade att jordkabeln (röd) är avklippt och istället är biledaren kopplad på jorden.
1. Får det vara så? (Antar nej om det skulle göras idag)
2. Hur kopplar jag in ett nytt uttag på bästa sätt? Kan jag bara strunta i biledaren och sätta upp ett ojordat uttag? Har endast jordade uttag i kök och badrum som det är idag.

Övriga kablar ut från dosan går till en lampknapp respektive själva lampan, om det hjälper något i att förklara bilden.

• Eluttag med avklippt röd jordkabel och svart biledare inkopplad felaktigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du beskriva vart kablarna vi ser på bild tar vägen, vilken är inkommande matning och vilka går till lyse och strömställare och vilken går till uttaget?

Vet du att röd är skyddsjord, eller tror du? Vet du att röd är inkopplad som skyddsjord i matande ände?

I äldre kablar som t.ex EKKL var det tillåtet att använda biledaren som skyddsjord, kanske även om arean skulle vara tveksam(?). Röd kan ha använts till något annat, t.ex tändtråd.

Idag finns inga installationskablar där biledaren får användas för att förmedla skyddsjord, utan bara för at skyddsjorda kabelmanteln i sig. Så det är givetvis bra om du ser över möjligheten att ordna en ordentlig skyddsjordsledare här. Men om du kan använda den röda vet jag ju inte. Det måste kontrolleras i bägge ändar och dokumenteras på gruppförteckningen.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
I bilden ovan är inkommande matning ovanifrån. Lyse nere till vänster, uttag i mitten och strömställare till höger.

Matningen kommer från en ytterligare dosa som syns på den här bilden. I den är det inkommande matning från elcentral nere till vänster och utgående till dosan i mitt första inlägg upptill. Övriga två ut (nere mitten och höger) är till eluttag på övervåningen respektive utomhusbelysning.

Min främsta fundering är alltså om jag vid byte till nytt uttag bör sätta upp ett ojordat istället för att koppla in biledaren till jord som det är kopplat i nuvarande uttag, eller om det är lämpligt att koppla identiskt som i befintligt uttag?

• Elektrisk anslutningsdosa med kablar för matning, uttag, och belysning som diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har vi en indikation på att röd från matningens sida är skyddsledare i dosa 1, där den skarvas vidare till dosa 2.

Kabeln mellan dosa 2 och det uttag du vill byta saknar en separat skyddsledare. Jag ser bara en svart och en blå/grå ledare. Om uttaget ska skyddsjordas bör den kabeln bytas.

Men försök titta närmare på den först vad den heter, EKKL? Jag tycker arean på biledaren är grövre än in matande kabel. Kanske kan biledaren anses hålla minst 1.5 mm² och duga som skyddsledare, om kabel och biledare är i gott skick, speciellt om en JFB skyddar anläggningen. Då kan biledaren i så fall flyttas till en mantelplint och kopplas samman med röd skyddsledaren från matningen.

Om förrådsutrymmet kan räknas som ett torrt bostadsrum som är helt isolerat från jord så kan man alternativt montera ett ojordat vägguttag. Men det är en nödlösning som inte klockrent är godkänd. Då får det inte finnas andra uttag som är skyddsjordade, eller några ledande delar som har kontakt med moder jord eller skyddsjord.

Kabeln till belysningen har en röd skyddsledare, så den kan du koppla ihop med den röda i matningskabeln till dosa 2, efter att du kontrollerat hur det ser ut vid lampan. Det ska finnas skyddsjord framdragen, men beroende på vilket uttag du väljer ska den kanske inte kopplas in. Allting ska antingen vara skyddsjordat eller ojordat. Till strömbrytaren behöver du inte krångla med en skyddsledare.

Man kan även diskutera ifall biledare och skyddsledare ska kopplas samman i varje dosa. Det dyker säkert upp en sådan kommentar, en fråga som det råder oenighet kring och lätt kan rendera 200 inlägg i tråden. Jag rekommenderar att du låter det vara i detta fall.

Slutligen, jag skrev i början att vi endast har en indikation på att röd är skyddsledare. Detta måste givetvis kontrolleras både visuellt och genom ohmmätning av skyddsledaren mot PE i centralen. Du måste ha koll på hela ledningen ända fram till elcentralen. Om du inte redan har det måste det kontrolleras.

• Gilla
cesp
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då har vi en indikation på att röd från matningens sida är skyddsledare i dosa 1, där den skarvas vidare till dosa 2.

Kabeln mellan dosa 2 och det uttag du vill byta saknar en separat skyddsledare. Jag ser bara en svart och en blå/grå ledare. Om uttaget ska skyddsjordas bör den kabeln bytas.

Men försök titta närmare på den först vad den heter, EKKL? Jag tycker arean på biledaren är grövre än in matande kabel. Kanske kan biledaren anses hålla minst 1.5 mm² och duga som skyddsledare, om kabel och biledare är i gott skick, speciellt om en JFB skyddar anläggningen. Då kan biledaren i så fall flyttas till en mantelplint och kopplas samman med röd skyddsledaren från matningen.

Om förrådsutrymmet kan räknas som ett torrt bostadsrum som är helt isolerat från jord så kan man alternativt montera ett ojordat vägguttag. Men det är en nödlösning som inte klockrent är godkänd. Då får det inte finnas andra uttag som är skyddsjordade, eller några ledande delar som har kontakt med moder jord eller skyddsjord.

Kabeln till belysningen har en röd skyddsledare, så den kan du koppla ihop med den röda i matningskabeln till dosa 2, efter att du kontrollerat hur det ser ut vid lampan. Det ska finnas skyddsjord framdragen, men beroende på vilket uttag du väljer ska den kanske inte kopplas in. Allting ska antingen vara skyddsjordat eller ojordat. Till strömbrytaren behöver du inte krångla med en skyddsledare.

Man kan även diskutera ifall biledare och skyddsledare ska kopplas samman i varje dosa. Det dyker säkert upp en sådan kommentar, en fråga som det råder oenighet kring och lätt kan rendera 200 inlägg i tråden. Jag rekommenderar att du låter det vara i detta fall.

Slutligen, jag skrev i början att vi endast har en indikation på att röd är skyddsledare. Detta måste givetvis kontrolleras både visuellt och genom ohmmätning av skyddsledaren mot PE i centralen. Du måste ha koll på hela ledningen ända fram till elcentralen. Om du inte redan har det måste det kontrolleras.
Tack för dina utförliga svar!
Jag hittar ingen märkning på kabeln så kan inte säga om den heter EKKL eller något annat. Även den kabeln mellan dosa 2 och uttaget har en röd ledare, men den är avklippt både i dosan och vid uttaget så den syns inte på bilden. Istället är biledaren inkopplad på skyddsjorden i uttaget och kopplad i dosan som det syns på bilden.

Slutsatsen blir väl att en elektriker får titta även på detta i samband med att lite andra småjobb ska fixas. Men av nyfikenhet skulle jag vilja förstå, om du eller någon annan vet, vad nuvarande koppling då innebär för det uttag som sitter där nu? Alltså med nämnda biledare inkopplad på skyddsjorden i uttaget trots att den inte är ihopkopplad med den röda skyddsledaren från matningen?

Det innebär att du har en tveksam skyddsjordning av detta uttag. Vid en kortslutning kanske säkringen inte löser tillräckligt snabbt, vilket kan vara en personfara. Men jag tror inte det är någon fara. Biledaren och kabelmantel fyller säkert sin funktion till fullo. Om du dessutom har en JFB som skyddar uttaget så är det lugnt. Ingenting som brådskande behöver åtgärdas.

• Gilla
cesp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.