82 105 läst · 1 428 svar
82k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Alltså det fenomenet med motorcykel har jag blviit drabbad av väldigt ofta. Tog mc kort 2008, sen körde jag ca 3000 mil om året i några år.kashieda skrev:
Om man höll laglig hastighet så försökte bilar preja en och köra om i enfiliga vägar. De låg så nära att de nästintill rörde nummerplåten.
Nu körde jag RR hoj så det kunde ju lösas lätt. Men faktiskt så har jag slagit till några bilar, inte så jag tagit sönder något men där har säkert blivit repor.
För att dra vidare med bilister vs andra trafikanter så har jag även lappat till en hel del bilar vid övergångsställen när man varit ute på löprundor, brukar alltid börja gå om där är bilar så att de ser mig. Men väljer att köra ändå, då kommer min gigantiska näve och klappar till bilen i sidan
I praktiken är att det är ganska få som faktiskt tycker att det är ett stort problem. De allra flesta klarar av att hantera situationen, som f ö är ganska sällsynt. Tyvärr är det alltför många av dessa få som är så trasiga i huvudet att de skapar livsfarliga situationer genom att prejas, bromsa, köra för nära, kasta ölburkar, spruta vatten och allt vad det nu kan vara. Där har vi det verkliga problemet, dessa borde fråntas körkortet och förmodligen även spärras in någonstans.Nissens skrev:
Jag har nästan inga problem med "den andra sortens trafikanter" Eftersom jag räknar med att dom kommer köra mot rött, köra om andra på olämpliga platser och klämma sig emellan när jag blinkar höger i korsningar. De flesta sköter sig. och då blir jag glad
Andra tycks räkna med att alla i omgivningen sköter sig och tar extra hänsyn till just dom. Dom blir oftast förbannade
Hellre glad än förbannad!
Hänsyn och tolerans börjar bli sällsynt,, kanske hör hemma i en annat tråd
Andra tycks räkna med att alla i omgivningen sköter sig och tar extra hänsyn till just dom. Dom blir oftast förbannade
Hellre glad än förbannad!
Hänsyn och tolerans börjar bli sällsynt,, kanske hör hemma i en annat tråd
Nu träningscyklar jag inte så det samtalet får du ta med någon annan.Nissens skrev:
Fast du har delvis rätt. Cykelbanor är bara delvis till för cyklister. Precis som allmän väg bara delvis är till för bilister. Fast cyklister får cykla på allmän väg även om det finns cykelbana bredvid.
Fråga dig själv varför cyklister väljer att cykla på allmän väg om det nu finns cykelbana bredvid. Dels är det ofta komforten med slät asfalt och god sikt, men väldigt ofta är det att lagstiftningen gör att en cyklist är otroligt mycket mer ”skyddad” på allmän väg än på en cykelbana.
Alla tycker att det är ett problem om cyklister cyklar i bredd och stör trafiken, tro inget annat.T tanaris skrev:I praktiken är att det är ganska få som faktiskt tycker att det är ett stort problem. De allra flesta klarar av att hantera situationen, som f ö är ganska sällsynt. Tyvärr är det alltför många av dessa få som är så trasiga i huvudet att de skapar livsfarliga situationer genom att prejas, bromsa, köra för nära, kasta ölburkar, spruta vatten och allt vad det nu kan vara. Där har vi det verkliga problemet, dessa borde fråntas körkortet och förmodligen även spärras in någonstans.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Cyklister stör inte trafiken. De är en del av den. Ditt synsätt på detta är nog orsaken till att du stör dig på cyklister. Trafiken störs inte av cyklister. Det är Nissens som störs av trafiken (varav cyklister är en del).Nissens skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Ett roligt tidsdokument från när någon senast brydde sig om Expressen är stingpinnen dock.
Att lagstiftningen gör en cyklist mer skyddad på allmän väg är en klen tröst vid en olycka med ett tyngre fordon.oshu skrev:Nu träningscyklar jag inte så det samtalet får du ta med någon annan.
Fast du har delvis rätt. Cykelbanor är bara delvis till för cyklister. Precis som allmän väg bara delvis är till för bilister. Fast cyklister får cykla på allmän väg även om det finns cykelbana bredvid.
Fråga dig själv varför cyklister väljer att cykla på allmän väg om det nu finns cykelbana bredvid. Dels är det ofta komforten med slät asfalt och god sikt, men väldigt ofta är det att lagstiftningen gör att en cyklist är otroligt mycket mer ”skyddad” på allmän väg än på en cykelbana.
Där är fler tyngre fordon på en väg än på en cykelbana eller??
En olycklig tvärnit på en cykelbana så flyger man lika långt. De tyngre fordonen brukar dessutom ha bättre koll och är mycket mer förutsägbara än medtrafikanter på en cykelbana. Med undantag för Nissens då — han kastar en utekatt under framhjulet bara för att få cyklisten på fall.A Argastesnickaren skrev: