82 105 läst · 1 428 svar
82k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Klart det inte var, läs här bara. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/NegerNötegårdsgubben skrev:
Det finns ett annat nedsättande ord, som spelas i radio varje dag. Det får visst bara användas av folk med en viss hudfärg, alltså användas endast på ett rasistiskt sätt.
Man har hos Sveriges radio delat upp folk i sådana som får använda ordet och sådana som inte får använda ordet. Alltså hets mot folkgrupp.
Jag har slutat kalla bakverket det de kallades när jag var liten men jag tycker det är löjligt att biblioteken plockar bort Tintin album. Ord kan förändra betydelse och det får vi finna oss i och anpassa oss, men vi kan inte retroaktivt ändra det skrivna ordet. Här får vi lära oss att ordet användes annorlunda. När jag var liten sa en äldre person "runka inte på bordet". Det betydde alltså skaka inte på bordet. Men så kan man knappast uttrycka sig idag?Snailman skrev:Ja, jag tycker ju att problemet sitter i huvudet på mottagaren, så om något skall lösas så är det mottagaren som ska ändra på sig.
Jag vet inte ens vad det dagsfärska ordet på svarta i USA ens är, det ändrar ju sig ungefär som ramsan med råttan på repet osv.
Det verkar ju vara fler och fler ord som drabbas på detta sätt, snart kommer väl alla tryckta böcker att brännas och alla böcker måste vara uppkopplade hela tiden så orden kan bytas ut sekundsnabbt. (Så det gäller att läsa en bok ganska snabbt för att den ska gå att förstå utan att behöva börja om från början igen nästa dag)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
J JohanLun skrev:Jag har slutat kalla bakverket det de kallades när jag var liten men jag tycker det är löjligt att biblioteken plockar bort Tintin album. Ord kan förändra betydelse och det får vi finna oss i och anpassa oss, men vi kan inte retroaktivt ändra det skrivna ordet. Här får vi lära oss att ordet användes annorlunda. När jag var liten sa en äldre person "runka inte på bordet". Det betydde alltså skaka inte på bordet. Men så kan man knappast uttrycka sig idag?
Vi verkar ha haft ett kommunalråd som dragit en lans för det här ordet här i trakten
https://www.expressen.se/gt/kontringen--efter-negerboll-utspelet/
Är det inte alltid så att den som använder nedlåtande uttryck mot en viss grupp ALLTID försvarar det med att de minsann känner en himla massa människor i den specifika gruppen.Snailman skrev:
Språket är levande, och kan vi varje år lägga till ”onödiga” nya ord (t.ex. hen) så måste det väl ändå gå att korrigera användningen av befintliga ord också.
Då skulle det inte finnas många cykelbanor kvarClaes Sörmland skrev:
Just att lagstifta hur en cykelbana ska se ut står högst på cyklistkollektivets önskelista. Fast glöm att det kommer hända. Idag är det bara några få procent av Stockholms cykelbanor som når upp till stadens egna definition på cykelbana.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 224 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 224 inlägg
Jag tänkte mycket mer pragmatiskt, att staden sätter upp skyltar så att det blir enkelriktat på dessa smala strippar.oshu skrev:
Dessa cykelbanor med alla sina begränsningar fungerar rätt bra för majoriteten av cyklisterna i innerstaden.
För er som är nyfikna på cyklisternas förutsättningar i trafiken kan jag rekommendera Cyklistbloggens Cyklisternas ultimata guide till väjningsplikt. Den visar hur s j u k lagstiftningen är för cyklister.
Som exempel på hur illa det kan gå blev en cyklist ihjälkörd av lastbilsförare. Cyklisten cyklade på cykelbana parallellt med lastbilen, och cyklisten skulle cykla över en obevakad infart till lastbilsdepå. Lastbilen svängde höger och mejade ner cyklisten. Föraren blev frikänd då cyklistens väjningsplikt vid utfart från cykelbana till infart trumfade lastbilförarens väjningsplikt vid högersväng.
På riktigt! Tung trafik behöver alltså väja för fotgängare och fordon, men inte för cyklister som kommer från cykelbana. Lita på att jag undviker cykelbanor. Där har jag ju ingen lagstiftning som skyddar mig.
https://www.cyklistbloggen.se/2015/08/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/
Som exempel på hur illa det kan gå blev en cyklist ihjälkörd av lastbilsförare. Cyklisten cyklade på cykelbana parallellt med lastbilen, och cyklisten skulle cykla över en obevakad infart till lastbilsdepå. Lastbilen svängde höger och mejade ner cyklisten. Föraren blev frikänd då cyklistens väjningsplikt vid utfart från cykelbana till infart trumfade lastbilförarens väjningsplikt vid högersväng.
