3 624 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
[Bilder] Vad är det för konstruktion på detta innertak?
Hej,
Jag har ett källartak som jag skulle vilja dra el i men först måste jag reda ut om det bara är till att dra ner plattorna eller om det ligger isolering ovan på dem. Det lär ju bli ganska omständigt att trycka upp isolering underifrån misstänker jag.
Jag har försökt bräcka ner en platta men det verkar som om de är limmade å plats!? Masonitskivan(eller vad det nu är) böjer sig bara och färgen bubblar sig.
Jag kan inte se några spik i plattorna och de sitter ganska ojämt på sina ställen. Man kan även se på några av bilderna att taket i vardagsrums delen i källaren(som är omgjord) har runt samma höjd som taket i detta rummet. Man kan även se att fönsterkuberna som ska bytas ut mot fönster är ända uppe vid taket vilket gör det svårt att bara regla ner taket.
Huset är byggt 71 och är en plans med inredd källare. Det är egentligen ett trähus med tegelfasad.
Såhär ser det ut :
Album för närbilder : http://imgur.com/a/uDtpr
Vad tror ni om detta? Måste jag ha sönder en platta för att reda ut om jag kan byta ut detta taket mot jämn gips? Visar det sig att isoleringen vilar på dessa plattor så tror jag att det blir för mycket jobb(iallafall för mig själv) att byta ut hela innertaket.
Jag har ett källartak som jag skulle vilja dra el i men först måste jag reda ut om det bara är till att dra ner plattorna eller om det ligger isolering ovan på dem. Det lär ju bli ganska omständigt att trycka upp isolering underifrån misstänker jag.
Jag har försökt bräcka ner en platta men det verkar som om de är limmade å plats!? Masonitskivan(eller vad det nu är) böjer sig bara och färgen bubblar sig.
Jag kan inte se några spik i plattorna och de sitter ganska ojämt på sina ställen. Man kan även se på några av bilderna att taket i vardagsrums delen i källaren(som är omgjord) har runt samma höjd som taket i detta rummet. Man kan även se att fönsterkuberna som ska bytas ut mot fönster är ända uppe vid taket vilket gör det svårt att bara regla ner taket.
Huset är byggt 71 och är en plans med inredd källare. Det är egentligen ett trähus med tegelfasad.
Såhär ser det ut :
Album för närbilder : http://imgur.com/a/uDtpr
Vad tror ni om detta? Måste jag ha sönder en platta för att reda ut om jag kan byta ut detta taket mot jämn gips? Visar det sig att isoleringen vilar på dessa plattor så tror jag att det blir för mycket jobb(iallafall för mig själv) att byta ut hela innertaket.
Tycker det ser ut som tretex o den kommer gå sönder om du försöker ta ner det tror jag.
Jag hade nog gipsat över bef skivorna när du är färdig.
Jag hade nog gipsat över bef skivorna när du är färdig.
O ja det är troligt att det finns isolering ovanför skivorna men inte speciellt mycket. Skulle gissa på Max tjocklek 70mm
Kan du inte borra hål m hålslår o fiska igenom det du vill lägga in i taket. Så skulle jag gjort.
Kan du inte borra hål m hålslår o fiska igenom det du vill lägga in i taket. Så skulle jag gjort.
Ja det ser det ju ut att kunna vara, men hur kan de ha fäst det med tanke på att det inte går att dra ner så lätt? Gipsar jag över det så får jag 2 problem 1. Fönsterna går redan ända upp till taket och lite till som det är nu, 2. Jag måst troligen lägga någon typ av reglar mellan efter som skivorna sitter ganska ojämt vilket gör att jag bygger på ännu mer mot fönsterna.
Nu ska vi förvisso byta fönster men tanken är att de ska hamna i samma nivå som övriga fönster på källarnivån(d.v.s använda samma hål). De nya fönsterna kommer dock ha karm och vara öppningsbara så visst kan det finnas lite marginal.
