Kopplingen på bilden går till ett element som jag ska ta bort.
Vattenburen fjärrvärme i bostadsrättslägenhet.

rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören kommer ut från väggen till vänster och fortsätter till elementet till höger.

Jag vill koppla loss rören i gängorna, ta bort elementet och sätta dit några slags lock på rören istället.

Var tar jag loss?
Vad ska jag sätta på?

Tack!
 
Jag skulle tro att mittendelen är en rörskarv med yttrgänga på båda sidor (se bild nedan).

719510_1331719493_g.jpg

Det spelar väl egentligen ingen roll vart du kopplar bort. Antingen pluggar du direkt i klämkopplingen från vänster, eller så pluggar du den högra änden av skarvkopplingen. MEN Jag hade nog pluggat klämkopplingen direkt..

Har du kollat så du inte bryter någon slinga när du pluggar? Rören går bara till just den radiatorn?
 
Redigerat:
S
och först och främst. är du sist, mellan eller först i systemet?
och vet du vart du stänger av systemet?
 
Tack.
Men som vanligt när det gäller något jag inte kan... svaren väcker bara fler frågor...

Slinga:
Rören går in och ut i elementet. Inget annat element är ihopkopplat.

Systemet:
Jag kanske är "först i systemet"?
Avstängningen sitter i ett förråd vägg i vägg.

Plugga:
Med "Ändpluggar"?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Andplugg-2000023426/

Eller:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Andplugg-2000017912/

Eller "proppar"?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R.../Propp-for-klamringskoppling-2-st-2000033386/

Hur väljer jag rätt storlek?
 
Du skall använda en ändplugg (helst med gummitätning i) med yttre gänga i rätt dimension.

Ang slingan. Har du någon "T" koppling mellan där du tänker plugga och pannan/centralen, som går till andra radiatorer? Isf är det där du skall plugga. Går dessa rör endast mellan pannan och radiatorn så hade jag pluggat i pannan. Bara onödig risk att ha trycksatta rör som inte fyller någon funktion..
 
Redigerat:
Jag skulle kollat med ordförande i föreningen om dom kräver att en rörfirma gör detta...inte kul om det läcker när du är bortrest eller liknade om du gjort det själv...
 
"Ändplugg med gummitätning och utvändig gänga":
Alltså, jag behåller klämkopplingen (grön pil på bilden) och monterar på en sån här:
ändplugg.jpg
Korrekt uppfattat?

Eventuell T-koppling:
Rören på min bild kommer ut ur väggen och går direkt till elementet.
Men vad som finns inne i väggen (T-kopplingar tex. ) vet jag ju inte. :x

Inne i förrådet finns massor av rör...
rörigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... och jag tänker inte vara där och röra till det. :cool:

Ang. slinga:
Menar ni att jag behöver koppla ihop rören med varandra så att vattnet "cirkulerar" på något sätt? Men elementet är ju stängt med termostaten och kallt och båda rören (på bilden) är kalla så då är där väl ändå ingen cirkulation?


Ang. rörfirma:
Om jag vet vad jag ska sätta dit gör jag det säkert lika bra som en rörfirma. Ser ut som ett jobb för en skiftnyckel. :)Det är ju också utanpåliggande rör så om det läcker syns det. Och det är i badrum så det ligger plastmatta på golvet.
 
Redigerat:
Ja, en sån är det jag menar på.
 
S
jag skulle alla gånger ta en rörfirma.
är ett antal liter vatten som kommer att komma om du gör fel på något sätt.
 
Krilleman
Börja alltid med att prata med styrelsen innan ingrepp sker på värmesystemet!

Hur många radiatorer/lägenheter är kopplade på denna matningen enligt bild? Finns det lägenheter ovan dig på samma avstängning? Svaren ger en hint om hur mycket som måste tappas ur & luftas. Bäst är ju om man kan stänga alla andra termostatventiler så vattnet "Hänger kvar" i resterande radiatoror.

Det är dom två understa ventilerna (grön spak + rött vred) på bild du ska bryta. Kontrollera vilka siffror det röda vredet är ställt på. Tex 2,3. Det ska stå något med VS på dom vita brickorna.

Och man sätter alltid ballofixer när man har möjlighet på värmen. Då slipper du ju bekymret med avtappning och luftning en gång till. Glöm inte stödhylsor då du verkar ha radisol/prisol. Skrapa bort lite färg och kontrollera vilken metall det är i röret.

Montera en ballofix i taget så inte båda röret är öppna samtidigt. Då får värmesystemet ett ställe att suga in luft på, vilket medför mer urtappning + luftning.

I_466_newsLineImage_21570.jpg
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Jaha... Då gick jag bet på detta...

Trodde det var enkelt att plugga element efter att ha läst några trådar om att ta bort radiatorer. Men jag får trösta mig med att det finns mycket annat jag kan. :)

Tack för era svar och er tid!
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
S
det är svårare i lägenheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.