På riktigt! Tung trafik behöver alltså väja för fotgängare och fordon, men inte för cyklister som kommer från cykelbana. Lita på att jag undviker cykelbanor. Där har jag ju ingen lagstiftning som skyddar mig.
https://www.cyklistbloggen.se/2015/08/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/
Fattar hur du menar men kruxet är att en cykelbana slutar vid varje utfart. Typ på ett kvarter med säg fem infarter till villor eller innergårdar; ja, då har du sex cykelbanor som alla behöver varsin enkelriktatskylt.Claes Sörmland skrev:
Läs gärna guiden jag postade i tidigare inlägg o berätta för mig vad du som lagkunnig tycker.
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Om det fanns lika många regler för cykel som för bil skulle jag ta bilen till jobbet. Att man kan köra mot rött och tänja på gränserna spar många minuter i Stockholmstrakten.Nötegårdsgubben skrev:Jag tycker att det är problematiskt att man får cykla åt fel håll på sådana här ställen.
Det sänker den genomsnittliga cykelhastigheten om man som cyklist ska vänta sig möten, vilket motiverar vissa cyklister att ta det vanliga bilkörfältet istället. Det gör det svårare för medtrafikanter att förutse från vilket håll det kan komma cyklister (då flertalet ändå cyklar på ”rätt” sida), och det känns kontraintuitivt för många av oss, som @Claes Sörmland och jag är exempel på.
Jag tror att cykeltrafiken skulle skapa mindre friktion och irritation med lite mer regler, samtidigt som det måste vara regler som inte bara upplevs som straff och meningslösheter från cyklisterna själva.
För egen del (nu cyklar jag i princip aldrig i stan, så jag är ett dåligt exempel) stör jag mig rätt mycket på folk som kommer cyklande på fel sida när jag själv cyklar i sådana fält, de hamnar ofta ”i vägen” enligt min erfarenhet. Kanske är det mestadels ovana cyklister (utöver cykelbuden då…), men det är nog inte sällan det är någon som ”bara” ska något kvarter och inte gitter köra över till andra sidan.
Ett oskick är det, och tonårstjejer på voj är förstås värst.
*gubb-rant over*
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 224 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 224 inlägg
Jag ser inga problem men så har jag både bott och cyklat under många år i en tysk stad. Där är varje korsning skyltad. Mycket tydligt och begripligt. Och det tyska folksinnet är ju att försöka hitta alla brister i regelverket och utnyttja dem så det framtvingar en lite annan stringens än vi är vana med i låt-gå-Sverige. Men vi har faktiskt en liknande situation vad gäller parkeringsskyltningen i Sverige. Exemplariskt skyltat för att det krävs.oshu skrev:Fattar hur du menar men kruxet är att en cykelbana slutar vid varje utfart. Typ på ett kvarter med säg fem infarter till villor eller innergårdar; ja, då har du sex cykelbanor som alla behöver varsin enkelriktatskylt.
Läs gärna guiden jag postade i tidigare inlägg o berätta för mig vad du som lagkunnig tycker.
Jag brukar ha med mig färgbomber, så att jag liksom kan kasta på de som attackerar mig med sportdryck.Myrstacken skrev:Vi har sportdrycksflaskor i bilen..
När vi vi åker förbi cyklister som cyklar på vägen fastän det finns cykelbana så brukar vi spruta vatten på dom..
En kul grej vi har gjort genom åren..
Vi saktar ner så vi ligger jämnsides sen sprutar barnen på dom..
Givetvis gör vi endast detta på de ställen där cykelbana finns så att de skall förstå att de kanske cyklar på fel ställe....
Givetvis gör jag bara detta på ställen där bilar saktar ner för att de ska förstå att de är korkade och tror de har rätt.
Speciellt de som av nån anledning drar upp kakverk i tråden om korkade bilister som inte håller avstånd.
Touche.
Du menar att cykelbanor inte är för cyklister?oshu skrev:
Du har inte funderat på hur säkerheten påverkas av cyklister som cyklar i bredd bland bilarna kanske i 25-30km/h på 50 eller 80 väg?
Ni får väl träningscykla där det är lämpligt helt enkelt.
Man ser ju inte löpare irra omkring på vägbanorna, de ger sig ofta av till löparbanor med elljusspår etc. Där har jag sett en del ansvarskännande cyklister också faktiskt, så de finns.