Om det finns isolering och man drar ner det, går det att få upp igen utan att hyra stora maskiner? D.v.s orkar en vanlig gipsbärare att hålla en gipsskiva med isolering på plats utan att knäckas?
Annars låter det ju smidigt med att bara borra lite större hål och och där för att dra elslangarna.
Nu ska vi förvisso byta fönster men tanken är att de ska hamna i samma nivå som övriga fönster på källarnivån(d.v.s använda samma hål). De nya fönsterna kommer dock ha karm och vara öppningsbara så visst kan det finnas lite marginal.
Om det finns isolering och man drar ner det, går det att få upp igen utan att hyra stora maskiner? D.v.s orkar en vanlig gipsbärare att hålla en gipsskiva med isolering på plats utan att knäckas?
Annars låter det ju smidigt med att bara borra lite större hål och och där för att dra elslangarna.
Ja precis, träbjälklag är det. Jag kan inte se några klara spik men självklart kan de vara spikade ändå, kanske är spiken inskjutna en bit in i plattorna eller så har man använt små huvuden och sen målat över. Och ja det går reglar ovanför dessa plattor, troligen det du kallar glespaneler. Knackar man på plattorna kan man komma fram till att de sitter med kanske halv meters mellanrum eller liknande.
Mäter jag från golv till tak så är det ca 2.19 i både den tidigare omgjorda "gillestugan" och i detta rummet som jag jobbar med nu. Skillnaden är att i "gillestugan" så sitter det ett klart finare tak men ändå ser det inte ut som att man taget nämnvärt på fönsterna i överkanten(det är öppningsbara källarfönster där).
Så frågan är då, om man river ner dessa plattor och vill sätta upp gips, går det att trycka upp isolering igen eller är det ett stort och omfattande jobb?
Jag hade gärna satt gips direkt på dessa plattor men problemet är som sagt att fönsterhöjden redan går ända upp och att plattorna som sitter där idag sitter ganska ojämnt.
Mäter jag från golv till tak så är det ca 2.19 i både den tidigare omgjorda "gillestugan" och i detta rummet som jag jobbar med nu. Skillnaden är att i "gillestugan" så sitter det ett klart finare tak men ändå ser det inte ut som att man taget nämnvärt på fönsterna i överkanten(det är öppningsbara källarfönster där).
Så frågan är då, om man river ner dessa plattor och vill sätta upp gips, går det att trycka upp isolering igen eller är det ett stort och omfattande jobb?
Jag hade gärna satt gips direkt på dessa plattor men problemet är som sagt att fönsterhöjden redan går ända upp och att plattorna som sitter där idag sitter ganska ojämnt.
Ja, det var också min uppfattning men sen är det stora parti där det inte syns något alls. Tar jag en skruvmejsel och trycker på dessa ställen där det verkar finnas spikskallar så finns det inget där.mlkjhr skrev:
Ja, då lär jag få reda på vad som finns där men jag tänkte om det fanns någon standard på detta så att man visste om det låg isolering ovanpå. Vad jag förstår så kommer det ligga isolering på dessa plattor och att få upp nya plattor sen med isolering på låter som ett tungt jobb?MathiasS skrev:
Isoleringen är inte något problem. Den ligger som sagt vanligen i bjälklaget och hålls på plats av glesen. Du spikar dit ett par brädor glespanel, trär upp en isoleringsskiva, spikar ett par brädor till, ny skiva osv. Det är inte särskilt tungt alls. Då är det mycket värre att få upp gipsskivorna, där bör du antingen ha två kompisar eller en skivlyft. Gör det ordentligt när du ändå gör det! Då kan du fixa dina fula elkablar samtidigt
Produkter som diskuteras: "skivlyft"
Skivlyft KM08300 Kongamek
För uppsättning av skivmaterial i tak
8 909 kr inkl moms
Läs mer
Låter som en idé, men behöver jag verkligen sätta dit glespanel? Det lär ju bygga på höjden ytterligare någon cm? Hur är dett gjort från början? Har man lagt dit isoleringen uppifrån vid byggnationen?tommib skrev:Isoleringen är inte något problem. Den ligger som sagt vanligen i bjälklaget och hålls på plats av glesen. Du spikar dit ett par brädor glespanel, trär upp en isoleringsskiva, spikar ett par brädor till, ny skiva osv. Det är inte särskilt tungt alls. Då är det mycket värre att få upp gipsskivorna, där bör du antingen ha två kompisar eller en skivlyft. Gör det ordentligt när du ändå gör det! Då kan du fixa dina fula elkablar samtidigt
Man sätter vanligen glespanel för att ha något att fästa skivorna i. Bjälklaget har sällan rätt cc-mått för att montera skivor. Som bonus blir det lättare att få dit isoleringen. Svårt att veta vilken väg man la dit isoleringen men det är i vilket fall inte särskilt svårt att göra det nerifrån.
