Hej,
Vore innerligen tacksam om någon kunde hjälpa till att tyda vad det här kan vara för något.
Har känt en lite sötaktig men irriterande lukt i huset ett tag. Lukten möter en när man kommer in från en sidoingång där man går ner till inredd källare eller så går man några trappsteg upp och då till köket där det också kan kännas lukt. Trott att lukten kommer från avloppen i källaren men
började leta idag och hittade saker i källaren. Under golvet, vid sidoingången dvs `plattan` man står på när man kommer in i huset, så är det nere i källaren ett uttrymme som är öppet ca 1 m in och lågt - ca 110 högt. Väggarna är klädda med kakel men uppe i `taket` ser man brädor dvs på det som är golvet när man stiger in i huset.
I utrymmet i öppningen i källaren är väggarna klädda med kakel. I en springa mellan kaklet och brädorna i utrymmets tak hittade jag detta vita ludd. (bild 1, ps det vita på undersidan är mönstrad kakel) Bakom luddet ser det ut att vara något material i brunt, nästan som tegel, hårt när jag knackar på det. På det är det någonslags svartaktigt typ mögel? eller ja, materia. I andra små springor att det är också lite av det vita luddet. Det enda jag kan tänka på är att det kan ha kommit in, runnit in? vatten från springan mellan ytterdörren och kantlisten där det var trasigt förut men där jag gjöt en list i somras. På den gamla plastmattan på golvet (bild 3) vid dörren har det plötsligt dykt upp ganska hårt kletiga små prickar, ungefär i fingertopp storlek.
Vad kan detta vara och hur kan det åtgärdas? Måste jag riva upp där nere i källaren? Vad finns eller snarare hur är konstruktionen där under golvet (som man står på när man kommer in)? Trappan ner från ingången är i betong och trappan upp till köket är i trä. Huset är byggt i 47 och byggt i siporex. Har en avfuktare i källaren nu. Tacksam för svar!!!

bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.jpg

Hej!
Den första bilden är utan tvekan mögel. Tycker det ser ut som på bilden i denna länk med det vita på ytan -
http://www.lfs-web.se/mogel-trichoderma.htm
Hur ser det ut ovanför de där små klibbiga "topparna"? Något som kan ha droppat?

Hej och tusen tack för ditt svar! Ja, det skulle kunna vara det som syns i bilden på sidan du länkade. Där de klibbiga topparna finns finns inget som har droppat från taket eller något annat. Jag var borta från huset ca 1,5 vecka och det var städad och fint på golvet.
Nu undrar jag hur jag får bort möglet där det finns? Måste allt rivas?

Är ytterst tveksam till vad "dropparna" är, men jag hade ringt försäkringsbolaget. Plastmattan sätter griller i huvudet på mig, men annars är hussvamp det som kommer upp i tankarna. De älskar fuktiga miljöer, men växer - så vitt jag förstått - enbart på organiskt material. De är dock klibbiga i början..
Vad gäller påväxten är det bara att börja riva..... Bort med allt organiskt som "skiten" kan växa på..

Det vita luddet på bild 1 kan vara vitt mögel, men det kan också vara saltutfällningar från fuktig betong. Personligen tror jag mer på saltutfällningar. Om du tar loss en näve av luddet och stoppar ner det i ett glas vatten och det löser sig så är det saltutfällningar.

Det är en källaryttervägg om jag förstått rätt? Under dörren där det sannolikt har kunnat rinna in/ner vatten mot muren (utsida, ovanpå och/el insida)? Så bortsett från att trägolvet i hallen blir blött när man går in med blöta skor, så kan golvet och syllen ha blivit blött av inträngande vatten från utsidan? Om det är så, och du nu har fått stopp på vattenläckaget, så kan det räcka med att du rengör (ev med Boracol el likn) och sedan låter det stå luftigt och ljummet länge, och gärna med en luftavfuktare om källaren är det minsta fuktig i övrigt.

Dropparna på bild 3 kan vara vad som helst. Tror inte att de har något samband med det övriga. Tvätta bort och se om det återkommer.

Hej och tack för svaren! Skall prova detta med vattenprovet men tittade ännu mer noggrant igår och det är lite ludd på en av brädorna. Ja, väggen längst in (bild 2) är källaryttervägg dvs det som är under ytterdörren. Så där är det betong så klart men det här luddiga om det är mögel måste vara att brädorna har blivit fuktiga av att det runnit in vatten.
De där dropparna förstår inte jag heller men det är ju golvet som man står på ovanför de brädorna som syns i bild 2 och som kanske är ännu mer skadade under plastmattan? Urgh och jobbit sånt här, jag kunde inte mycket om hus när jag köpte detta för inte så länge sedan men man lär sig ganska mycket snabbt... ;)

Hur går det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.