kashieda kashieda skrev:
En tidigare kollega berättade om när han var yngre, då försökte en del bilister preja motorcyklister. Han och hans bekanta tog för vana att ha en hammare tillgänglig under körning för tydligen lärde sig de flesta prejare att sidorutor är ganska dyra att ersätta.
Alltså det fenomenet med motorcykel har jag blviit drabbad av väldigt ofta. Tog mc kort 2008, sen körde jag ca 3000 mil om året i några år.
Om man höll laglig hastighet så försökte bilar preja en och köra om i enfiliga vägar. De låg så nära att de nästintill rörde nummerplåten.
Nu körde jag RR hoj så det kunde ju lösas lätt. Men faktiskt så har jag slagit till några bilar, inte så jag tagit sönder något men där har säkert blivit repor.

För att dra vidare med bilister vs andra trafikanter så har jag även lappat till en hel del bilar vid övergångsställen när man varit ute på löprundor, brukar alltid börja gå om där är bilar så att de ser mig. Men väljer att köra ändå, då kommer min gigantiska näve och klappar till bilen i sidan :D
 
T
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte problem med cyklister som cyklar i ”gåsled”, det är när de får för sig stt det är en bra idé att cykla på bredd med betydligt lägre hastighet än övrig trafik som det blir problematiskt.
I praktiken är att det är ganska få som faktiskt tycker att det är ett stort problem. De allra flesta klarar av att hantera situationen, som f ö är ganska sällsynt. Tyvärr är det alltför många av dessa få som är så trasiga i huvudet att de skapar livsfarliga situationer genom att prejas, bromsa, köra för nära, kasta ölburkar, spruta vatten och allt vad det nu kan vara. Där har vi det verkliga problemet, dessa borde fråntas körkortet och förmodligen även spärras in någonstans.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Jag har nästan inga problem med "den andra sortens trafikanter" Eftersom jag räknar med att dom kommer köra mot rött, köra om andra på olämpliga platser och klämma sig emellan när jag blinkar höger i korsningar. De flesta sköter sig. och då blir jag glad
Andra tycks räkna med att alla i omgivningen sköter sig och tar extra hänsyn till just dom. Dom blir oftast förbannade
Hellre glad än förbannad!

Hänsyn och tolerans börjar bli sällsynt,, kanske hör hemma i en annat tråd
 
  • Gilla
johnjensen och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att cykelbanor inte är för cyklister? :crysmile::crysmile:
Nu träningscyklar jag inte så det samtalet får du ta med någon annan.
Fast du har delvis rätt. Cykelbanor är bara delvis till för cyklister. Precis som allmän väg bara delvis är till för bilister. Fast cyklister får cykla på allmän väg även om det finns cykelbana bredvid.

Fråga dig själv varför cyklister väljer att cykla på allmän väg om det nu finns cykelbana bredvid. Dels är det ofta komforten med slät asfalt och god sikt, men väldigt ofta är det att lagstiftningen gör att en cyklist är otroligt mycket mer ”skyddad” på allmän väg än på en cykelbana.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens
T tanaris skrev:
I praktiken är att det är ganska få som faktiskt tycker att det är ett stort problem. De allra flesta klarar av att hantera situationen, som f ö är ganska sällsynt. Tyvärr är det alltför många av dessa få som är så trasiga i huvudet att de skapar livsfarliga situationer genom att prejas, bromsa, köra för nära, kasta ölburkar, spruta vatten och allt vad det nu kan vara. Där har vi det verkliga problemet, dessa borde fråntas körkortet och förmodligen även spärras in någonstans.
Alla tycker att det är ett problem om cyklister cyklar i bredd och stör trafiken, tro inget annat.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alla tycker att det är ett problem om cyklister cyklar i bredd och stör trafiken
Nej.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alla tycker att det är ett problem om cyklister cyklar i bredd och stör trafiken, tro inget annat.
Nope nejt. De flesta jag känner har inte så bråttom att man inte klarar av att komma 3min senare.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens
A atomlab skrev:
Nope nejt. De flesta jag känner har inte så bråttom att man inte klarar av att komma 3min senare.
Det där är önsketänkande från din sida. Det finns ingen som gillar bilköer, och särskilt inte om de orsakas av någon som medvetet stör trafiken i ren ignorans. :)
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det finns ingen som gillar bilköer, och särskilt inte om de orsakas av någon som medvetet stör trafiken i ren ignorans.
Fast det är ju ingen som medvetet stör av ren ignorans, även om ignorans verkar finnas i överflöd här.
 
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alla tycker att det är ett problem om cyklister cyklar i bredd och stör trafiken, tro inget annat.
Cyklister stör inte trafiken. De är en del av den. Ditt synsätt på detta är nog orsaken till att du stör dig på cyklister. Trafiken störs inte av cyklister. Det är Nissens som störs av trafiken (varav cyklister är en del).
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
När jag var liten hade cyklister nåt som hette "stingpinne", så att bilisterna skulle hålla tillbörligt avstånd. Det ser man nästan aldrig numera...
 
C
B b8q skrev:
När jag var liten hade cyklister nåt som hette "stingpinne", så att bilisterna skulle hålla tillbörligt avstånd. Det ser man nästan aldrig numera...
Näe, problemet var väl att den där pinnen bara stack ut en 30 cm. Inte tillräckligt avstånd för att jag skall känna mig bekväm iallafall.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ett roligt tidsdokument från när någon senast brydde sig om Expressen är stingpinnen dock.
 
oshu oshu skrev:
Nu träningscyklar jag inte så det samtalet får du ta med någon annan.
Fast du har delvis rätt. Cykelbanor är bara delvis till för cyklister. Precis som allmän väg bara delvis är till för bilister. Fast cyklister får cykla på allmän väg även om det finns cykelbana bredvid.

Fråga dig själv varför cyklister väljer att cykla på allmän väg om det nu finns cykelbana bredvid. Dels är det ofta komforten med slät asfalt och god sikt, men väldigt ofta är det att lagstiftningen gör att en cyklist är otroligt mycket mer ”skyddad” på allmän väg än på en cykelbana.
Att lagstiftningen gör en cyklist mer skyddad på allmän väg är en klen tröst vid en olycka med ett tyngre fordon.
Där är fler tyngre fordon på en väg än på en cykelbana eller??
 
A Argastesnickaren skrev:
Att lagstiftningen gör en cyklist mer skyddad på allmän väg är en klen tröst vid en olycka med ett tyngre fordon.
Där är fler tyngre fordon på en väg än på en cykelbana eller??
En olycklig tvärnit på en cykelbana så flyger man lika långt. De tyngre fordonen brukar dessutom ha bättre koll och är mycket mer förutsägbara än medtrafikanter på en cykelbana. Med undantag för Nissens då — han kastar en utekatt under framhjulet bara för att få cyklisten på fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.