När du ska bända ner skivorna är det också bra att vara två. Då kan man bearbeta varje skiva från två håll samtidigt med varsin kofot. Bänd försiktigt och försök att få så stor yta med varje gång så att du inte bara bänder sönder skivan till flis. Det är lite svårt att förklara men man lär sig tekniken efter ett tag.
När du ska bända ner skivorna är det också bra att vara två. Då kan man bearbeta varje skiva från två håll samtidigt med varsin kofot. Bänd försiktigt och försök att få så stor yta med varje gång så att du inte bara bänder sönder skivan till flis. Det är lite svårt att förklara men man lär sig tekniken efter ett tag.
Jag skulle säga att det normala är att det är råspont spikat i bjälklaget och isolering ovanpå detta. Dessa plattor är spikade i råsponten.snowjim skrev:
OM du mot förmodan skulle behöva fylla ny isolering (kan inte riktigt se hur du hamnar i det läget dock) så petar man ju upp isolering i bjälklaget och den sitter kvar av sig själv, sedan spikar du glespanel och sedan upp med gips mha skivlyft).
okay, så troligen behöver jag inte fundera på isoleringen utan jag behöver bara dra ner takplattorna, sätta upp glespanel, sätta dit sågade gipsplattor, spackla och slutligen måla? Det låter som ett jobb jag själv skulle kunna göra.
Sen får jag ta dit elektrikerna när taket är rivet så de drar all el då innan jag sätter dit glespanel.
Om det är så att isoleringen dimper ner när jag tar bort plattorna, kan man återanvända dessa eller blir det till att köpa nytt?
Hur mycket tror vi att taket kan byggas på om man gör på detta vis? Jag antar att glessponten tar några cm och gipsen är troligen tjockare än vad de plattor som sitter där nu är. Tänker bara så att inte fönsterna blir överlappade.
Såhär ser ett fönster ut i det redan vidgjorda rummet :
http://i.imgur.com/Nw652iD.jpg
Man kan se att taket bygger på lite på fönsterkarmen i övrekant, jag hoppas att jag inte ska behöva bygga på mycket mer i det rummet jag jobbar just nu med.
Sen får jag ta dit elektrikerna när taket är rivet så de drar all el då innan jag sätter dit glespanel.
Om det är så att isoleringen dimper ner när jag tar bort plattorna, kan man återanvända dessa eller blir det till att köpa nytt?
Hur mycket tror vi att taket kan byggas på om man gör på detta vis? Jag antar att glessponten tar några cm och gipsen är troligen tjockare än vad de plattor som sitter där nu är. Tänker bara så att inte fönsterna blir överlappade.
Såhär ser ett fönster ut i det redan vidgjorda rummet :
http://i.imgur.com/Nw652iD.jpg
Man kan se att taket bygger på lite på fönsterkarmen i övrekant, jag hoppas att jag inte ska behöva bygga på mycket mer i det rummet jag jobbar just nu med.